کد خبر: ۲۹۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

تنبور صاحب خانه می‌شود؟

مسوول ساخت خانه‌ تنبور تأکید کرد: برای تکمیل خانه ‌تنبور کرمانشاه به حمایت جدی و عملی مسوولان نیاز است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌اکبر مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ساخت خانه‌ تنبور کرمانشاه از 10 سال پیش در محل روستای «بان‌زلان» از توابع بخش‌ گهواره در شهرستان دالاهو آغاز شده است، اظهار کرد: 10 سال پیش، زمینی را در این روستا تهیه و با اطلاع مقامات استانی و گرفتن مجوزهای لازم، ساخت خانه‌ تنبور کرمانشاه را آغاز کردم.

وی هدف از ساخت این خانه را حفظ ساز تنبور و مقام‌های آن، برپایی کنسرت‌های تابستانه، آموزش نقاشی و خط به کودکان روستا و آشنایی اهالی روستا با هنرهای روز، احیای بازی‌های قدیمی روستایی و حفظ هنر دست‌بافته‌های روستایی دانست و گفت: از 10 سال پیش، ساخت این خانه در زمینی به مساحت هفت‌هزار مترمربع و زیربنای یک‌هزار مترمربع آغاز شد و همان سال، 300 میلیون تومان صرف ساخت آن شد؛ اما متأسفانه بنا به دلایلی که بیان نشد، با ساخت این خانه مخالفت و عملیات ساخت آن با پیشرفت‌ فیزیکی 65 درصد متوقف شد.

این پیشکسوت تنبورنوازی بیان کرد: حال با گذشت سال‌ها از توقف ساخت این‌ خانه، از دو سال پیش پیگیر ساخت دوباره‌ی این خانه هستم؛ اما متأسفانه هنوز جوابی از مسوولان نگرفته‌ام. در این زمینه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کرمانشاه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بارها صحبت کرده‌ام و آن‌ها موافقت خود را با ساخت‌ خانه تنبور اعلام کرده‌اند. حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر کوتاه خود به این استان، از مسوولان استان خواست تا این‌ خانه را راه‌اندازی کنند، اما هنوز مشکل حل نشده است.

او با بیان این‌که در چند سال گذشته می‌شد این خانه را با سرمایه‌ای که داشتم، راه‌اندازی کنم، گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت مصالح بیش از چندصد میلیون تومان پول برای ساخت این‌ خانه نیاز است.

این استاد تنبور با بیان این‌که کرمانشاه مهد تنبور کردی است، ادامه داد: در حال‌ حاضر بیش از پنج‌هزار تنبورنواز در این استان وجود دارند. ساز تنبور میراث‌ فرهنگی کشور است و باید برای حفظ آن تلاش کرد. وقتی این مصادیق فرهنگ ایرانی از بین برود، به‌جز فرهنگ ماهواره‌ای چه چیز را می‌توانیم به جوانان‌مان تحویل دهیم.

مرادی از مسوولان خواست تا در راستای حفظ این میراث فرهنگی، همکاری لازم را داشته باشند و حمایت‌های خود را به‌صورت عملی نشان دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین