کد خبر: ۲۹۲۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

سناریوی ویژه دولت برای لغو تحریم‌ها

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تدوین سناریوی ویژه اقتصادی در صورت لغو کامل تحریم‌ها، گفت: قیمت ارز تا زمان لغو کامل تحریم‌ها دو نرخی باقی می‌ماند.
آفتاب‌‌نیوز : مسعود نیلی شامگاه گذشته در پنجمین گردهمایی کارآفرینان برتر مهندسی پلیمر و شیمی ایران در تشریح سیاست‌های جدید ارزی دولت در سال ۹۴، گفت: سال جاری به دو نیمه اقتصادی تقسیم خواهد شد و سیاست‌های اقتصادی دولت بر مبنای هر یک از این سناریوها تدوین و اجرایی خواهد شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اعلام اینکه در صورت توافق نهایی هسته ای ایران و کشورهای ١+٥ سال ۱۳۹۴ دو نیمه متفاوت از نظر اقتصادی خواهد داشت، تصریح کرد: دولت و دستگاه‌های اقتصادی هم برای اجرای این دو سناریو هماهنگ شده اند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه یک نیمه اقتصاد با حفظ شرایط موجود و نیمه دوم اقتصادی با در نظر گرفتن احتمال لغو کامل تحریم های اقتصادی و بین المللی تدوین و اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: قطعا با لغو تحریم‌ها دسترسی ایران، بازرگان و فعالان اقتصادی کشور به بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد و از این رو با شرایط موجود نمی‌توان اقتصاد را در شرایط پس از لغو تحریم ها اداره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود با لغو تحریم‌ها فضای کسب و کار کشور بهبود یابد، اظهارداشت: در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن پا برجا ماندن تحریم‌های بین المللی قصد داریم با استفاده از ابزارهای متنوع مالی همچون انتشار اوراق مشارکت شرایط بهبود فضای کسب و کار کشور را فراهم کنیم.

نیلی همچنین یکی از دلایل رونق بازار سرمایه را در طول چند هفته گذشته تاثیر انتشار بیانیه هسته ای لوزان بین ایران و 1+5 عنوان کرد و افزود: ایجاد آمادگی در اقتصاد کشور برای رفع تحریم و استفاده از امید ایجاد شده در کشور به سبب احتمال توافق نهایی هسته‌ای برای حفظ وضع موجود اقتصاد را از اولویت‌های اقتصادی دولت در نیمه نخست سال‌جاری خواهد بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور همچنین درباره کاهش نرخ تورم توضیح داد: سال گذشته همزمان با کاهش نرخ تورم میزان رشد اقتصادی کشور مثبت شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از نیمه دوم سال گذشته تاکنون با روند نزولی تورم این امکان فراهم شد که نقدینگی موجود در کشور جذب بازار سرمایه و سیستم بانکی شود، تاکید کرد: سال ۹۴ با توجه به کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی قابل توجه در سال ٩٣، سالی سخت به لحاظ اقتصادی خواهیم داشت. از سوی دیگر، هم اکنون قیمت جهانی نفت حدود ٥٠ دلار است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود.

وی، نرخ فعلی تورم در کشور را کمتر از ۱۵ درصد عنوان کرد و یادآور شد: قطعا کاهش نرخ تورم به کمتر از ۱۵ درصد فعلی یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت در سال جاری خواهد بود.

به گزارش مهر، این عضو کابینه دولت همچنین درباره تک نرخی شدن قیمت ارز هم خاطرنشان کرد: تا پیش از برداشته شدن لغو کامل تحریم‌ها نظام دونرخی ارز در کشور باقی خواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین