کد خبر: ۲۹۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
"دیپلماسی باید ظریف باشد"

سعید زیباکلام: فکت شیت آمریکایی‌ها همان توافق لوزان است

یک استاد دانشگاه گفت: به نظر من فکت شیت آمریکایی‌ها همان توافق لوزان است.
آفتاب‌‌نیوز : سعید زیباکلام عصر یک‌شنبه در نشست «دیپلماسی باید ظریف باشد» که از سوی انجمن اسلامی دانشکده علوم پایه دانشگاه شاهد برگزار شده بود که از او به عنوان یکی از منتقدان بیانیه ژنو و لوزان یاد می‌شود افزود: در پایان مذاکرات لوزان خانم موگرینی با آقای ظریف یک بیانیه مطبوعاتی را قرائت کردند که این بیانیه جنبه خبری داشت و بار حقوقی ندارد و هیچ تکلیفی بر دوش صادرکننده و مخاطب آن ایجاد نمی‌کند.

او با طرح این ادعا که متن فارسی و انگلیسی این بیانیه مطبوعاتی سه اختلاف اساسی داشت به خواندن بخش‌هایی از این بیانیه پرداخت و گفت: در این بیانیه تاکید شده که باید ظرفیت،‌ سطح و ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران در طی بازه‌های زمانی محدود شود ولی در آن اشاره‌ای به این بازه‌های زمانی نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که در این بیانیه مطبوعاتی این مسائل به یک متن دیگر به نحوی ارجاع شده است اظهار کرد:‌ به نظر می‌رسد که این متن بر دوش یک متن دیگری سوار است.

این منتقد مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد:‌ آقای عراقچی در تاریخ 15 فروردین‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 اعلام کرد که ایران باید به مدت 10 سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را کندتر و محدودتر کند حال سوال این است که آقای عراقچی این ده سال را از کجا آورده؟ در بیانیه مطبوعاتی اشاره‌ای به 10 سال نشده است. یا در بخشی دیگر از سخنان‌شان اظهار کردند که در نطنز 6 هزار و 104 سانتریفیوژ داریم که بر 5 هزار تای آن‌ها غنی سازی را تا میزان 3.6 درصد صورت خواهد گرفت.

وی با انتقاد از صدا وسیما در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای و با توصیف آن به رسانه شبه ملی دولتی و هم‌چنین انتقاد از دیگر رسانه‌ها افزود: تا به حال ندیده‌ام کسی این تفسیر را ارائه کند که یک توافق نامه‌ دیگری وجود دارد.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک که در تاریخ 16 فروردین ماه از شبکه یک تلویزیون پخش شد اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کردند که آمریکایی‌ها آمدند و آن چه را که خود مایل بودند گفتند که برخی از اظهارنظرها در متن و چرک نویس بود و برخی نیز با متن تناقض داشت.

وی با طرح این ادعا که این چرک نویس که به فکت شیت معروف آمریکایی‌ها است همان توافق‌نامه لوزان است اظهار کرد: اگر این چرک نویس مورد توافق و تایید است چرا متن آن را وزارت خارجه منتشر نمی‌کند و اگر مورد تایید نیست چرا به آن استناد می‌کنند و آن را به طور کامل تکذیب نمی‌کنند.

زیباکلام در بخشی از سخنانش با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در ارتباط با بیانیه سوییس اظهار کرد: جان کری که خود یک کارکشته سناست و از کارگزاران بحث تحریم ایران است مثل یک گربه کتک خورده در کمیته روابط خارجی سنا نشست و اعضای سنا از او بازجویی کردند. آن جا مثل ایران نیست که همه چیز برای مردم سری و مخفی باشد.

او با بیان این که کنگره آن قدر پافشاری کرد که اوباما آخر پذیرفت که توافق نهایی باید مورد پذیرش کنگره قرار بگیرد ادامه داد:‌ در مجلس ما چه اتفاقی افتاد؟ 150 نماینده نامه‌ای را امضا کردند و گفتند که می‌خواهیم حق نظارت‌ را اعمال کنید و از جزییات مذاکرات آگاه شویم ولی اصلا اعلام وصول نشد و در آخر این نمایندگان حتی اعتراض نیز به این موضوع نکردند.

این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان گفت:‌ ما مسوولیم. وقتی که فله‌ای رای می‌دهیم این می‌شود مجلس ما.

زیباکلام با اشاره به فکت شیت آمریکایی‌ها اظهار کرد: بیانیه مطبوعاتی لوزان تابلوی راه غلط دادن ماجراست. آن‌ها در توافق‌نامه ژنو این تجربه را کسب کردند که عده‌ای قلم به دست مزدور بی‌سواد و تازه به دوران رسیده می‌آیند و توافق را نقد می‌کنند و در مورد آن صحبت می‌کنند به همین بابت گفتند در بحث لوزان ما یک بیانیه مطبوعاتی بدهیم و آمریکایی‌ها بیایند متن توافق را منتشر کنند و ما بگوییم این فکت شیت است کسی هم باور نمی‌کند که ما آن را پذیرفته‌ایم و داریم آرام آرام در ارتباط با آن اقدام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی هم‌چنین به موضوع رفع تحریم‌های ثانویه و انواع تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: مقامات ایرانی می‌گویند که به محض این که توافق نامه اجرایی شود تحریم‌ها از بین می‌رود. در حالی که در فکت شیت این‌گونه نیست و تحریم‌ها گام به گام و در طی زمان به صورت مشروط تعلیق می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین