کد خبر: ۲۹۳۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

33 هزار روستا و آبادی خالی از سکنه شده اند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: حدود 33 هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه شده اند و نباید کاری کنیم که به تخلیه روستاها کمک شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید ابوالفضل رضوی عصر چهارشنبه در نشست کارگروه بانوان و خانواده استان کرمان با محوریت اشتغال و کارآفرینی در استانداری افزود: 64 هزار روستا داریم که از این تعداد حدود 39 هزار روستا بالای 20 خانوار و مابقی کمتر از 20 خانوار هستند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بر تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس تاکید دارند که ما به دنبال اجرای این امر هستیم. 

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه اولین بار است که دولت 29 شورا را برای تدوین برنامه تعیین کرده که یکی از آنها شورای توسعه روستا، عشایر و افراد کم درآمد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به جمعیت 21 میلیون و 500 هزار نفری روستایی و عشایری کشور گفت: بی توجهی به روستاها و عشایر به معنای افزایش حاشیه نشینی شهرهاست.

وی افزود: هر یک از ما که به عنوان مسوول بر صندلی تکیه زده ایم باید جوابگوی این مشکلات باشیم و مردمی که می بینند و به دلیل مسوولیت نظارت، نمی گویند باید جوابگو باشند.

رضوی تصریح کرد: توسعه با همکاری همه انجام می شود، هنگامی که همه با هم باشند توسعه اقتصادی نیز فراهم می شود و برای رفع مشکلات اقتصادی باید بخش خصوصی بزرگ و دولت کوچک شود و این تدبیر دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: اعلام کرده ایم برای تحقق فرمان رهبری و اجرای فرمان امام راحل، مردم را در اقتصاد وارد کنیم و از مجلس تشکر می کنیم که در بودجه 94 دو کمک خوب برای روستاها در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: مجلس دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار روستایی را به سه هزار و 500میلیارد ریال رساند و 500 میلیون دلار برای آب روستاها اختصاص داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: اعتبارات مختص روستاها در سال جاری نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته و این توجه ویژه به روستاهاست و مبنا را برای توسعه روستا و مشارکت مردم قرار داده ایم.

به گزارش ایرنا،وی گفت: زنان در فعالیت اقتصادی روستاها نقش بزرگی داشته اند و مردم روستا فرهنگ مشارکتی دارند.

رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون افراد تحصیلکرده در روستاها وجود دارند دیگر مشکل مدیریتی چندانی وجود ندارد.

وی گفت: در طرحی عنوان کرده ایم که هر خانوار روستایی 20 میلیون ریال آورده بیاورد و در شرکت های 200 خانواری عضو شود، دولت چهار برابر به آن شرکت تسهیلات با نرخ سه درصد می دهد.

وی افزود: مردم طرح را تعریف می کنند در غیر این صورت استان و شهرستان باید طرح را تعریف کند و در این طرح سهم آورده مردم و پرداخت تسهیلات در همه روستاهای کشور در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: به هیچ وجه بنا نداریم پول نذری به کسی بدهیم، پول با نظارت به فردی داده می شود که شغل پایدار، خانواده فعال و ماندگار روستایی ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) ملت مطالبه گر می خواست گفت: ملت مطالبه گر ملت توسعه طلب است و ملتی که تقاضاگر باشد و عاجزانه خواهش کند، عقب افتاده است.

وی اضافه کرد: به فرموده امام راحل مردم حق دارند همه ما را از اعضای قوه مقننه و مجریه استیضاح کنند.

رضوی گفت: امام راحل مردم را از طریق شجاع ترین، صبورترین و خالص ترین ها دنبال کرد و به میدان آورد که اینها زنان جامعه بودند و امام بارها فرمودند اگر شما زن ها نبودید، مردها اینگونه به میدان نمی آمدند.

وی اظهار کرد: امام جوانان را نیز بسیار باور داشت، میانگین سنی شهدای ما قبل و بعد از انقلاب زیر 30 سال است.

وی افزود: اگر بخواهیم به توسعه یافتگی مطلوب برسیم باید به فرموده رهبر معظم انقلاب در پیام اقتصاد مقاومتی عمل کنیم که فرمودند قوای سه گانه موظف هستند با برنامه ریزی و زمان بندی مشخص زمینه و فرصت مناسب برای حضور مردم و فعالان اقتصادی را فراهم کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی ما قرار بود در برنامه پنجم توسعه، هشت باشد که متاسفانه تا رسیدن به این نرخ فاصله بسیار داریم و همچنین قرار بود نرخ بیکاری و تورم تک رقمی باشد.

وی گفت: بزرگترین علت اینکه تا رسیدن به اهداف فاصله داریم این است که هم مردم را در فعالیت های اقتصادی وارد نکردیم و هم به مردم در مدیریت اقتصادی باور نداشتیم.

وی بیان کرد: به یقین مشارکت اقتصادی و فراهم آوردن برنامه مشارکت اقتصادی مردم برای برخی سخت است و عده ای که آن را باور دارند، آن را کار سختی می دانند و وارد نمی شوند.

رضوی اظهار کرد: ما مردم را به سمتی سوق می دهیم که از دسترنج خود درآمد کسب کنند و منتظر پیامک واریز یارانه نباشند.

وی همچنین امروز چهارشنبه به همراه استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان از بخش شهداد در شهرستان کرمان بازدید کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین