کد خبر: ۲۹۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

نظر فیروزآبادی درباره همکاری ایران و آمریکا علیه داعش

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تاکنون حرکت مثبتی از آمریکا در جنگ علیه داعش مشاهده نکرده‌ایم گفت: اگر آمریکا تمایل به جنگ علیه داعش دارد، کسی مانعشان نیست و می‌تواند در جبهه ضد داعش فعالانه همکاری کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 سرلشگر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه‌ی مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا احتمال همکاری ایران و آمریکا در آینده وجود دارد با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اظهارکرد: همانطور که فرمانده‌ی کل قوا فرموده‌اند اگر آمریکا در آزمایش مذاکرات هسته‌ای عملکرد خوبی داشته باشد و ما ببینیم که نگاه سلطه طلبانه ندارند و تابع منطق هستند ممکن است درموارد دیگری همکاری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع رهبری به آمریکا توصیه کرده‌اند که اگر علاقه وافری به همکاری و مذاکره با ایران دارند باید صادقانه عمل کنند و اگر نه دیوار بی‌اعتمادی همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این که همچنان گزینه نظامی روی میز است گفت: کار وزیر دفاع همین است. سیاست‌مداران آمریکایی از او خواسته‌اند که چنین مطالبی را مطرح کند.

فیروزآبادی با بیان یانکه گزینه نظامی آمریکا در زمان بوش جاهل کوچک نیز مطرح بود و درآن زمان آمریکا با تمام قوا به مرزهای ایران آمد خاطر نشان کرد:‌در زمان بوش کوچک آمریکا با تمام قوا به مرزهای ایران رسید و نیروهای خود را آماده و مسلح کرد، اما فرماندهان آمریکا از بوش خواستند تا آنها را وارد جنگ نکند به همین دلیل نیز در آن زمان عقب نشینی کردند. حال چنانچه آمریکا می‌خواهد باقی اعتبار خود را نابود کند می‌تواند به طرح چنین مسائلی بپردازد. اما می‌دانیم که وزیر دفاع آمریکا این مطالب را از دل نگفته است.

به گزارش ایسنا، در ادامه فیروزآبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان در مورد همکاری ایران و آمریکا در عراق ، با تاکید بر این که ایران درعراق از ارتش و نیروهای مردمی آن کشور که علیه جنایتکاران داعش می‌جنگند حمایت کرده و می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند با داعش بجنگند و شر آنچه را که خود درست کرده‌اند ازسر ملت‌ها کم کنند، ولی تاکنون حرکت مثبتی در این زمینه از سوی آمریکا مشاهده نکرده‌ایم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: چنانچه آمریکا تمایل به جنگ علیه داعش دارد کسی مانعش نیست و می‌تواند در جبهه ضد داعش فعالانه همکاری کند.

وی همچنین در مورد لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاعی اس 300 از سوی روسیه به ایران و تاثیر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در این زمینه با بیان این که بخشی از این اقدام به خاطر مذاکرات و بخشی دیگر نیز به خاطر تحریم‌ها است اظهارکرد: روس ‌ها فهمیدند که آمریکا بیشتر از دیگران به مذاکرات نیاز دارد. حال چرا خود را از قرارداد با ایران دور نگه دارند.

فیروزآبادی با بیان اینکه پوتین فردی منطقی و جهان شناس است، گفت: رئیس جمهور روسیه متوجه شد که ایران برای دفاع از خود خواهان سامانه اس 300 است و این سامانه نیز نسامانه‌ای تهاجمی نیست.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به روابط دو جانبه ایران و روسیه ادامه داد:‌ ایران و روسیه کشورهای همسایه‌ای هستند که با یکدیگر همکاری‌های دفاعی و امنیتی دارند و منافع ایران منافع روسیه و منافع روسیه منافع ایران است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با یادآوری این‌که همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه بیشتر به منطق ضد امپریالیستی دو کشور باز می‌گردد تا شرایط منطقه‌ای ، به حضور آمریکا در منطقه و تلاش آمریکا برای به دست آوردن سلطه نفتی در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: 4 دولت آمریکا با منطقه می‌جنگند تا بتواند پادشاهی نفتی را به دست آورد . آنها می‌خواهند تا با تسلط بر چاه‌های نفت تمام دنیا را به دست آورند.

به گزارش ایسنا سرلشگر فیروزآبادی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ادعای عربستان مبنی بر حمایت ایران از حوثی‌های یمن با بیان این که این حرف حرف خنده داری است اظهار کرد: عربستان سعودی امروز از تمام تشکیلاتی که از آمریکا و غرب دریافت کرده است علیه یمن استفاده می‌کند و در منطقه دودی به راه انداخته که فقط به چشم خودشان می‌رود.

وی با تاکید بر این که اثری از دخالت وحضور ایران در یمن وجود ندارد گفت: ایران مدافع منطق و نهضت ملت‌هاست و مردمی که در یمن قیام کرده‌اند خواستار عقب نشینی عربستان و دست کشیدن این رژیم از دخالت در کشورشان هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد:‌آمریکا و عربستان باید دست از دشمنی با مردم یمن بردارند تا حکومتی مردم سالار در آنجا برقرار شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه‌ی حضور حوثی‌ها در یمن گفت: حوثی‌ها یکی از قبایل یمن هستند که دراین نهضت مردمی پیشتاز شدند ومردم دیگر نیز به آنها پیوسته‌اند. امروز در یمن دیگر بحث حوثی و غیر حوثی مطرح نیست، بلکه بحث ملتی مطرح است که یکپارچه علیه دشمن خود می‌جنگد.

فیروزآبادی تصریح کرد:‌ایران مدافع ملت یمن مستقل و مردم سالارانه است و آمریکای‌ها و عربستانی‌ها قصد دارند با طرح ادعاهایی علیه ایران اقدام به فرافکنی کنند.

 فیروزآبادی همچنین با اشاره به صحبت‌های امروز رئیس جمهور در مراسم رژه روز ارتش خاطر نشان کرد: کلام زیبای آقای روحانی با طرح این مساله که نیروهای مسلح و دولت و همچنین دولت و نیروهای مسلح همدل و همزبان هستند ، به یک واقعیت ریشه داری اشاره دارد که امام خمینی (ره) آن را پایه گذاری کرده‌اند.

وی افزود: در ایران همه‌ی آحاد ملت، چه آنها که در دولت هستند و چه آنها که در گروه‌های مسلح فعالیت می‌کنند، همه بسیجی و سرباز ولایتند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به تلاش‌های دیپلمات‌های کشورمان با تاکید بر اینکه دیپلماسی و نیروی مسلح با یکدیگر همدل هستند اظهار کرد: سربازان دیپلماسی هر کشور پیشگامان صلح درآن کشور هستند و وزیر امور خارجه کشورمان و همکاران ایشان تلاش می‌کنند تا جنگی رخ ندهد و منافع ملی و مصالح ملت تامین شود. نیروهای مسلح نیز با اقتدار و آمادگی خود پشتیبان دیپلماسی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین