کد خبر: ۲۹۸۱۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

فائزه هاشمی: نقش بانوان در اساسنامه فدراسیون‌ها نادیده گرفته نشود

رئیس سابق شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی می‌گوید اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی باید به شکلی تدوین شود که حضور بانوان در ورزش ایران تنها نمادین نباشد و بانوان قدرت اجرایی و تصمیم گیری داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز : فائزه هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، به اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: مدتی است که طرحی به عنوان "اساسنامه مشترک فدراسیون‌های رورزشی" در حال تنظیم است و ویرایش آن به مرحله هشتم رسیده است و در این میان ما نگرانی‌هایی را در زمینه توجه به بخش بانوان در این اساسنامه داریم.

او ا‌دا‌مه‌ داد: "کانون صنفی مدیران ورزشی زن ایران " برخی از موارد را در این اساسنامه مورد ارزیابی قرار داده و نگرانی‌های خود را در مورد آن مطرح کرده است. سوال ما این است که برای اساسنامه چه جایگاهی برای حضور بانوان در ورزش در نظر گرفته شده است و چه طور قرار است جایگاه مدیران زن در ورزش ایران تقویت شود.

رئیس سابق شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی در ادامه به برخی از دغدغه‌های مطرح خود در اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: پس از این که قرار شد بانوان در دل فدراسیون‌ها حضور داشته باشند و جایگاه نایب رییسی بانوان برای آنها تعریف شد، باز هم چندان توجهی به این بخش نشد. جایگاه نایب رییسی بانوان متاسفانه چندان جایگاه رسمی نیست و بیشتر سلیقه‌ای است. متاسفانه در این میان مرکز و یا بخشی نبوده که بتواند حق بانوان را بگیرد و حتی معاون ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان نیز چندان اختیاراتی برای فدراسیون‌های ورزشی ندارد.

هاشمی ا‌ضافه‌ کرد‌: ما علاقه مندیم جایگاه بانوان در فدراسیون‌های ورزشی نهادینه شود، زیرا معتقدیم که حقوق بانوان تضعیف شده و بانوان چندان نقشی در تصمیم گیری‌ها و همچنین سیاستگذاری‌ها در ورزش ایران ندارند. در این میان از میان حدود 51 فدراسیون ورزشی فقط ریاست فدراسیون اسکیت بر عهده یک زن است. امیدواریم حالا که بانوان در راس فدراسیون‌های ورزشی حضور ندارند حداقل نایب رییس فدراسیون‌های ورزشی از میان بانوان انتخاب شوند. نباید نقش بانوان در ورزش ایران نادیده گرفته شود. فراموش نکنیم که 50 درصد جمعیت ایران را بانوان تشکیل می‌دهند و باید حضور آنها در ورزش ایران بیشتر شود.

رئیس سابق شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی با بیان این که حضور هر چه بیشتر بانوان در ورزش به نفع خود ماست، ا‌دا‌مه‌ داد: همواره می‌گویند که ما به دلیل حضور اندک بانوان در المپیک نیمی از مدال‌ها را از دست داده‌ایم. مطمئنا توجه به ورزش بانوان و سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌تواند سبب رشد و توسعه ورزش ایران شود. همین چندی پیش به یاد داریم که مدیر‌عامل باشگاه استقلال اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه فو‌تبا‌ل بانوان این باشگاه را تعطیل خواهد کرد که نشان از مظلومیت ورزش بانوان دارد.

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود یکی از مواردی را که در اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی مورد نقد قرار گرفته را دخالت دولت در ورزش دانست و گفت: فدراسیون‌های ورزشی نهادهای عمومی و غیر دولتی هستند که وظیفه یک نهاد دولتی همچون وزارت ورزش و جوانان، سیاستگذاری و نظارت بر روی فدراسیون‌ها است. وزارت ورزش و جوانان نباید بر روی فدراسیون‌ها دخالت مستقیم داشته باشد و در این میان شاهد آن هستیم که در اساسنامه احتمالی مشترک فدراسیون‌های ورزشی دخالت وزارت ورزش و جوانان وجود دارد.

او خاطر‌ نشان کرد: مطمئنم در سیاست‌های کلان دولت نیز چنین چیزی دیده نشده است که وزارت ورزش و جوانان مستقیما بر روی امور فدراسیون‌ها دخالت کند. این امر سبب تضعیف فدراسیون‌های ورزشی در داخل و خارج از کشور می‌شود.

رئیس سابق شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود یکی دیگر از اشکالات طرح احتمالی اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی را تایید صلاحیت اشخاصی دانست که به فدراسیون‌ها کمک می‌کنند و گفت: این که کسی به صورت شخصی عضو فدراسیون‌ها می‌شود و تلاش دارد تا به آن فدراسیون کمک کند و در نهایت باید آن شخص مورد تایید قرار گیرد چندان پسندیده نیست و این با فلسفه نهادهای مدنی در ایران فاصله دارد.

هاشمی با بیان این که ما با توجه به دغدغه‌های خود پیشنهاداتمان را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده‌ایم، گفت: به این خاطر اعلام شده این طرح هنوز در حال ویرایش است و امکان تغییر در آن وجود دارد ما هم پیشنهاداتی را برای پیشگیری از تضعیف حقوق بانوان در ورزش ایران به این وزارتخانه داده‌ایم. در دیداری با جناب آقای دکتر گودرزی دغدغه‌های خود را در مورد این اساسنامه عنوان کردیم و امیدواریم شاهد پر رنگ شدن نقش بانوان در ورزش ایران باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین