کد خبر: ۲۹۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

قيمت کليه ۱۵ ميليون تومان شد

قيمت کليه که تا آخرين روزهاي سال ۹۳ بالغ بر ۹ ميليون تومان بود بدون هيچ اطلاع رساني جامع و روشني به ۱۵ ميليون تومان افزايش يافت.
آفتاب‌‌نیوز : قيمت کليه که تا آخرين روزهاي سال ۹۳ بالغ بر ۹ ميليون تومان بود بدون هيچ اطلاع رساني جامع و روشني به ۱۵ ميليون تومان افزايش يافت.

به گزارش تسنیم در روزهاي اخير براساس پيگيرهاي در مورد بيماران کليوي متوجه گران شدن هزينه فروش رسمي کليه شديم که متعاقباً با انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوي ايران تماس حاصل شد که يکي از مسئولان اين انجمن اين گراني فروش کليه را نه تاييد و نه تکذيب کرد و فقط به اين مسئله اکتفاء کرد که در روز 30 فروردين دراين باره يک جلسه با حضور هئيت مديره انجمن برگزار مي‌شود.

ولي شواهد و شنيده‌ها حاکي از آن بود که قيمت کليه در سال جديد افزايش يافته است ولي به دلايل نامعلوم اطلاع رساني جامع اي صورت نمي‌پذيرد، بنابراين به اجبار در نقش فروشنده کليه خود به اين انجمن مراجعه و در نهايت قيمت جديد کليه مشخص شد.

در بدو ورود به انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوي ايران؛ به سراغ بخش پيوند رفته و خود را نامزد فروش کليه اعلام کردم.

- شرايط اهدا به چه صورت است؟

متصدي پخش پيوند: کليه
- : بله
متصدي پخش پيوند : براي خودتون
- : بله
متصدي پخش پيوند :متاهل هستيد؟
- : بله
متصدي پخش پيوند : همسرتون با شما زندگي مي‌کند؟
- : بله
متصدي پخش پيوند : بايد مدارک شناسنامه و کارت ملي خودتون و همسرتون با کپي تهيه کنيد
- : چقدر بهم پول مي‌دهيد؟
متصدي پخش پيوند: باکمي مکث؛ 15 ميليون تومان
- : چقدر زمان مي‌برد تا پول را به من بدهيد؟
متصدي پخش پيوند : بستگي به خودتون دارد، ولي حدود يک ماه و نيم
- : خودم بايد هزينه‌هاي بيمارستاني را بپردازم؟
متصدي پخش پيوند :خير، فقط براي آزمايشات بايد حدود 300 هزار تومان پرداخت کنيد

در اين راستا براي پيگيري بيشتر با سيد احمد تارا يکي از مطلعين برنامه‌هاي شوراي عالي پيوند تماس گرفته شد تا درباره اين قيمت گذاري توضيحاتي بيشتري کسب شود، مبني بر اينکه آيا اين افزايش قيمت کليه با نظارت شوراي عالي پيوند صورت پذيرفته است که تارا در توضيحات مفصل خود به يک نکته خاص اشاره کرد و به تسنيم عنوان کرد: وزارت بهداشت فقط در بحث پيوند از جسد ورود مي‌کند و در بحث پيوند از فرد زنده دخالتي ندارد زيرا اين عُرف تمام دنيا است که دولت‌ها در پيوند جسد ورود مي‌کنند و انجمن‌هاي و NGO ها در مسئله پيوند از فرد زنده اقدام مي‌کنند ولي پيشنهاد مي‌کنم براي قيمت گذاري هزينه کليه از فرد زنده يک کميته متشکل از اعضاي شوراي عالي پيوند، انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوي، وزارت بهداشت و کارشناسان صاحب نظر اقتصادي تشکيل شود.

حال اين سئوال مطرح مي‌شود چرا قيمت گذاري براي فروش کليه به صورت رسمي بدون اطلاع رساني جامع صورت مي‌پذيرد و مسئولان امر نيز شفاف سازي دقيقي در اين امر ندارند، کما اينکه به هيچ وجه نمي‌توان براي ارزش واقعي کليه قيمت گذاشت ولي يک سيستم مشخص جهت حفظ حق و حقوق بيمار نيازمند و همچنين دهنده کليه ضروري است و مي‌طلبد نهادهاي مرتبط سلامت و شوراي‌هاي عالي پيوند در اين امر هر چه زودتر ورود کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین