کد خبر: ۲۹۲۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷

رکوردشکنی نهنگ خاکستری

22 هزار و 511 کیلومتر شنا رکوردی است که یک نهنگ خاکستری در کمتر از 6 ماه به خود اختصاص داده است، نفوذ انسان به محیط زندگی این حیوانات دلیل اصلی این سفر دور و دراز عنوان شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، کشتی های غول پیکر ماهیگیری در آبهای آزاد و تورهای گسترده برای شکار نهنگ ها، الگوی حرکت این جانوان غول پیکر و مناطق تولید مثل آنها را دستخوش تغییر کرده است. پژوهشگران دانشگاه اورگان آمریکا برای مطالعه این پدیده روی نهنگ ها فرستنده نصب کردند.

دستگاه های گیرنده نشان دادند که یک نهنگ خاکستری از مسیر مورد انتظار خارج شده و در 172 روز در مجموع 22 هزار و 511 کیلومتر شنا کرده است، این رکوردی تازه محسوب می شود، در سال 2010 مسافرت مداوم یک نهنگ گوژپشت از اقامتگاهی تا اقامتگاه دیگر به طول نزدیک به 10 هزار کیلومتر ثبت شد.

یک نهنگ خاکستری بالغ ممکن است به 14 متر طول و 35 تن وزن برسد. این جانوران امروز تنها در اقیانوس آرام زندگی می کنند. در این میان دانشمندان معتقدند دو گروه جمعیتی نهنگ ها، یکی در غرب و دیگری در شرق اقیانوس آرام وجود دارد.

به اعتقاد پژوهشگران، نهنگ های شرق اقیانوس آرام را خطری تهدید نمی کند، اما نهنگ های غرب در معرض نابودی هستند. برآورد می شود تنها 130 نهنگ در غرب اقیانوس آرام باقیمانده باشد.

نهنگ های غرب اقیانوس آرام در تابستان معمولا در سواحل جزیره 'ساخالین' روسیه در شمال ژاپن اقامت دارند.

نهنگی که رکورد تازه را ثبت کرده از نهنگ های غرب اقیانوس آرام است. این نهنگ از جزیره ساخالین 10 هزار و 880 کیلومتر تا سواحل مکزیک شنا کرده است. در این محل معمولا نهنگ های خاکستری شرق اقیانوس آرام زمستان را می گذرانند. نهنگ رکورد دار در هنگام برگشت مسیر دیگری را انتخاب کرد و در مجموع مسیری را پیمود که به اندازه نصف کمربندی به دور زمین است.

*** نسلی که شاید منقرض شده باشد

دانشمندان در بررسی های خود به نکات جالب توجه دیگری هم دست پیدا کرده اند. نهنگ رکورددار در هنگام رفت مانند همه حیواناتی که زیر نظر بودند، مسیری مستقیم در آب های آزاد را برگزید و از خط ساحل دور شد. دانشمندان این موضوع را ناشی از توانایی بی نظیر نهنگ ها در مسیریابی می دانند.

جالب اینکه نهنگ های غرب اقیانوس آرام که زندگی شان در خطر است، در محل زندگی نهنگ های شرق دیده می شوند، پژوهشگران گمان می کنند بخشی از نهنگ های غربی در واقع نهنگ های شرق هستند که مسیر حرکت خود را تغییر داده اند.

به اعتقاد دانشمندان، حتی این احتمال وجود دارد که نسل نهنگ های غرب اقیانوس آرام به کلی از بین رفته باشد یا هر دو گروه نهنگ ها محل تغذیه و اقامت مشترکی را انتخاب کرده باشند، برای رفع این تردیدها قرار است ژن نهنگ هایی که گمان می رود از جمعیت غرب اقیانوس آرام باشند، بررسی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین