کد خبر: ۲۹۲۷۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

سرنوشت تشکیل فراکسیون اعتدال مجلس در هاله‌ای از ابهام

برخی اعضای لیست 30 نفره فراکسیون اعتدال از جلسه‌ای که در آن تصمیم به شکل‌گیری رسمی این فراکسیون گرفته شده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. جواد هروی، عباسعلی منصوری آرانی، ابراهیم نکو و عابد فتاحی همگی در گفت‌وگو با خانه ملت عضویت خود در فراکسیون اعتدال را تکذیب کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
-سرویس سیاسی: تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس نهم همچنان بر محور "احتمال" در گردش است؛ در حالی که یکی از نمایندگان حامی دولت یازدهم روز 25 فروردین ماه از تشکیل این فراکسیون طی هفته‌ای که به آن وارد شده‌ایم خبر داد، همچنان برخی نمایندگان که از آنها بعنوان اعضای این فراکسیون نام برده شده، از تشکیل چنین فراکسیون اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل سه شنبه گذشته به خبرگزاری‌ها از تشکیل فراکسیون اعتدال خبر و لیست 30 نفره‌ای از نمایندگانی که در این فراکسیون حضور خواهند را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این لیست 30 نفره، نام نمایندگانی که طی سال‌های گذشته به واسطه فعالیت‌ها و اقداماتشان در مجلس نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شوند، به چشم می‌خورد. علی مطهری، محمدرضا تابش، علیرضا محجوب و غلامرضا تاجگردون از چهره‌های شناخته‌شده این لیست به حساب می آیند.

پیش از این و در سالی که گذشت، تلاش برای تشکیل فراکسیون ااعتدال در مجلس فرجامی نداشت. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و پیروزی حسن روحانی با شعار اعتدال، برخی نمایندگان حامی دولت تلاش برای تشکیل فراکسیون اعتدال را آغاز کردند. به نظر می‌رسد که ایده تشکیل چنین فراکسیونی در راستای تقویت گفتمان اعتدالی دولت در سال‌های باقی‌مانده دولت یازدهم باشد، هرچند که تاکنون محقق نشده است.
  
پنجشنبه گذشته برخی اعضای لیست 30 نفره فراکسیون اعتدال از جلسه‌ای که در آن تصمیم به شکل‌گیری رسمی این فراکسیون گرفته شده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. جواد هروی، عباسعلی منصوری آرانی، ابراهیم نکو و عابد فتاحی همگی در گفت‌وگو با خانه ملت عضویت خود در فراکسیون اعتدال را تکذیب کرده‌اند.

منصوری آرانی، نماینده کاشان در واکنش به اظهارات پیرموذن با بیان اینکه به نظر من در موقعیت کنونی تشکیل فراکسیونی جدید با عنوان فراکسیون اعتدال به هیچ وجه به نفع مجلس نیست، گفت: من به هیچ‌وجه در جریان تشکیل فراکسیون اعتدال نیستم. فتاحی نیز با اشاره به اینکه موضوع تشکیل فراکسیون اعتدال به یک سال پیش در مجلس بازمی گردد، گفت: عده‌ای با راه‌انداختن این فراکسیون تلاش دارند در آستانه انتخابات خود را به دولت نزدیک کنند.

نکو، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه جلسه‌ای برای ایجاد فراکسیون اعتدال نداشته ایم، عنوان کرد که برخی افراد نام برده شده اعتقادی به اعتدال ندارند.

انشعاب نامحسوس

ابراهیم نکو، نماینده مجلس سال گذشته نهم شهریور ماه قاطعانه از تشکیل فراکسیون اعتدال خبر داد. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، گفت: فراکسیون اعتدال رسماً تشکیل شده و حتی جلسات خود را نیز برگزار کرده است؛ البته ما تصمیم داریم فراکسیون رهروان ولایت را مشروط رفتار صحیح تشکیلاتی، فراکسیون اول و مرجع بدانیم.

گرچه این خبر چندی پس از اعلام تکذیب شد اما نخستین نشانه‌های انشعاب برخی چهره‌های معتدل از فراکسیون رهروان ولایت که به علی لاریجانی، رئیس مجلس نزدیک هستند، پیدا شد. نمایندگانی که از سال گذشته در تلاش برای ایجاد فراکسیون اعتدال بودند، عملکرد ضعیف فراکسیون رهروان ولایت که حامیان علی لاریجانی خوانده می‌شوند را علت اصلی این انشعاب توصیف می‌کنند.

کمااینکه پیرموذن نیز در مصاحبه تازه خود با خبرگزاری ایسنا، همچنان عملکرد ضعیف فراکسیون رهروان ولایت در اعطای کارت زرد به وزیر ارتباطات را دلیلی بر تشکیل فراکسیون اعتدال که مجموعه از حامیان دولت خواهند بود، می داند. این همه در حالی است که نخستین نمایندگانی که از ابتدا در تلاش بودند تا این فراکسیون ایجاد شود اکنون کنار ایستاده‌اند و از کارکردهای انتخاباتی فراکسیون اعتدال برای نزدیکی به دولت یاد می‌کنند.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه شهریور ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای ضمن اعلام این که دیگر به دنبال ایجاد تشکیل فراکسیون اعتدال نیست، به صورت ضمنی از مخالفت مقامات دولتی و همچنین رئیس مجلس با تشکیل فراکسیون اعتدال خبر داده است. او گفته بود: ماحصل‌ گفت‌وگوهایی که به برخی افراد تاثیرگذار دولت داشته‌ام، می‌گوید که مقام عالی‌رتبه دولت هم همانند لاریجانی موافق تشکیل فراکسیون اعتدال نیست.

به نظر می‌رسد تشکیل فراکسیون اعتدال در شرایطی که فراکسیون رهروان ولایت اکثریت مجلس را از آن خود کرده و اکنون به‌عنوان حزب به ثبت رسیده است، کماکان منتفی باشد و مجلس نهم با دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان به فعالیت خود ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین