کد خبر: ۲۹۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

تأملی بر قطعنامه شورای امنیت علیه یمن

شورای امنیت روز گذشته قطعنامه‌ای را علیه یمن صادر کرد که عملا تنها خواسته‌های عربستان در آن گنجانده شده بود تا بار دیگر نشان دهد عالی‌ترین نهاد بین‌المللی تصمیم‌گیرنده در جهان به ابزاری در دست قدرت‌های مالی و سیاسی تبدیل شده و درجایی که منافع شخصی اقتضا کند حتی کشورهایی مانند روسیه نیز از حق چشم پوشی می‌کنند و تمام مخالفت خود با ناحق را تنها با یک رای ممتنع نشان می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : قطعنامه عربستانی 2216 شورای امنیت روز گذشته با 14 رای مثبت و رای ممتنع روسیه به تصویب رسید که در آن بر تمامی خواسته‌های اعراب حاشیه خلیج فارس تاکید شد و هیچ‌یک از درخواست‌های روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت که مدت‌ها بر آنها اصرار داشت، در این قطعنامه به چشم نمی‌خورد.

به گزارش ایسنا، در قطعنامه پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس که براساس بند هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده، از حوثی‌ها خواسته شده تا از تمامی مناطقی که اکنون در دست آنهاست از جمله صنعاء، پایتخت خارج شوند و همه سلاح‌هایی را که از ارتش و نهادهای نظامی و امنیتی منصور هادی به غنیمت گرفته‌اند به وی بازگردانند.

در این قطعنامه همچنین از منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به عنوان تنها مرجع قانونی در یمن یاد شده و از حوثی‌ها خواسته شده تا هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه نیروهای هادی را متوقف کنند.

علاوه بر این، قطعنامه پیشنهادی عربستان عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها را در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار داده که به معنای ممنوع‌السفر شدن وی و توقیف تمامی دارایی‌هایش است و این امکان را نیز فراهم می‌کند که بعدها علیه رهبر حوثی‌ها در دستگاه‌های قضایی بین‌المللی که تحت نفوذ همین قدرت‌های جهانی است، پرونده‌هایی مطرح شود.

قطعنامه 2216 تحت بند هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده و این بدین معناست که اگر حوثی‌ها به آن تن ندهند با اقدام نظامی از سوی جامعه جهانی مواجه خواهند شد گرچه هم‌اکنون نیز بیش از 20 روز است که ائتلافی به رهبری عربستان و متشکل از 10 کشور و با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا و اسرائیل درحال بمباران مواضع حوثی‌هاست.

با وجود اینکه روسیه همزمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره یمن به شورای امنیت ارائه کرده بود و در 20 روز گذشته که حملات عربستان و همپیمانانش به یمن آغاز شده، همواره بر توقف حملات ولو به شکل موقت اصرار داشت اما در کمال تعجب در قطعنامه تصویب شده هیچ اشاره‌ای به توقف حملات عربستان به یمن حتی برای چند ساعت نشده است.

با نگاهی به قطعنامه تصویب شده به راحتی می‌شود فهمید که روسیه در این بین به خاطر منافع خود و بنا به برخی ملاحظات، پشت حوثی‌ها را خالی کرده و آنها را در مقابل حملات هوایی، دریایی و توپخانه‌ای عربستان تنها گذاشته است که دلایل آن را می‌توان در سفرهای اخیر مقامات عربستانی به مسکو جست‌وجو کرد.

روسیه که به دلیل بحران اوکراین تا حدود زیادی در مجامع بین‌المللی تحت فشار قرار دارد، ظاهراً از اینکه حمایت کشورهای نفت‌خیز عرب را از دست بدهد نگران است و ترجیح داده تا تمام قدرت خود در مخالفت با اقدامات علیه مردم یمن را تنها با یک رای ممتنع نشان دهد.

البته برای پی بردن به دلیل اصلی عقب‌نشینی روسیه از مواضع خود در حمایت از حوثی‌ها باید صبر کرد تا وعده‌های شیخ‌نشین‌های عرب حاشیه خلیج فارس به مسکو و قراردادهای میلیاردی آنها با روسیه اندک اندک فاش شود. چنانکه پیشتر نیز شاهد بودیم بندر بن سلطان، رئیس وقت دستگاه اطلاعاتی عربستان در قبال دست کشیدن از سوریه پیشنهادهای میلیاردی خرید سلاح به مسکو ارائه کرده بود.

اکنون که شورای امنیت ماهیت دوگانه خود در تعامل با بحران‌های منطقه‌ای را در مورد بحران یمن نیز آشکار کرد، تنها امید حوثی‌ها به حمایت‌های مردمی در داخل و برخی تلاش‌های بین‌المللی توسط کشورهایی مانند ایران است که در حال تهیه طرحی برای پایان دادن به خشونت‌ها و حملات بی‌وقفه ائتلاف عربی علیه یمن هستند.

در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران سفرهایی به برخی کشورهای منطقه داشته و گفته می‌شود طرحی را آماده کرده که حمایت ترکیه و پاکستان و برخی کشورهای عربی را نیز همراه دارد و قرار است پس از نهایی شدن به شورای امنیت نیز ارائه شود تا بحران این کشور به شکلی منصفانه و نه با فشار پول‌های نفتی و حملات نظامی عربستان و یا قطعنامه‌های یک طرفه شورای امنیت پایان یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین