کد خبر: ۲۹۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
نفت، تراکتورسازی، فولاد،‌ سپاهان یا استقلال

آمارها جام قهرمانی لیگ را به کدام تیم می‌دهند؟

بررسی آماری نتایج و عملکرد تیم‌های مدعی قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی نشان می‌دهد که بخت نفت تهران نسبت به سایر تیم‌ها برای قهرمانی بیشتر است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، لیگ برتر فوتبال 25 هفته را پشت سر گذاشته و این هفته 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها بیست و ششمین بازی خود را انجام خواهند داد. شش تیم نخست جدول رده‌بندی مدعی کسب عنوان قهرمانی یا سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده هستند. نگاه آماری اجمالی به عملکرد این شش تیم در 25 هفته گذشته نشان می‌دهد که نفت بخت بیشتری نسبت به سایر تیم‌ها برای کسب جام چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران دارد.

هم‌اکنون تیم فوتبال نفت تهران صدرنشین لیگ برتر است و تا پیش از هفته بیست و پنجم بخت نخست قهرمانی به شمار می‌رفت؛ هرچند شکست برابر فولاد در تهران معادلات را اندکی به هم زد و باعث شد تراکتورسازی تبریز کمی شانس خود را برای قهرمانی بیشتر کند.

در این گزارش به عملکرد شش تیم نخست جدول رده‌بندی لیگ در 25 هفته گذشته، بازی‌های پیش رو، شانس کسب امتیاز در 5 بازی باقی مانده با توجه به آمار 25 بازی قبل و تخمین امتیازهای نهایی این تیم‌ها در پایان فصل نگاه کوتاهی داریم.

ناگفته نماند که اعداد و ارقام تخمین زده شده در این گزارش بر اساس عملکرد پیشین تیم‌هاست و از آنجا که فوتبال به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست، نتایج خارج از قاعده و خلاف رویه تیم‌ها می‌تواند نتایج را دگرگون کند.

1- نفت تهران

صدرنشین چندین هفته لیگ برتر در فصل چهاردهم این هفته در تهران بازی را به فولاد واگذار کرد تا طلایی‌ترین فرصت برای جدا کردن خود از مدعیان را از دست بدهد. نفت اگر برابر فولاد پیروز می‌شد شتاب حرکت به سمت قهرمانی را بیشتر می‌کرد ولی حالا مانند رقبایش در تکاپوی رسیدن به جام در بیم و امید به سر می‌برد.

نفت در پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با 48 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. شاگردان علیرضا منصوریان 27 امتیاز را از بازی‌های خانگی و 21 امتیاز را از بازی‌های خارج از خانه به دست آورده‌اند. این اعداد رقم 2.08 امتیاز در هر بازی خانگی و 1.75 امتیاز از هر بازی خارج از خانه را نشان می‌دهد. نفت تا پایان فصل دو بازی در خانه و سه بازی خارج از خانه دارد.

نفت در هفته‌های پایانی باید به ترتیب با ذوب‌آهن در اصفهان، ملوان در تهران،‌ پدیده در مشهد،‌ صبا در تهران و تراکتورسازی در تبریز دیدار کند.

2- تراکتورسازی

تیم شایسته تبریزی این فصل نتایج قابل قبولی کسب کرده و در یک قدمی صدر جدول قرار دارد. این تیم اگر در بیست و پنجمین هفته لیگ پیروز می‌شد، صدر جدول را تصاحب می‌کرد اما در اصفهان زورش به سپاهان نچربید تا همچنان دوم باشد.

تراکتورسازی تا اینجای کار 26 امتیاز از بازی‌های خانگی و 21 امتیاز از بازی‌های خارج از خانه‌اش کسب کرده است.

تبریزی‌ها این فصل در هر بازی داخلی 2.16 و در هر بازی خارج از خانه 1.6 امتیاز گرفته‌اند و در 5 هفته پایانی فصل دو بازی خارج از خانه و سه دیدار خانگی را در پیش دارند.

تراکتورسازی در هفته‌های پایانی باید با تیم‌های سایپا در تبریز، پیکان در تهران،‌ گسترش فولاد در تبریز، استقلال در تهران و نفت تهران در تبریز دیدار کند.

3- سپاهان

زردپوشان اصفهان در هفته 25 لیگ برتر دست به کار بزرگی زدند و با برتری مقابل تراکتورسازی ضمن آن که مانع صدرنشینی سرخپوشان تبریزی شدند، خود را تا پله سوم بالا کشیدند تا صدرنشینان جدول رده‌بندی سایه سنگین آنها را به شدت احساس کنند.

سپاهان فعلا 44 امتیازی است. 29 امتیاز خانگی و 15 امتیاز خارج از خانه اندوخته سپاهانی‌ها را شکل داده است.

سپاهان به طور متوسط از هر بازی خانگی 2.23 و از هر بازی خارج از خانه 1.25 امتیاز کسب کرده است و تا پایان فصل دو بازی خانگی و سه بازی خارج از خانه دارد.

سپاهان در ادامه لیگ به ترتیب با تیم‌های پرسپولیس در تهران، راه‌آهن در اصفهان، استقلال خوزستان در اهواز، نفت در مسجدسلیمان و سایپا در اصفهان دیدار می‌کند.

4- فولاد خوزستان

مدافع عنوان قهرمانی امسال نتوانسته است آن طور که هوادارانش انتظار دارند، صدرنشین جدول باشد اما همچنان جزو مدعیان درجه یک قهرمانی است. فولاد این هفته با برتری مقابل نفت در تهران نشان داد که در روزهای حساس و سرنوشت‌ساز می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

پیروزی این هفته فولاد برابر نفت شانس این تیم را برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم بسیار بالا برده است.

فولاد 44 امتیاز دارد که 24 تای آن را در خانه و 20 تای دیگر را در خارج از خانه کسب کرده است. این یعنی فولاد از هر بازی خانگی 2 و از هر بازی خارج از خانه 1.53 امتیاز گرفته است.

شاگردان دراگان اسکوچیچ در هفته‌های پایانی سه بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه دارند. فولاد باید به ترتیب با نفت مسجد سلیمان در اهواز، ذوب‌آهن در اهواز، ملوان در انزلی، پدیده در مشهد و صبا در قم دیدار کند.

5- استقلال تهران

تا همین هفته پیش می‌خواست صدر جدول را از نفت بگیرد اما حالا با 42 امتیاز چهارم است و امید دارد که در هفته‌های پایانی حریفانش امتیازهای زیادی را از دست بدهند. استقلال شش امتیاز تا صدر جدول فاصله دارد و از طرفی سایه ذوب‌آهن را به دنبال خود حس می‌کند.

استقلال 26 امتیاز خانگی و 16 امتیاز خارج از خانه دارد. یعنی از هر بازی خانگی به طور متوسط 2 و از هر بازی خارج از خانه 1.25 امتیاز گرفته است. این تیم تا پایان فصل دو بازی داخلی و سه بازی خارج از خانه دارد.

آبی‌پوشان پایتخت باید به ترتیب با ملوان در انزلی، پدیده در تهران، صبا در قم، تراکتورسازی در تهران و پرسپولیس در تهران دیدار کند.

6- ذوب‌آهن

تیم سختکوش و جذاب فصل چهاردهم در حالی مدعی کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست که در نیم‌فصل اول نتایج چندان خوبی کسب نکرده است. یحیی گل‌محمدی که فصل قبل با نفت سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را گرفت با رفتن به اصفهان، ذوب‌آهن را احیا کرد و حالا می‌تواند به کسب سهمیه آسیا با این تیم هم امیدوار باشد.

ذوب آهن 25 امتیاز خانگی و 14 امتیاز خارج از خانه کسب کرده است یعنی 2.08 امتیاز از هر بازی خانگی و 1.07 امتیاز از هر بازی خارج از خانه گرفته است.

ذوب آهن در پنج هفته پایانی سه بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه دارد. این تیم باید به ترتیب با نفت تهران در اصفهان، فولاد در اهواز، نفت مسجدسلیمان در اصفهان، ملوان در اصفهان و پدیده در مشهد دیدار کند.

آمارها جام را به نفت می‌دهند

بر اساس عملکرد در طول فصل: اگر تیم‌ها همان روندی را که در طول فصل طی کرده‌اند در پنج هفته پایانی هم ادامه دهند، نفت تهران با اختلاف اندکی جام قهرمانی را به دست خواهد آورد. بر این اساس و با توجه به میانگین عملکرد تیم‌ها در بازی‌های خانگی و خارج از خانه، جدول رده‌بندی نهایی به این صورت خواهد بود؛

1- نفت تهران کمی بیش از 57 امتیاز

2- تراکتورسازی کمی کمتر از 57 امتیاز

3- فولاد 53 امتیاز

4- سپاهان 52 امتیاز

5- استقلال 50 امتیاز

6- ذوب‌آهن 47 امتیاز

به این ترتیب می‌توان تصور کرد که نفت تهران قهرمان لیگ خواهد شد و تراکتورسازی سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا و فولاد نیز سهمیه پلی‌آف آسیا را کسب خواهند کرد.

بر اساس نتایج تیم‌ها در پنج هفته پایانی نیم فصل اول هم اگر شش تیم نخست جدول مورد بررسی قرار گیرند باز هم این نفت تهران است که کفه ترازو را به سمت خود سنگین کرده است.

اگر تیم‌ها نتایج دور رفت خود را در پنج هفته پایانی تکرار کنند، ‌جدول به این صورت تغییر می‌کند.

1- نفت تهران 59 امتیاز

2- تراکتورسازی 54 امتیاز

3- سپاهان 54 امتیاز

4- فولاد 51 امتیاز

5- استقلال 48 امتیاز

6- ذوب‌آهن 47 امتیاز

باید تاکید کنیم که فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است اما می‌توان تصور کرد که تیم‌ها روند کلی خود در طول فصل را ادامه دهند. در این میان آسانی و دشواری دیدارهای پایانی و انگیزه‌های متفاوت تیم‌ها می‌تواند فاکتور مهمی در کسب نتیجه باشد.

در پایان نگاهی انداخته‌ایم به دیدارهای شش تیم بالای جدول در پنج هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

نفت تهران

هفته 26؛ با ذوب‌آهن در اصفهان

هفته 27؛ با ملوان در تهران

هفته 28؛ با پدیده در مشهد

هفته 29 ؛ با صبا در تهران

هفته 30 ؛ با تراکتورسازی در تبریز

تراکتورسازی

هفته 26؛ با سایپا در تبریز

هفته 27؛ با پیکان در تهران

هفته 28؛ با گسترش فولاد در تبریز

هفته 29؛ با استقلال در تهران

هفته 30؛ با نفت تهران در تبریز

سپاهان

هفته 26؛ با پرسپولیس در تهران

هفته 27؛ با راه آهن در اصفهان

هفته 28؛ با استقلال خوزستان در اهواز

هفته 29؛ با نفت مسجد سلیمان در مسجد سلیمان

هفته 30؛ با سایپا در اصفهان

استقلال

هفته 26؛ با ملوان در انزلی

هفته 27؛ با پدیده در تهران

هفته 28؛ با صبا در تهران

هفته 29؛ با تراکتورسازی در تهران

هفته 30؛ با پرسپولیس در تهران

ذوب آهن

هفته 26؛ با نفت تهران در اصفهان

هفته 27؛ با فولاد در اهواز

هفته 28؛ با نفت مسجدسلیمان در اصفهان

هفته 29؛ با ملوان در اصفهان

هفته 30؛ با پدیده در مشهد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین