کد خبر: ۲۹۲۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

بازدید رییس جمهور از منطقه آزاد انزلی

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در ادامه سفر استانی به گیلان، از منطقه آزاد انزلی بازدید و از مجموعه های اقتصادی این منطقه دیدن کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

روحانی در این بازدید با ظرفیت‌های این منطقه و توانمندی‌های این مجموعه بزرگ اقتصادی در شمال کشور از نزدیک آشنا شد و گزارش‌های مسوولان و مدیران این منطقه به سمع رییس جمهوری رسید.  

حجت الاسلام روحانی را در این بازدید، جمعی از وزیران، معاونان و مشاوران رییس جمهوری و استاندار گیلان همراهی می‌کنند.  

بازدید از تقاطع غیرهمسطح و بندر کاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی نیز مورد بازدید قرار گرفت.  

حجت الاسلام روحانی در ادامه پانزدهمین سفر استانی دولت به گیلان، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شورای اداری گیلان حضور یافته و همچنین با خبرنگاران و اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت.  

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه، در پانزدهمین سفر استانی دولت میهمان گیلانی‌ها هستند.  

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. سال ۱۳۸۳ خورشیدی اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۱۳۸۴ از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن؛ منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، شهرک صنعتی و محدوده روستای گلشن تعیین و ابلاغ شد.  

منطقه آزاد انزلی اکنون شامل محدوده‌ای از شهرستان انزلی به مساحت تقریبی بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از آب‌های ساحلی است.  

کشور‌های حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازار‌های صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.  

معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، امکان فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی بیمه‌ای در این منطقه، علاوه بر مزایای قانونی همچون امکان مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی تولیدی، فعال سازی پروژه‌های راکد عمرانی، بورس کالای منطقه و رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر اقدامات موثری است که زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.  

علاوه بر مزیت‌های قانونی منطقه آزاد اعم از آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد، تضمین کامل سرمایه‌های خارجی و سود حاصل از آن‌ها، امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی منطقه، ویژگی‌ها و مزایای بیشمار دیگری از منظر جغرافیایی، اقتصادی، عمرانی و زیر ساختی و دانش و فناوری دارد.  

فعال‌ترین بندر ایرانی حاشیه دریای خزر با دارا بودن ۱۰ پست اسکله تخصصی و توان تخلیه و بارگیری شش میلیون تن کالا در سال، وجود گمرک انزلی به عنوان یکی از مدرن‌ترین گمرکات کشور، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت، نزدیکی به بنادر شمالی دریای خزر و بنادر اروپایی از طریق رودخانه ولگا، نزدیکی به پایتخت کشور و مراکز و قطب‌های صنعتی و جمعیتی کشور به عنوان مراکز تولید و مصرف، وجود تالاب بین المللی انزلی به عنوان یکی از قطب‌های اکوتوریسم کشور، واقع شدن در مسیر کریدور شمال جنوب، نزدیکی به شهرک‌های صنعتی انزلی و رشت، برخورداری از آب و هوای معتدل، وجود نیروی کار متخصص از امکانات و ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه اقتصادی استان گیلان بشمار می‌رود.  

در صورت اتصال بندر انزلی به راه آهن سراسری، شاهد وقوع انقلابی در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه و ترانزیت کالا و مسافر در منطقه خواهیم بود.  

پیش بینی می‌شود پس از اتمام پروژه‌های زیرساختی محدوده منطقه آزاد انزلی نظیر بندرگاه و اتصال آن به شبکه راه آهن سراسری، شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری منطقه و کشور باشیم چراکه این منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین