کد خبر: ۲۹۳۰۲۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

جهانگیری: دولت مصمم است همه دستورات رهبری را اجرا کند

معاون اول رییس‌جمهور گفت: این دولت تاکید دارد وعده‌های غیرقابل تحقق به مردم ندهد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از شبکه آبیاری تحت فشار هزار هکتاری دهلران استان ایلام، گفت: یکی از طرح‌های مهم دولت در بحث کشاورزی احیای 550 هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان و ایلام است. این طرح توسط رهبری در سفر ایشان به استان خوزستان در سال 75 مطرح شده بود.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه افزود: تا سال گذشته کل اراضی که احیا شده بود 75 هزار هکتار بود اما این دولت به دو دلیل به صورت جدی پیگیر این طرح شد؛ یک دلیل اینکه این طرح برای مردم خوزستان و ایلام فواید زیادی داشت و دیگر اینکه این طرح به شدت اقتصادی است. به طور مثال در طول سال گذشته اجرای این طرح در سال گذشته موجب افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی شد. در میزان آب مصرفی هم صرفه‌جویی شد زیرا از روش‌های آبیاری مدرن استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه این دولت مصمم است که هیچ دستوری از دستورات رهبری روی زمین نماند، افزود: ما تلاش کردیم برای اجرای این طرح منابع مالی لازم را تامین کنیم. در این راستا از رهبری نیز درخواست کردیم که دولت از صندوق توسعه ملی وام بگیرد و سپس این پول را به صندوق باز گرداند. اکنون طرح احیای این زمین‌ها آغاز شده و بخشی از آنها نیز تکمیل شده است. از 550 هزار هکتار این زمین‌ها 50 هزار هکتار در استان ایلام قرار دارد. با اجرای احیای این زمین‌ها دشت عباس، فکه و عین‌خوش مناطق توسعه یافته‌ای خواهند شد.

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این طرح چهار ساله به پایان می‌رسد، گفت: توزیع آبریز رودخانه ها نیز برای دولت بسیار مهم است. شش استان در محدوده رودخانه کرخه حضور دارند. در سال‌های گذشته شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود ایجاد شد تا همه استان‌های اطراف رودخانه زاینده‌رود از مواهب آن بهره‌مند شوند. چنین شورایی نیز برای رودخانه کرخه ایجاد می‌شود. با اقداماتی که دولت در دستور کار دارد 50 هزار هکتار از زمین‌های استان ایلام حتما احیا می‌شود.

وی همچنین افزود: آبیاری‌های مدرن یا تحت فشار یکی از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است. 50 هزار هکتار از زمین های استان ایلام با شیوه آبیاری مدرن، آبیاری می‌شوند. دولت در بودجه سالانه 1300 میلیارد تومان در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده تا شیوه آبیاری مدرن را در سراسر کشور اجرا کند. با این شیوه در مصرف آب صرفه‌جویی شده و سطح قابل کشت نیز افزایش می‌یابد.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم در تولید کالاهای استراتژیک مثل گندم افزایش تولید داشته باشیم، گفت: در سال 92، 4.8 میلیون تن از کشاورزان گندم خریداری شد که این میزان در سال 93 به 6.8 میلیون تن رسید و امسال هم بنا داریم نسبت به سال 93، یک میلیون تن بیشتر گندم خریداری کنیم. باید طراز واردات محصولات کشاورزی‌مان مثبت باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین