کد خبر: ۲۹۲۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷

تاثیر بحران یمن و تنش بین ایران و عربستان بر مذاکرات هسته‌ای

اکنون جنگ در یمن و موضوع توافق هسته‌ای ایران مسائل خاورمیانه را پیچیده‌تر کرده است. تحولات به سرعت در حال وقوع هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
"تاناسیس کامبانیس" تحلیلگر نشریه "فارین پالسی" در مطلب تازه خود در بحران یمن ارزیابی خود از منازعه میان عربستان سعودی و ایران در منطقه را ارائه داده است. او معتقد است که در جریان نزاع منطقه ای ایران برنده نهایی خواهد بود و در این باره استدلال خود را مطرح کرده است. 

به گزارش خرداد، نویسنده با اشاره به اهمیت بحران یمن برای چشم‌انداز تحولات کل منطقه می‌نویسد: "اکنون جنگ در یمن و موضوع توافق هسته‌ای ایران مسائل خاورمیانه را پیچیده‌تر کرده است. تحولات به سرعت در حال وقوع هستند؛ دولت عراق کنترل شهر شمالی تکریت را در اختیار گرفته است، شورشیان کنترل شمال و جنوب سوریه را در دست گرفته‌اند و در یمن نبرد ادامه دارد. با این حال، نباید از موضوع اصلی منحرف شویم. اکنون شاهد نبردی منطقه‌ای برای تسلط بر کل خاورمیانه هستیم. ما شاهد چنین منازعاتی در دهه‌های 50 و 60 میلادی نیز بوده‌ایم. در آن دوره کشورهای مرتجع سلطنتی عرب به رهبری عربستان سعودی در نبرد با ائتلاف تحت رهبری جمال عبدالناصر و متشکل از دیکتاتورهای نظامی ملی‌گرای عرب بودند. اکنون نیز همانند دیروز اکثر کشورهای عربی مخالف با اصلاحات اصیل در داخل کشورهای‌شان هستند. امروز بازماندگان رژیم‌های ارتجاعی پیشین و دشمنان بهار عربی در حال رقابت منطقه‌ای با ایران هستند." 

فارین پالسی در ادامه اشاره می‌کند که تصمیم‌گیرندگان سیاسی ایران "عملگرا" هستند و در این باره می‌نویسد: "آنان از زیدیه‌های یمنی و علوی‌های سوریه حمایت کرده‌اند. در مقابل کشورهای سلطنتی عربی اما اکثرا دست به اقدام یکجانبه نظامی در منطقه زده‌اند که از جمله آن‌ها جنگ یمن در دهه 60 میلادی و در دوران معاصر حمله نظامی تحت رهبری سعودی‌ها علیه مخالفان بحرینی در سال 2011 میلادی بود." 

فارین پالسی در ادامه پیش‌بینی می‌کند که سعودی‌ها به دنبال بازگرداندن توازن قوای منطقه‌ای به وضعیت قبلی و ایران خواهان جایگزینی توازن قوای مطلوب خود است. این نشریه پیش‌بینی می‌کند که تلاش سعودی‌ها برای سرکوب حوثی‌ها در یمن کارساز نخواهد بود و در این باره می‌نویسد:" تاریخ به نفع سعودی‌ها نیست و جانب آنان را نمی‌گیرد. تاریخ خاورمیانه نشان داده که نیروهای متجاوز در آن منطقه هیچ‌گاه پیروز نبوده‌اند. از اقدامات نظامی در یمن در دهه 60 میلادی گرفته تا تجاوز امریکایی‌ها علیه عراق همگی نشان می‌دهند که باید با رویکردی محافظه‌کارانه دست به اقدام نظامی در این منطقه حساس زد چرا که در غیر این صورت تنش و بی‌نظمی افزایش می‌یابد." این نشریه پیش‌بینی می‌کند که تحولات کنونی مطنقه در بلند مدت به نفع ایران خواهد بود.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین