کد خبر: ۲۹۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷

عقب نشینی داعش از بیشتر بخش های اردوگاه یرموک سوریه

مقام های فلسطینی و یکی از ساکنان اردوگاه یرموک روز سه شنبه گفتند که تروریست های داعش در برابر جنگجویان فلسطینی از اردوگاه یرموک در جنوب دمشق پایتخت سوریه عقب نشینی کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق، یکی از ساکنان این اردوگاه با نام مستعار ثمر نیز گفت که تروریست های داعش از بیشتر بخش های تحت اشغال خود در این اردوگاه پس از ورود به آن در اول آوریل (12 فروردین) عقب نشینی کرده اند.

وی افزود: ما در 3 روز گذشته هیچ یک از عناصر داعش را در این اردوگاه ندیده ایم.

یک مقام جناح فلسطینی هوادار دولت سوریه که در این اردوگاه علیه داعش می جنگد نیز عقب نشینی داعش را تایید کرد.

به گفته خالد عبدالمجید رییس جبهه مبارزه مردمی فلسطین، هنوز درگیری هایی به صورت پراکنده میان جنگجویان فلسطینی و عناصر داعش در این اردوگاه رخ می دهد. اما تروریست ها از بیشتر بخش ها و محله هایی که پیشتر اشغال کرده بودند، عقب نشینی کرده اند.

منابع فلسطینی همچنین گفتند که اکنون تروریست های داعش عمدتا در بخش جنوب غربی این اردوگاه محاصره شده اند. اما بیشتر بخش های شرقی و شمالی این اردوگاه در اختیار جناح های فسطینی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی سوریه نیز در اطراف این اردوگاه مستقر شده اند و به گفته عبدالمجید، جناح های فسطینی یک اتاق عملیات مشترک با نیروهای دولتی سوریه تشکیل داده اند.

یک منبع امنیتی دولت سوریه در دمشق همچنین گفت: جناح های فسطینی پیشروی کرده و توانسته اند که دوباره بر نقاط اصلی و مهم این اردودگاه مسلط شوند و عملیات آنان ادامه دارد.

برخی جناح های فلسطینی داخل این اردوگاه موسوم به اکناف بیت المقدس به همراه تروریست ها علیه دولت سوریه می جنگند.

به گفته مقام های فلسطینی، جنگجویان گروه فتح و جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین در این درگیری ها، شرکت ندارند.

این گروه ها گفته اند که می خواهند یرموک در درگیری های سوریه بی طرف بماند و نمی خواهند که در این بحران موضع گیری کنند.

پیشروی 12 فروردین داعش در این اردوگاه در نزدیکی دمشق، موجب نگرانی ساکنان و دولت سوریه شد. به گونه ای که وزیر آشتی این کشور خواستار عملیات نظامی برای بیرون راندن تروریست های داعش شد.

جمعیت این اردوگاه که پیش از درگیری ها و بحران سوریه حدود 160 هزار فلسطینی و سوری بود، در زمان تهاجم داعش به آن به حدود 18 هزار تن کاهش یافت.

به گفته منابع فلسطینی، در پی تهاجم داعش حدود 2500 غیرنظامی از این اردوگاه گریخته اند.

نهادهای امدادرسانی و سازمان ملل متحد در باره بحران وخیم انسانی در این اردوگاه هشدار داده و از همه طرف های درگیر خواستار ایجاد یک گذرگاه امن شده اند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه نیز با یادآوری اوضاع اسفبارهزاران آواره به دام افتاده در درگیری های یرموک، بر ضرورت اقدام فوری مجامع بین المللی برای حل مسالمت آمیز این درگیری ها و نجات آوارگان تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، «پیر کراهن بوهل» دبیرکل سازمان امداد و کار سازمان ملل روز دوشنبه در دومین روز دیدار خود از دمشق در بیانیه ای تاکید کرد که حل مسالمت آمیز بحران یرموک، بهترین راه حل برای پایان دادن به کشتار و وضعیت اسفبار غیرنظامیان در این اردوگاه است.

به گزارش سازمان ملل، یرموک در دو هفته گذشته به میدان نبرد میان گروه های تروریستی مختلف از جمله داعش تبدیل شده است.

براساس آمار سازمان ملل، در جریان درگیری ها در این اردوگاه بیش از18 هزار پناهنده شامل 3 هزار و 500 کودک محاصره شده اند که در یک سال گذشته نیز تنها با کمک های انسان دوستانه سازمان ملل قادر به گذران زندگی خود بوده اند.

بوهل بعد از بازدید از وضعیت آوارگان یرموک، در گزارشی بر ضرورت فراهم ساختن فوری کمک های انسان دوستانه برای آوارگان در یرموک تاکید کرد وافزود: تاکنون رایزنی های انجام شده با مقام های دولت سوریه برای کمک به آوارگان یرموک نتیجه بخش بوده است.

گروه تروریستی – تکفیری داعش که با حمایت غرب و هم پیمانان منطقه ای آنها از سال 2012 در سوریه شکل گرفت، از حدود دو هفته پیش تاکنون با حمله به اردوگاه یرموک بخش های وسیعی از آن را اشغال و جنایات متعددی را مرتکب شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین