کد خبر: ۲۹۲۹۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

شکاف در اردوگاه جمهوری‌خواهان درباره حمله نظامی به ایران

پس از تلاش‌های صورت‌گرفته میان مقام‌های ایرانی و امریکایی به منظور انعقاد توافقنامه نهایی هسته‌ای، "تام کاتن" نماینده جمهوری‌خواه افراطی از آرکانزاس اوایل ماه جاری میلادی مدعی شده بود که امریکا می‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را در مدت زمان کوتاهی با حمله نظامی نابود کند. سایت "اینترسپت" با انتشار گزارشی به وجود اختلاف‌نظر در میان جمهوری‌خواهان بر سر اظهارات جنجالی "کاتن" اشاره کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 این سایت امریکایی که با شانس‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا صحبت کرده به وجود شکاف در میان اعضای آن حزب بر سر چگونگی مواجهه با موضوع برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و در این‌باره می‌نویسد: "سناتور "تد کروز" از ایالت تگزاس گفت:"من نمی‌دانم که منظور تام کاتن از بیان گزینه نظامی علیه ایران ظرف چند روز و یا یک هفته بود. اگر هم حمله‌ای در کار باشد باید در درجه اول توان نظامی هوایی امریکا مورد استفاده قرار گیرد و آن هم به صورت کوتاه‌مدت خواهد بود. این سایت در ادامه اشاره می‌کند که اصلی‌ترین مخالف طرح کاتن برای اقدام نظامی علیه ایران سناتور "لیندسی گراهام" از جنوب کالیفرنیا است و در این باره اظهار داشته که این گزینه می‌تواند بدترین شرایط ممکن را برای امریکا ایجاد کند. این سناتور امریکایی در این باره افزوده است: "تنگه هرمز نقطه‌ای کلیدی است که خلیج فارس و دریای عمان را به یکدیگر متصل می‌کند. درگیری در آن نقطه از جهان می‌تواند بسیار خطرناک باشد." در این میان "باب جیندال" فرماندار لوئیزیانا نیز اظهار داشته که گرچه با طرح کاتن موافق است اما نمی‌داند که اقدام نظامی در چه مدت زمانی می‌تواند موثر باشد." 
 
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که "جان بولتون" نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل متحد و "مایک هاکبی" فرماندار پیشین آرکانزاس قویا از طرح کاتن حمایت کرده‌اند و معتقدند که امریکا برای دفاع از اسرائیل باید دست به اقدام نظامی محدود و کوتاه‌مدت بزند. این سایت در پایان اشاره کرده که اکثر کارشناسان نظامی نیز مخالف اقدام نظامی امریکا علیه ایران به دلیل تبعات ویرانگر احتمالی آن هستند. 
 
در مقابل حزب جمهوریخواه، دموکرات‌های امریکایی درتلاش هستند تا طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تحرکات تندروانه جمهوریخواهان علیه مذاکرات هسته یا را خنثی نمایند. سایت "کامن دریمز" با انتشار مطلبی به اقداماتی که دموکرات‌ها از نظر حقوقی و قانونی می‌توانند برای سد کردن تلاش‌های کارشکنانه جمهوریخواهان در مسیر مذاکرات هسته‌ای انجام دهند اشاره کرده و در این باره می‌نویسد:"حتی در صورتی که تمام جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا نیز مخالف نظر رییس‌جمهوری برای ادامه مذاکرات باشند حمایت ¾ از نمایندگان دموکرات از رییس‌جمهوری برای حفظ توافق هسته‌ای کافیست. در مجلس نمایندگان امریکا 435 کرسی وجود دارد در نتیجه تشکیل بوکی از 146=1+3/435 می‌تواند برای حفظ توافق کافی باشد. در مجلس نمایندگان امریکا 188 نمیانده دموکرات حضور دارند. در این میان 4/3 (78 درصد) از نمایندگان دموکرات باید از رییس‌جمهوری برای تضمین حفاظت از توافق هسته‌ای حمایت کنند. در صورتی که بیش از چهل و دو نماینده دموکرات مجلس نمایندگان جانب جمهوریخواهان را نگیرند پیروزی از آن طرفداران ادامه دیپلماسی با ایران خواهد بود." 
 
به گزارش خرداد،این سایت در پایان به تلاش‌های "جان شاکووسکی" نماینده دموکرات از ایلینویز اشاره کرده که درصدد است تا مانع از موفقیت تلاش‌های نئومحافظه کاران و لابی رژیم اسرائیل در کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای شود. این سایت در این باره می نویسد:"او به تمام هم‌حزبی‌هایش نامه نوشته و خواستار آن شده تا از حمایت از جمهوری‌خواهان دست بردارند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین