کد خبر: ۲۹۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

نبویان: در بیانیه لوزان یک توافق کلی صورت گرفته است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در لوزان بیانیه‌ای صادر نشد در واقع یک توافق کلی صورت گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : حجت‌الاسلام سید محمود نبویان ظهر امروز در همایش تراژدی هسته‌ای که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: هدف توافقات هسته‌ای ما برداشته شدن محدودیت‌ها و تحریم‌ها بوده است.

وی با بیان این که در توافقنامه ژنو، 2 مورد تاکید شده که یکی از آن‌ها این است که طرف مقابل به ماهیت صرفا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یقین پیدا کند. ولی این سوال مطرح است که معلوم نیست چگونه این یقین حاصل می‌شود، افزود: به هر حال هدف این است که همه تحریم‌های همه جانبه لغو شود و هیچ قید دیگری نیز وجود ندارد. قرار است بیانیه لوزان برای متن نهایی یک چارچوب و پایه باشد و معنی آن این است که اگر قرار است جزییاتی بنویسند، حق تخطی از این چارچوب را ندارند و باید جزییات را براساس بیانیه لوزان بنویسند. جالب اینجاست که این چارچوب (بیانیه لوزان) نیز مورد توافق قرار گرفته و برای تمام ابعاد هسته‌ای ما چارچوب تعیین شده و تیم هسته‌ای ما حق تخطی از آن را ندارد.

او بیان کرد: پرونده هسته‌ای، پرونده ملی است، گفت: محدودیت‌هایی در نطنز ایجاد شده است در دولت پیشین یکی از مراکز غنی‌سازی بود اما در توافق‌نامه ژنو ایجاد مرکز غنی‌سازی به مدت 6 و 7 ماه ممنوع شد و در بیانیه لوزان نیز آمده است که نطنز تنها مرکز غنی‌سازی ایران است یعنی مدت 15 سال ایجاد مرکز غنی‌سازی جدید ممنوع است و غیر از نطنز نباید مرکز غنی‌سازی دیگری در ایران وجود داشته باشد.

نبویان گفت: در دولت پیشین 15 هزار و 420 سانتریفیوژ نسل یک و هزار سانتریفیوژ نسل 2 و 2 آبشار 328 در کارخانه نیمه‌صنعتی نصب و فرآیند نصب ادامه دارد اما در توافقنامه ژنو 15 هزار و 420 سانتریفیوژ نسل یک، 108 سانتریفیوژ نسل 2 و 2 آبشار 328 نصب ولی فرآیند نصب متوقف شد و در بیانیه لوزان 5060 سانتریفیوژ موجود و بقیه با زیرساخت‌های آنها جمع‌آوری خواهد شد.

وی درباره غنی‌سازی افزود: در دولت سابق 3.5 تا 5 درصد غنی‌سازی داشتیم اما در ژنو توافق شد که غنی‌سازی 5 درصد به بالا ممنوع شود و آقایان امضا کردند که در لوزان 3.67 درصد تا 15 سال غنی‌سازی داشته باشیم و این وضعیت نشان می‌دهد که ما لحظه به لحظه در قضیه هسته‌ای عقب‌نشینی می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده در مرکز هسته‌ای فردو خاطرنشان کرد: فردو در دولت سابق یک مرکز غنی‌سازی به همراه ذخیره‌سازی بود اما در توافقنامه ژنو به یک مرکز غنی‌سازی بدون خروجی تبدیل شده و در لوزان توافق شده است که فردو مرکز غنی‌سازی نیست و به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن‌آوری تبدیل می‌شود. فردو برای این تاسیس شده که اگر به نطنز حمله شد، فردو وجود داشته باشد. طبق اطلاعاتی که ایران داده است آمانو می‌گوید که فردو یک مرکز غنی‌سازی است.

او با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در بحث سانتریفیوژ‌ها اظهار کرد: در توافقنامه ژنو آقایان پذیرفته‌اند که تعداد سانتریفیوژ‌ها تکمیل نشود و در بیانیه لوزان نیز پذیرفته‌اند که هزار سانتریفیوژ بچرخد و بقیه با زیرساخت‌های آن‌ها جمع‌آوری شود. آقای ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه‌ غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفت که "ما به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که اصلا فردو را نمی‌خواهیم" و آقای عراقچی نیز گفت که ما توافق کرده‌ایم که در فردو هیچ سانتریفیوژی نصب نشود. در دولت سابق، غنی‌سازی در فردو 5 و 20 درصد انجام می‌شد اما در توافقنامه ژنو گفته شد که بالاتر از 5 درصد غنی‌سازی در فردو ممنوع است و در بیانیه لوزان اصلا در فردو غنی‌سازی نخواهد بود.

وی درباره محدودیت‌های ایجاد شده در تاسیسات آب سنگین اراک افزود: سرتیم مذاکره کننده روزی می‌گفت که 5 تا 6 کشور در این میان راکتور آب سنگین دارند و یکی از این کشورها ایران است. قرار بود در زمستان 92 سوخت مجازی اراک را تکمیل کنیم و در بهار 93 سوخت طبیعی تزریق کنیم.

حجت‌الاسلام نبویان درباره این که تاسیسات آب سنگین اراک به اندازه‌ای اهمیت دارد که در همه قطعنامه‌ها از برچیده شدن آن صحبت شود، گفت: در دولت سابق تاسیسات آب سنگین اراک در حال تکمیل بود اما در ژنو توافق کردند که تکمیل و راه‌اندازی اراک ممنوع است و در لوزان تعهد دادند که قلب راکتور را باید دربیاوریم، یا خودمان منفجر کنیم یا با کشتی به خارج از کشور بفرستیم.

وی با ابراز گلایه از تیم مذاکره کننده مخصوصا صالحی گفت: آقای صالحی در یک جلسه‌ای که داشتیم گفت که یکی از مواهب الهی برای ملت ایران این است که گفته‌اند اراک را برچینیم یعنی آمریکا دید که رآکتور آب سنگین اراک برای ملت ایران ضرر دارد و گفت آن را برچینید؟ یعنی آن را تخریب کردند تا این را به ما بفهمانند که آب سنگین اراک ضرر دارد؟ چرا بر سر دستاوردهای ما می‌زنید؟ در حالی که رآکتور می‌تواند پلوتونیوم تولید کند. آقایان می‌گویند که اراک پلوتونیوم تولید می‌کند؛ شما که بمب نمی‌خواهید پس پلوتونیوم برای چه می‌خواهید، این در حالی است پلوتونیوم تنها برای ساخت بمب نیست. بلکه پلوتونیوم قابل استفاده است و هم اکنون ژاپن 30 تن پلوتونیوم دارد.

حجت‌الاسلام نبویان در خصوص محدویت‌های ایجاد شده در زمینه تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور در بیانیه لوزان گفت: در دولت سابق تحقیق و توسعه به صورت کامل و در حد توان انجام می‌شد، یعنی طرح توسعه در زمینه‌های تبدیل مواد هسته‌ای، غنی‌سازی مواد هسته‌ای، تولید سوخت هسته‌ای، رآکتورها و تولید سوخت انجام می‌شد؛ در توافقنامه ژنو ادامه تحقیق و توسعه متوقف شد و در بیانیه لوزان تحقیق و توسعه باید صرفا در مورد سانتریفیوژها انجام شود و باید براساس محدوده و قیودی مورد توافق طرف غربی باشد و در یک جدول زمانی انجام شود.از همه شدیدتر و خطرناکتر بحث نظارت‌ها است. در دولت سابق نظارت بر مراکز هسته‌ای روزانه نبود و افراد خاصی اجازه ورود داشتند و نظارت‌ها محدود بود اما در توافقنامه ژنو قرار شد یک‌دفعه آقایان 90 درصد از اطلاعات هسته‌ای را ظرف 3 ماه بدهند.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در پروتکل الحاقی، 2 نوع نظارت سرزده بااطلاع و نظارت سرزده بدون اطلاع وجود دارد، گفت: ما اجازه خروج فیلم‌های مراکز هسته‌ای کشور را به غربی‌ها نمی‌دهیم. اما در بیانیه لوزان آقایان پذیرفتند که کد 3.1 را اجرایی کنیم بدین معنی که اگر قصد راه‌اندازی مرکزی را داریم، باید ابتدا به آژانس اطلاع بدهیم و پروتکل الحاقی را بپذیریم یعنی نظارت‌ها در هرمکان و هر زمان می‌شود. در بیانیه لوزان آمده که آژانس بین‌المللی باید مجاز باشد که برای نظارت از تاسیسات هسته‌ای کشور از ابزار مدرن استفاده کند؛ نکند آن‌ها بخواهند دوربین‌هایشان را آنلاین کرده تا تمام متخصصان ما را رصد کنند و مورد شناسایی قرار دهند. آقایان در ژنو پذیرفته‌اند که دسترسی‌ها بیش‌تر باشد و باید موضوعات گذشته و حال را بیش‌تر بررسی کنند. طبق گزارش آژانس مساله این است که دانشمندان هسته‌ای خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و آن‌ها می‌خوهند که ما تمام مراکز نظامی و متخصصان نظامی خود را در اختیارشان قرار دهیم.

وی با بیان این که ما هسته‌ای نخواستیم، اما امنیت کشور را ندهید، افزود: ایران ملزم شده که به طور کامل با آژانس بین‌المللی در همه موضوعات باقیمانده همکاری کند و این همکاری شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایت‌ها و اشخاص است. آنچه قرار است برداشته شود یک چهارم تحریم‌هاست که تنها مربوط به هسته‌ای است. آقایان توجیه می‌کنند که مذاکرات فقط هسته‌ای است اما باید بدانند که هسته‌ای اهرم فشار است تا بتوان از طریق آن همه تحریم‌ها را برداریم.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات وزیر صنعت در زمینه برداشته نشدن تحریم‌ها نیز گفت: آقای نعمت‌زاده می‌گفت در دولت سابق دلال‌ها با چمدان پول به کشور وارد می‌کردند و الان هم همین است. بنابر این تحریم‌ها در زمینه پتروشیمی برداشته نشده است.

او ادامه داد: طبق بیانیه لوزان طرف مقابل اجرای تحریم‌ها را برمی‌دارد نه قانون تحریم را و تحریم هسته‌ای، مالی و اقتصادی به دو شرط برداشته می‌شود. اول این که ایران به تعهدات کلیدی هسته‌ای خود عمل کند و دوم این که آژانس آن را راستی‌آزمایی کند،آ ژانس بین‌المللی می‌گوید که هر زمانی متن توافقنامه را قبول می‌کنم که به نگرانی‌هایم پاسخ دهید، حالا اگر نگرانی‌ آژانس معرفی دانشمندان هسته‌ای و نظامی ما باشد که به قول آقایان خیانت است، چه کنیم.

نبویان افزود: با این قطعنامه شورای امنیت قرار است با دست خودمان محدویت‌های خودمان را بین‌المللی، الزامی و قانونی کنیم و آن هم قطعنامه مربوط به هسته‌ای را متوقف می‌کند.

وی تصریح کرد:: آقای عراقچی در یکی از کمیسیون‌های مجلس گفت که ما توانستیم کشور را نجات دهیم. چرا که ایران تحت فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بود و هر کشوری تحت این فصل باشد منتهی به جنگ می‌شود. ولی ما توانستیم با مذاکره از آن خارج شویم. آقای ظریف نیز می‌گوید که ما توانسته‌ایم کشور را تحت بند 42 فصل 7 ببریم یعنی می‌خواهیم این بند را الزام‌آور کنیم. به جای اینکه مساله را بین‌المللی کنیم، توافق کنیم که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ایران می‌تواند در هر ظرفیتی غنی‌سازی کند لذا ما نباید محدودیت‌ها را بین‌المللی کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام نبویان یادآور شد: در توافق ژنو و بیانیه لوزان حقوق هسته‌ای ما واگذار شد، اما تحریم‌ها برداشته نشد و ممکن است امنیت کشور آسیب ببیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین