کد خبر: ۲۹۴۸۳۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
در واکنش به طرح سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس

هیاهوی دلواپسان درباره "فکت‌شیت"، تلاش برای برهم‌زدن توافق هسته‌ای است

اکنون که شرایط ناآرام است و صداهای مخالفی از مجلس شنیده می‌شود، رئیس‌جمهور نباید جزئیات را در اختیار افرادی بگذارد که با کلیت ماجرا مخالف هستند و از هر دستاویزی برای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی استفاده می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- هرمیداس باوند درباره انواع تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته جامعه جهانی علیه ایران اعمال کرده، به «آفتاب» گفت: «تحریم‌ها علیه ایران از 3 منبع اعمال شده است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا.»

باوند در تشریح پیچیدگی‌های تحریم‌ها، درباره قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران گفت: «قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران خواسته که نظرات و درخواست‌های شورای حکام را اجابت کند. بنابراین تحریم‌های آن پیرامون مسائل تکنولوژی هسته‌ای، تشکیلات موشکی و سیستم دفاعی متعارف است.»

وی افزود: «ایران خواسته‌های شورای امنیت را برآورد کرده و برنامه هسته‌ایش دارای شفافیت مطلوب است، بنابراین اگر تحریم‌ها را بردارد و اعلام کند که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدکننده نیست، این تصمیم بر روی تصمیم‌گیری‌های سایر دولت‌ها، حتی کنگره آمریکا نیز اثرگذار خواهد بود.»

به گزارش آفتاب، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران، روز شنبه اعلام کرد که مکتوب کردن رفع تحریم‌ها علیه ایران، گسترده و پیچیده است اما با این وجو طی روزهای آینده مذاکرات را پیرامون این موضوع در سطح وزیران ادامه خواهند داد.

باوند اما درباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران افزود: «به موازات شورای امنیت، آمریکا اقداماتی کرد تحت عنوان تحریم‌های یک جانبه مضاعف، که تحریم‌ها علیه ایران را به صورت یک‌جانبه افزایش داد.»

او افزود: «البته در خود آمریکا وحدت نظر بین قوه مقننه و قوه مجریه وجود ندارد. بنابراین کنگره آمریکا معتقد است که تفاهم برآمده از مذاکرات ایران و غرب، که به صورت بیانیه مکتوب شده، کافی نبوده و رفع نگرانی های برخی از کشورها از جمله اسرائیل را در پی ندارد. بر همین اساس اختلاف نظر جدی میان دولت و کنگره امریکا که تحت کنترل لابی های اسرائیل است، وجود دارد.»

باوند درباره علل پیچیدگی این تحریم‌ها گفت: «به همین دلیل است که برداشتن این تحریم‌ها پروسه‌ای پیچیده است. تحریم‌هایی که تحت نظارت دولت آمریکا است آسانتر برداشته می‌شود، اما تحریم‌های کنگره آمریکا که اغلب مشروط و منوط به رعایت حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است و برداشتن آنها نیاز به یک مصوبه بین‌المللی است، بسیار پیچیده‌تر است و لذا برداشتن آنها زمان بیشتری می‌طلبد.»

این حقوقدان درباره درباره اهمیت رفع تحریم‌های شورای امنیت گفت: «ایران اصرار دارد هر تقاهمی که صورت می‌گیرد باید به تائید شورای امنیت برسد که همه کشورها تا حدودی ملزم به رعایت آن هستند؛ و این می‌تواند تا حدودی مواضع آمریکا را تعدیل کند.»

او با اشاره به نوع سوم تحریم‌ها علیه ایران گفت: «اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، فضا برای برداشتن تحریم‌های دیگر بازتر می‌شود.» 
 
باوند درباره راه‌حل‌هایی که پیش‌روی روند رفع تحریم‌ها قرار دارد و موضوع اصلی مذاکرات روزهای آینده است گفت: دونظر درباره چگونگی رفع تحریم‌ها وجود دارد؛ یک اینکه باید تمامی تحریم‌ها یک‌جا برداشته شود و دیگر اینکه تحریم‌ها باید به صورت مرحله‌ای از میان برداشته شود.

او افزود: آمریکا و اروپا خواستار اعمال راه‌حل دوم هستند. بر اساس این راه‌حل تحریم‌های ساده‌تر سریعتر برداشته می‌شود و تحریم‌های پیچیده‌تر پس از آن برداشته می‌شود. اما ایران به رفع مرحله‌ای تحریم‌ها تمایل ندارد بنابراین این وجه اختلاف دو طرف است.

در حالی که  حمید رسایی نماینده تهران در مجلس از جمع آوری امضا برای سوال از رییس‌جمهور درباره دلایل عدم ارائه جزییات توافقات اخیر به مردم (انتشار فک شیت) خبر داد، باوند درباره لزوم ارائه فکت‌شیت به مجلس گفت: «به هیچ‌وجه رئیس‌جمهور تعهدی ندارد که جزئیات مذاکرات و تفاهم را در اختیار عموم قرار دهد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «خصوصا اکنون که شرایط ناآرام است و صداهای مخالفی از مجلس شنیده می‌شود، رئیس‌جمهور نباید جزئیات را در اختیار افرادی بگذارد که با کلیت ماجرا مخالف هستند و از هر دستاویزی برای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی استفاده می‌کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
سلیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
2
19
این واژه فکت شیت برگرفته از فرهنگ غربی از کی در بین اعضای جبهه پایداری باب شده که خواستار آن در باره گفتگوهای برنامه هسته ای با 5+1شده اند؟ آیا این دوستان در باره سفرهای دوستانشان به بال ماسکی نیویورک فکت شیت داده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
مقام معظم رهبری فرمودند فکت شیت رو به مردم ارائه بدهید
حالا جناب عالی که ... داری حمایت میکنی ازت یه سوال دارم
شما اگر نمیخوای فکت شیت منتشر بشه چه دلیلی داری؟
ما نباید بدونم درون مذاکرات چه خبره؟
شما برو یه ذره مطالعات سیاسی رو بالا ببر
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
4
14
اگر بخوایم با ادبیات آقای رسایی و دوستانشون جواب بدیم باید گفت: آنقدر امضا جمع کن ... ملت به روحانی و ظریف اعتماد داره و می داند که به دنبال منافع ملی هستند. اما به روشنی مشخص است که رسایی و جبهه پایداری با ... پوپولیسم و زدن حرف هایی که دورشون تموم شده، با در آوردن ادای آدمای انقلابی، با چسبوندن خودشون به ملت و رهبر، فقط و فقط به دنبال قدرت و تامین منافع افراد و گروه های خاص هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
4
21
بهتراست رئيس جمهور محكم بايستد و محلي به دلواپسان نگذارد ولي مراقب رفتار و دسيسه هاي آنها باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
4
23
این تندروها دردشان چیز دیگری است دردشان فک شیت نیست اینها میخواهند هرطوری که شده جلوی توافق احتمالی هسته ای را بگیرنددرواقع از بیشرفت های خیلی خوب در بیانیه لوزان نگرانند این تندروها همزبان شده اند با نتانیاهو همان حرفی که آقای هاشمی زد و هیاهوی تبلیغاتی علیه ایشان بربا کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
27
4
دانشجو دلواپس، نماینده مجلس دلواپس، اساتید دانشگاه دلواپس ، مردم کوچه و بازار و لبو فروش و راننده تاکسی !!دلواپس، فقط... آفتاب..دل آسوده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
17
6
آقای مسئول سایت اینو منتشر کن و به اشتباه خودت اعتراف کن

رهبر انقلاب در تاریخ 20 فروردین در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) به صراحت فرمودند: "من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است".
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
به چی منفی دادید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
معلومه چجور آدمیا اخبارشون رو از سایت شما پیگیری میکنن
همین یه بار هم از سر ما زیادی بود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
3
12
در زمان تحریم دشمنان در شورای امنیت و ... به به و چه چه به کسانی می گفتند که قطعنامه ها را کاغذ پاره می دانستند امروز نگران خود هستند یا ملت ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
2
7
دلواپسی هم عالمی داره
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
1
4
اگر دلواپس حق مردمید خوبه و اگر دلواپس دلّالی تحریمید که خدا از شما نگذرد.
ناشناس
|
Lebanon
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
3
1
اقای رسایی اگه پیرو ولایته حداقل توی این سال که نام همدلی است به جای اینکارها بدنبال همدلی می بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
2
3
همشون میگن ما شیعه علی ع هستیم ! میگن برای خدا قدم برمی داریم !! ولی مثل روز روشنه که همشون دروغ میگن . اگر راست می گفتن که ما هرروز فقیر تر نمی شدیم ؟ اینا سر منافع و جاه طلبی خودشون با هم جنگ و دعوا دارند و جوبش را ملت خورده و می خورد .فرموده اند دروغگو دشمن خداست .پس خدا به دشمنان خودش کمک نمی کند . اینا راه شیطان را می روند و بیچاره ما ملت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
1
1
عقل هر بچه به سن رشد رسیده ای هم این را می فهمد که برای حفظ و بقا و کیان مملکت، نباید هر مطلبی بطور عمومی بیان شود. بگذریم از اینکه دشمنان ممکن است از آن سوء استفاده بکنند (زیرا آنان نمی خواهند بیشتر بفهمند بلکه می خواهند دلیل بیشتر برای مخالفت و ضدیت پیدا کنند و این اوضاع را بدتر از بد خواهد کرد) حتی ممکن است دوستان هم به صورت نادانسته باعث شوند که آنچه که نباید بشود، بشود.
بنابراین باید درک کرد که وقتی اسرائیل و عربستان و ضد ایرانی های آمریکایی و . . . علناً با این توافقنامه مخالفت می کنند بنابراین توافقنامه صد در صد به سود و منفعت همه ملت ایران و کشور عزیزمان است.
انشاءا. . . هم که خداوند متعال رئیس جمهور گرامی و گرانقدرمان را یاری بفرماید تا همواره در همه عرصه ها و در صراط مستقیم الهی سربلند و سرافراز باشند. الهی آمین
پاسخ ها
یک هم وطن
| Germany |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
واقعا جالبه که بازی پلیس خوب و بد و بازی به ظاهر جذاب اسراییل در مخالفت با این مذاکرات و فیلم در آوردن و جنجال رسانه ای مورد قبول دوستان واقع شده و فکر میکنن که چون اسراییل مخالفه پس به نفع کشور هست .
عزیز من یه نگاه به کارایی که قراره بکنن و محدودیتهایی که قراره ایجاد بشه بنداز و بعدش در قبال اون صرفا تخفیف و تعلیق 17 درصدی تحریمها رو داریم نه چیز دیگه .
تازه اینم در حد شعار گفتن .
حالا بگو به نفع کشور هست . ولی چی عایدمون شده مشخص نیست .
حرف حق
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
1
2
این چه محرمانی ایست که امریکا وعربستان واسرائیل ازش با خبرن ومشکلی پیش نمیاد ولی ملت ایران میشن نامحرم واطلاع اونا باعث شکت مذاکرات مذاکرات میشه؟؟؟؟؟؟؟
نه اقا دوستان معلوم نیست چه گلی کاشتن که از ملت پنهون میکنن/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
1
شما خودتان هم می دانید که آمریکای جنایتکار زیر بار چنین توافقی که به نفع ملت ایران باشد نمی رود از حالا پیش بینی می کنید که در صورت شکست اتوافق این شکست را به گردن دلواپسان مورد نظر خود بیندازید در صورتی که شما دلواپس و نگرانید و در اظطراب بسر می بیر زیرا در صورت شکست همه چیز خود را از دست می دهید خدا وکیلی چنین نیست اگر نیست چرا به منتقدین پرخاش و توهین می کنید شما هم اکنون در اضطراب و ترس بسر می برید و نگران از دست دادن آرزوهای خود هستید ما چیزی برای از دست دادن نداریم چه توافق بشود چه نشود اما تا نفس داریم از دفاع در مقابل متجاوزین به حقوق ملت از پای نخواهیم نشت بق قول فردوسی چو ایران نباشد تن من مباد
یک هم وطن
|
Germany
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
2
مجلس ششم که اومد و اطلاعات هسته ای رو در اختیار دشمن قرار داد و اونها رو برای بازرسی به داخل کشور کشوند و بحث تعلیق کامل رو اجرا کرد جزء چه دار و دسته ای بودن ؟
حتما اونا دلسوز نظام و مردم بودن و بقیه که میگن امتیاز مفتی به دشمن ندین و اشکالات توافق نامه ( که قرار بود غیر قابل تفسیر و شفاف باشه ) پر از مواردی هست که دشمن به نفع خودش مورد دار و مبهم نوشته وقتی اینا بیان میشه اونوقت ما میشیم همراه اسراییل .
هر کسی بگه حواستون رو جمع کنین میشه دلواپس و همراه اسراییل و هر کس بگه به به چه توافقی میشه یه هم وطن حامی کشور .
یه خرده این شعارها رو بذارین کنار و واقعیت رو بیان کنین . حرفای این چند روز کری رو یه مروری بکنین که میگه بازرسی تا ابد هست و محدودتها خیلی فراتر از اون چیزی که انتظار دارین .
دشمن به صراحت میگه چیکار میخواد بکنه ولی دولت ما میگه مصلحت نیست مردمش بدونن چی قراره سرشون بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
نرود میخ آهنین در سنگ
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین