کد خبر: ۲۹۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

بازهم بوفالوهای هندی گوشت چرخ‌کرده ایرانی‌ها می‌شود؟

هرچند سازمان دامپزشکی از صدور مجوز واردات گوشت بوفالوی هندی فقط برای تولید سوسیس و کالباس خبرداده و تاکید کرده که بر وارد نشدن این محصول در چرخه مستقیم مصرف مردم نظارت خواهد کرد اما باتوجه به سابقه سال‌های گذشته که این محصول به عنوان گوشت چرخ‌کرده در بازار مصرف عرضه می‌شده و سازمان دامپزشکی هم آن را تایید کرده، مشخص نیست امسال هم این محصول که فقط شرایط بهداشتی‌اش برای مصرف صنایع مورد تایید است در چرخه مستقیم مصرف می‌آید یا اینکه نظارت‌ها بسیار قوی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
طی هفته گذشته واردات یا ممنوعیت واردات گوشت بوفالوی هندی که بیماری‌های مختلفی مانند جنون گاوی و انواع بیماری‌های انگلی را می‌تواند داشته باشد به کشمکشی بین سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی تبدیل شد.

مسئولان دولتی از تشدید نظارت بر استفاده گوشت بوفالوی هندی تنها در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده (سوسیس و کالباس) و ممانعت از ورود آن به چرخه مصرف مستقیم مردم خبر می‌دهند و دامپزشکان و مسئولان وزارت بهداشت معتقدند به دلیل تفاوت بالای قیمت گوشت بوفالو با گوشت گاومیش یا گوشت قرمز منجمد، سازمان دامپزشکی نمی‌توانند از ورود این محصول - که منافع بسیاری برای سودجویان دارد - به سفره‌های مردم جلوگیری کند و امسال هم این محصول وارداتی با مخاطرات بسیاری که می‌تواند برای مردم داشته باشد مانند سال‌های گذشته به عنوان گوشت چرخ‌کرده وارد سفره‌های مردم خواهد شد.

البته در اینکه گوشت بوفالو می‌تواند ناقل بیماری‌هایی از جمله جنون گاوی، سارکوسیست و ... باشد بین سازمان دامپزشکی و دامپزشکان اتفاق نظر وجود دارد اما اختلاف از اینجا شروع می‌شود که دامپزشکانی که خود نیز به هند سفر کرده‌اند می‌گویند "این کشور ساختار مناسب دامپزشکی و بهداشتی نداشته و به دلیل اینکه اصلا برنامه‌ای برای مبارزه با بیماری جنون گاوی ندارد به شدت از این نظر آلوده است، همچنین بیماری انگلی سارکوسیست را یکی دیگر از مخاطرات بهداشتی محتمل برای انسان می‌دانند".

اما مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی کشور - برخلاف این عقیده دامپزشکان می‌گوید یکی از نگرانی‌های منتقدین نسبت به واردات گوشت بوفالو از هند دارند در خصوص بیماری جنون گاوی است اما به روشنی مشخص است که هند در سایت سازمان جهانی بهداشت دام در زمینه بیماری جنون گاوی جزو کشور‌های ممتاز مقابله‌کننده با این بیماری قرار دارد، پس نمی‌توان گفت که این کشور از نظر جنون گاوی جزو کشور‌های آلوده است.

وی تاکید دارد که در خصوص بیماری انگلی "سارکوسیست" که گفته می‌شود در گوشت بوفالوی هندی وجود دارد باید گفت که با رعایت ضوابط بهداشتی موجود این بیماری هیچ مخاطره‌ای را برای انسان به وجود نمی‌آورد و به همین دلیل سازمان دامپزشکی علی‌رغم ارزیابی خطر برای پایین‌تر بودن میزان این بیماری از حداکثر مجاز، اجازه مصرف آن را به صورت مستقیم نداده است و تنها مجوز مصرف در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده را دارد.

اما دقیقا اختلاف دوم از همینجا شروع می‌شود؛ چرا که سازمان دامپزشکی علی‌رغم اینکه وجود بیماری انگلی "سارکوسیست" در گوشت بوفالوی هندی را مورد تایید قرار می‌دهد می‌خواهد با تشدید نظارت‌هایش مانع مصرف مستقیم این محصول وارداتی در سفره‌های مردم شود.

و جالب‌تر اینکه رییس سازمان دامپزشکی به تخلف برخی واردکنندگان طی سال‌های گذشته در استفاده از گوشت بوفالوی هندی در تولید گوشت چرخ‌کرده و قراردادن آن‌ها در بلک لیست اشاره می‌کند اما معتقد است که دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این سازمان همواره بر روند مصرف این محصول در چرخه مورد نظر نظارت شدید دارند؛ به گونه‌ای که حتی در سال‌های گذشته برخی از وارد‌کنندگان که گوشت بوفالو را به چرخه مستقیم مصرف مردم وارد کردند علی‌رغم جریمه از سوی دستگاه قضایی در لیست سیاه سازمان دامپزشکی قرار گرفتند و دیگر اجازه واردات گوشت به آنها داده نمی‌شود.

این در حالی است که دامپزشکان می‌گویند گوشت بوفالوی هندی که دارای این مخاطرات بهداشتی فراوان است، قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به گوشت گاومیش وارداتی یا حتی گوشت منجمد قرمز در کشور دارد و به همین دلیل سودجویان انگیزه بسیار بیشتری برای تولید گوشت چرخ‌کرده و استفاده از گوشت بوفالوی هندی در سبد مصرف مستقیم مردم پیدا می‌کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز هر قدر نظارت خود را تشدید کنند باز هم نمی‌توانند جلوی سودجویان و متخلفان را بگیرند.

البته یکی دیگر از انتقاداتی که دامپزشکان وکارشناسان بازار به آن اشاره می‌کنند این است که گوشت بوفالوی هندی با توجه به اینکه قیمتی بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر انواع گوشت وارداتی مانند گاومیش و... دارد و از کیفیت کمتری نیز برخودار است، در صورت ورود به سفره‌های مردم به عنوان گوشت چرخ‌کرده به راحتی قابل تشخیص نیست وسودجویان می‌توانند آن را با قیمت‌های گوشت قرمز با کیفیت چرخ‌کرده به مردم بفروشند و این رانت و فساد برای عده‌ای سودجو ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا، حال باید منتظر ماند و دید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی چه تصمیمی برای گوشت بوفالوی هندی می‌گیرند و آیا می‌توانند مانع ورود این محصول به چرخه مصرف مستقیم مردم شوند یا امسال هم تنها متخلفان دیگری به لیست متخلفان سال‌های گذشته اضافه می‌شوند و مردم می‌مانند با مخاطرات بهداشتی بوفالوی هندی؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین