کد خبر: ۲۹۲۱۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

چرا پوتین با ارسال موشک اس-300 به ایران موافقت کرد؟

دلایل اینکه چرا پوتین تلاش می کند که موانع را از سر راه ارسال موشک به ایران را از میان بردارد و تلاش می کند که ارسال این سامانه اتفاق بیفتد برمی گردد به روند تحولاتی که در دوسال اخیر چه درعرصه بین المللی، منطقه ای و یا حتی رابطه دو جانبه میان روسیه و ایران رخ داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل: روز گذشته رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمر پوتین اعلام کرد که سامانه دفاعی اس 300 را که پیش از این ایران، از این کشور خریده بود و پول آن را نیز پرداخته بود اما در اثر تحریم ها نتوانسته به ایرن ارسال کند را طی ماه های آتی به ایران ارسال خواهد کرد.

به گزارش آفتاب، روسیه در سال 2007 میلادی قراردادی را در زمینه فروش سامانه دفاع ضدموشکی اس-300 به ارزش حدود 800 میلیون دلار با ایران امضا کرد اما دمیتری مدودیف رییس جمهور وقت روسیه تابستان 2010 به دنبال قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل با امضای دستوری از تحویل این سامانه به کشورمان جلوگیری کرد.

در همین باره دکتر جهانگیر کرمی مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران در گفت و گو با «آفتاب» گفت: «دلایل اینکه چرا پوتین تلاش می کند که موانع را از سر راه ارسال موشک به ایران را از میان بردارد و تلاش می کند که ارسال این سامانه اتفاق بیفتد برمی گردد به روند تحولاتی که در دوسال اخیر چه درعرصه بین المللی، منطقه ای و یا حتی رابطه دو جانبه میان روسیه و ایران رخ داده است.»

این کارشناس امور روسیه افزود: «در سطح بین المللی روسیه مجبور شد تحت فشار غرب به تحریم ها علیه ایران پایبند باشد، اما او منافعی را در منطقه برای خود در نظر گرفته که برای رسیدن به آنها نیازمند متحدانی مانند ایران است و ایران می تواند او را در این مسیر کمک کند.»

او با تشریح پاسخ خود درباره تغییرات روابط دو کشور در سطح منطقه و دو جانبه گفت: «در سطح منطقه نیز روابط و اتحاد دو کشور در اتفاقات دو کشور در سوریه و عراق هویدا است. در سطح دوجانبه نیز، طی دو سال اخیر تحرکات و رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور صورت گرفته، تحرکات خیلی مهمی در این زمینه اتفاق افتاده که مجموعه این اتفاقات زمینه را فراهم کرده که روابط دو کشور از میان 6 قطعنامه‌ای که طی سال های 1385 تا 1389علیه ایران وضع شده، عبور کند.»

وی درباره اهمیت تصمیم پوتین گفت: «این اقدام پوتین قدمی است برای از میان برداشتن موانع موجود بر سر روابط دو کشور برای شکستن یکی از سدهای ایجاد شده توسط تحریم‌ها.»

کرمی درباره ابعاد گوناگون این تصمیم گفت: «اما هر تحلیلگری می تواند فراتر از روندهای موجود و اتفاقات عینی، فضای فرهنگی و روانی هر تصمیم را نیز بررسی کند. اقدام پوتین در این چارچوب اگر بررسی شود بی ربط به توافق هسته ای و تغییرات بستر تعامل ایران و غرب نیست. دولت روسیه این انگیزه را دارد که در این شرایط حداقل از حرکت جدی‌تر ایران به سمت غرب جلوگیری کند و حداکثر از توافق ایران با غرب جلوگیری کند.»

او در همین باره افزود: «برای بررسی این تصمیم باید همه جوانب را سنجید، این اقدامی است که هم ابعاد ملموس و عینی موجود و اتفاقات طی 2 سال اخیر را در برمی‌گیرد و هم باید توجه داشت که این تصمیم سیاسی یک دولتمرد است و هر تصمیمی از جانب هر دولتمرد، درون خود اهداف و انگیزه هایی فراتر از موضوعات متعارف دارد.»

وی با اشاره به حمایت ظریف از تصمیم روسیه گفت: «طبیعی است که ظریف موافق این اتفاق باشد چرا که روسیه مکلف به فرستادن این سامانه بوده است. این اتفاق باید پیش از این می افتاد اما بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، روسیه جلوی این انتقال را گرفته بود. ظریف این مسئله را از طریق مجامع داوری جهانی پیگیری کرده بود و روسیه چاره‌ای جز این کار نداشت.‌»

کرمی درباره علت سفر وزیر دفاع به مسکو گفت: «سفر وزیر دفاع ارتباطی به این جریان ندارد و از قبل برنامه‌ریزی شده بود. در ماه می، نشستی در روسیه با حضور وزرای دفاع کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و در سال گذشته وزیر دفاع ایران نیز در این جلسه حضور داشت. امسال هم روال مانند سال‌های گذشته خواهد بود اما طبیعتا صحبت‌هایی در این مورد بیان خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ازجنس مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
نمیشه اعتماد کرد این آنها سیاسی کاری است این خط واین نشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
2
پوتین و روسیه فقط وعده انتقال این سامانه و عمل به پیمان ۸۰۰ میلیون دلاری را داده باشند میتوان گفت که مخاطب این خبر ما نیستیم.مخاطب اسرائیل و حامیانش هستند که این پیام را دریافت می کنند: «اگر توافق غرب با ایران صورت بپذیرد، ایران را مسلح تر از قبل خواهید یافت! اگر توافق کنید دلیلی ندارد روسیه اسلحه نفروشد. پس بترسید که هزینه توافق با ایران برای شما غیرقابل تحمل تر خواهد بود!»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
با سلام
موفقت و دریافت این سلاح از طرف ایران فرق میکند قبلا هم موافقت کرده و کل پول این سلاحها را دریافت کرده بودند که ندادند
م الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
به نظرمن امریکا بهتر از روسیه است . روسیه دلار ببینه پشت بهر کسی میکنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین