کد خبر: ۲۹۲۹۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

حاشیه‌های سفر وزیرخارجه استرالیا به تهران؛ از حجاب بیشاپ تا درآوردن کفش‌ها و ...

در میان منتقدین اصلی استفاده از حجاب اسلامی توسط وزیر امور خارجه استرالیا گروهی از طیف اپوزیسیون خارج‌نشین ایرانی از این اقدام برآشفته شده‌اند. این گروه در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی این ادعا را مطرح کرده که شاید خانم "بیشاپ" قصد احترام به فرهنگ ایرانی را داشته اما حجاب بخشی از فرهنگ ایرانیان نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس دیپلماسی خرداد: حضور "جولی" بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا در تهران موفقیت بزرگی برای دستگاه دیپلماسی کشورمان بود. با این حال، دیدار او بدون حاشیه نبود. جنجال اصلی ایجاد شده بر سر استفاده او از روسری به عنوان پوشش حجاب و برای احترام گذاشتن به مقام های میزبان ایرانی بود.
 
به گزارش خرداد، در میان منتقدین اصلی استفاده از حجاب اسلامی توسط وزیر امور خارجه استرالیا گروهی از طیف اپوزیسیون خارج‌نشین ایرانی از این اقدام برآشفته شده‌اند. این گروه در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی این ادعا را مطرح کرده که شاید خانم "بیشاپ" قصد احترام به فرهنگ ایرانی را داشته اما حجاب بخشی از فرهنگ ایرانیان نیست. گروهی دیگر نیز مدعی شده اند که خانم "بیشاپ" رویکردی محافظه کارانه در پیش گرفته و قصد به چالش کشیدن سنت ها را نداشته است. 
 
از سوی دیگر، در رسانه های غربی نیز موج گسترده ای از انتقادات عمدتا از سوی رسانه های دست راستی و محافظه کار نسبت به پوشش حجاب خانم "بیشاپ" ابراز شده است. روزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی اشاره کرده که "اندرو بولت" سرمقاله نویس وابسته به جناح محافظه کار در یادداشت اخیر خود ضمن نقد اقدام وزیر امور خارجه استرالیا اظهار داشته که او موظف بود از "ارزش های غربیگ حفاظت کند و دلیلی برای پوشیدن روسری توسط او وجود نداشت. این در حالیست که "اریک ابتز" وزیر اشتغال استرالیا از خانم "بیشاپگ دفاع کرده و گفته که او صورت و موهایش با وجود پوشیدن کلاه و روسری نیز معلوم بوده است. این وزیر استرالیایی هم چنین اشاره کرده که زمانی که ما مهمان ایران هستیم باید به قواعد میزبان احترام بگذرایم. او در این باره افزوده است:"زمانی که به خانه ایرانیان می رویم رسم آن است که کفش ها درآورده شوند ما نیز باید به رسوم احترام بگذاریم."
 
روزنامه "گاردین" هم چنین اشاره کرده زمانی که "میشل اوباما" بانوی اول امریکا در ماه ژانویه گذشته به عربستان سعودی سفر کرد از پوشش حجاب استفاده نکرد و به رسوم میزبان احترام نگذاشت.
 
در میانه جنجال بر سر چرایی استفاده وزیر امور خارجه استرالیا از حجاب اسلامی اما "جولی بیشاپ" در مصاحبه با روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" پاسخ مشخصی داده و در این باره گفته است:"نظر من این است که این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه استرالیایی از ایران رد 12 سال گذشته است. ما نمی خواهیم این آخرین دیدارمان باشد. در نتیجه اگر کسی از من بخواهد که از روسری برای دیدرا با پرزیدنت روحانی استفاده کنم. من روسری بر سر خواهم کرد. ما می خواهیم بار دیگر به ایران بازگردیم. ما اکنون صرفا باب گفت و گو را باز کرده ایم."
 
فارغ از حاشیه های مطرح شده درباره حجاب خانم "بیشاپ"، موضوع توافق ایران و استرالیا بر سر همکاری در عراق برای مبارزه علیه داعش بزرگترین دستاورد این سفر بوده است. روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" اشاره کرده که وزیر امور خارجه استرالیا فاش کرده که نخستین هماری اطلاعاتی ایران و استرالیا در اواخر ماه اکتبر گذشته کمی پس از پذیرش دعوت تهران برای سفر به ایران صورت گرفته است. او اظهار داشته که همکاری های امنیتی دو کشور در عراق به نفع تهران و سیدنی است و رد این باره افزوده است:"آنان (ایرانی ها) حضوری گسترده در عراق دارند. نیروهای سپاه قدس در عرصه زمینی فعالیت دارند و با نیروهای امنیتی همکاری دارند." به گزارش این روزنامه استرالیایی از دیگر موارد توافق همکاری های اطلاعاتی دو کشور بر سر نقش "ابوبکر البغدادی" در گروه داعش و مقام هیا پیشین حزب بعث عراق بوده است. 
 
مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نیز دومین موضوع مطرح شده مهم در جریان گفت و گوهای مقام های دو کشور بوده است. وزیر امور خارجه استرالیا اظهار داشته که همانند رزیم اسرائیل منتظر جزئیات توافق نهایی است اما دیدار او از تهران آسیبی به روابط رژیم اسرائیل با استرالیا نخواهد زد. این موضوع از سوی او در حالی مطرح می شود که پیش تر "خرداد" به نقل از "تایمز اسرائیل" از نگرانی اسرائیلی هادرباره سفر "بیشاپ" به تهران خبر داده بود. وزیر امور خارجه استرالیا هم چنین اشاره کرده که بزرگترین جمعیت یهودیان خاورمیانه خارج از سرزمین های اشغالی در ایران ساکن هستند و در این باره گفته است:"تصویری که از وضعیت یهودیان در ایران در رسانه ها بازتاب داده یم شود بسیار متفاوت از واقعیت های موجود در آن کشور است."
 
وضعیت پناهجویان ایرانی سومین موضوع مطرح شده در دیدار مقام‌های استرالیایی و ایرانی با یکدیگر بوده است. نشریه "نیوز" استرالیا گزارش داده که بیش از 1848 نفر از پناهجویان ایرانی در استرالیا در وضعیت دشواری به سر می برند و ایران نیز هنوز با استرداد نهایی آنان موافقت نکرده است. با این حال، وزیر امور خارجه استرالیا گفته که از "محمد جواد ظریف" این تضمین را گرفته که پناهجویان در صورت بازگشت به ایران مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین