کد خبر: ۲۹۸۷۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
حاشیه های جلسه غیر علنی مجلس با ظریف؛

از حمایت لاریجانی تا داد و بیداد دلواپسان بر سر ظریف/تاکید مذاکره کنندگان بر عدم بازرسی از تاسیسات نظامی

خبرنگاران با حلقه ای از نمایندگان مواجه شدند که در پایان جلسه، دور ظریف را گرفته بودند و در این میان دو تن از نمايندگان نزديک به جبهه پايداري نیز با بالابردن صدای خود، اعتراض خود را به سخنرانی وزیر امورخارجه در مجلس نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه غیر علنی مجلس درباره روند مذاکرات هسته ای با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای در پشت درهای بسته در شرایطی انجام شد که حاشیه هایی نیز همراه داشت به طوری که پس از اتمام نشست دو ساعته و پشت درهای بسته  نمایندگان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هنگام ترک مجلس با فریادهای برخی از نمایندگان تهران مواجه شد. 

داد و بیداد دلواپسان بر سر ظریف

 همزمان با باز شدن درهای مجلس به روی خبرنگاران پس از جلسه غیر علنی صبح امروز، خبرنگاران با حلقه ای از نمایندگان مواجه شدند که در پایان جلسه، دور ظریف را گرفته بودند و در این میان دو تن از نمايندگان نزديک به جبهه پايداري نیز با بالابردن صدای خود، اعتراض خود را به سخنرانی وزیر امورخارجه در مجلس نشان دادند.

این در حالی بود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گزارشی از جلسه غیرعلنی مجلس ارائه داد و توضیحات ظریف را بسیار خوب و کافی عنوان کرد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس: کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها در فردو صحت ندارد

به گزارش آفتاب بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی مجلس در توضیح موضوعات جلسه غیرعلنی با حضور ظریف و عراقچی گفت: آقای ظریف در این جلسه مهمترین مسائل مطرح شده در بیانیه لوزان را تشریح کرد. آقای عراقچی نیز به طور مبسوط در مورد مذاکرات اخیر و دغدغه‌های رهبر و مردم صحبت کرد.

وی با بیان این‌که چهار نفر از نمایندگان سوالاتی درباره نحوه لغو تحریم‌ها، بازرسی‌ها و فعالیت‌ها در فردو و مجموعه تأسیسات هسته‌ای مطرح کردند، گفت: آقای ظریف و عراقچی به تمامی این سوالات پاسخ دادند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ظریف در مورد اظهارات ضدونقیض مقامات آمریکایی توضیحاتی داده است، گفت: یکی از نمایندگان تذکر جدی در این زمینه داد. پاسخ آقای ظریف آن بود که همیشه در طول 30 سال گذشته آنها با شیوه چماق و هویج خود را عرضه کردند و این چیز جدیدی نیست. در مجموع آقای ظریف قول دادند که از دستاوردهای هسته‌ای به خوبی دفاع کنند.

سخنگوی هیأت رئیسه در ارزیابی کلی از جلسه غیرعلنی، گفت: مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید از همه امور اطلاع داشته و در عین حال احساسی نیز وارد عمل نشود. این جلسات می‌تواند به پیشبرد بهتر کارها کمک کند و خواسته‌های مردم نیز از طریق نمایندگان آنها به مذاکره کنندگان منتقل شود.

نعمتی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه در مورد محورهای مذاکرات نیز توضیحاتی داده شد،‌ گفت: توضیحاتی در مورد نوع و شیوه نگارش متن توافق جامع مطرح شد.

وی در مورد این‌که آیا نمایندگان قانع شده اند یا خیر، گفت: جلسه خوب، صمیمانه و سنگینی بود که دو ساعت به طور انجامید.

نعمتی درباره درگیری لفظی کوچک‌زاده و رسایی با ظریف در پایان جلسه غیر علنی گفت: هیچ درگیری وجود نداشت فقط با یکدیگر بحث می‌کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف در مورد مواردی که آمریکایی‌ها دبه درآورده‌اند نیز توضیحاتی داده است،‌ اظهار کرد: این جلسه غیرعلنی بود و نمی‌توانم جزئیاتی را ارائه دهم. اما به طور کلی آقای ظریف برخی از مسائل مربوط به دبه درآوردن آمریکایی‌ها را برای نمایندگان باز کرد.

سخنگوی هیأت رئیسه در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تعداد سانتریفیوژها در فردو به 350 سانتریفیوژ صحت دارد،‌ گفت: کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها در فردو صحت ندارد. تعداد سانتریفیوژها در فردو همان 1044 سانتریفیوژ است.

 سخنگوی هیأت رییسه همچنین در مورد موضع رییس مجلس در مورد توضیحات ظریف و عراقچی، گفت: با توجه به تجربه‌ای که آقای لاریجانی در این عرصه دارند ایشان مجدداً موضوع حمایت از تیم مذاکره کننده را مطرح کردند و در عین حال بر ضرورت دنبال کردن خواسته‌های ملت و نظام تأکید کردند.
عضو جبهه پایداری: بازرسی از مراکز نظامی به طرف مقابل داده شده است

 البته جواد کریمی قدوسی نماینده مخالف مذاکرات هسته ای نیز با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت:‌ در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد: بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.

وی افزود: معاون وزیر خارجه ادامه داد که در یکی از جلسات لیست تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته‌اند تا با این دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به دانشمندان هسته‌ای در چارچوب (PMD) است و این همان برنامه نظامی ادعای طرف غربی است که ادعا دارد ایران این برنامه نظامی را داشته و معتقدند که برای راستی‌آزمایی از سوی ایران به مراکز و دانشمندان دسترسی پیدا کنند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: عراقچی افزود بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده، اما درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای اگرچه لیست اسامی دانشمندان از سوی طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذیرفته‌ایم که آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسی داشته باشند.
قشقاوی: آقای عراقچی مکانیزم پروتکل‌الحاقی را توضیح دادند که 125 کشور آنرا پذیرفته اند

قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان مخالف مذاکرات مبنی بر تایید بارسی از تاسیسات نظامی با تاکید براینکه اظهارات عراقچی در مورد بازدید از مراکزنظامی به خوبی منتقل نشده است گفت: آقای عراقچی مکانیزم پروتکل‌الحاقی را توضیح دادند که در مکانیزیم بازرسی برای 125 کشوری که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند قطعا امکان غیرهسته‌ای که ممکن است نظامی یا غیرنظامی باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: این بخش صحبت ایشان مشرف به بیان اصول پروتکل الحاقی بود و والا در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران، ایشان تاکید داشتند رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز نظام حتما مورد عنایت قرار می‌گیرد؛ مخصوصا بیانات اخیر مقام معظم رهبر انقلاب نصب العین تیم مذاکره کننده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: درمورد لغو تحریم‌ها نیز عراقچی اظهار داشت که لغو تحریم‌ها در بخش اقتصادی درحال بحث است تا طرف مقابل با زیرساخت تحریم‌ها را با صدور یک سند بردارد و اعلام کند که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و بعد از آنکه ما به تعهدات خود عمل کردیم، آنها تحریم‌ها را تعلیق می‌کنند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس: مذاکره کنندگان تاکید کردند زیر بار بازرسی از مراکز نظامی نمی‌رویم

کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در روایتی کاملا متفاوف از سخنان دلواپسان گفت: تیم مذاکره کننده ما در این جلسه بیان کردند اگر کسانی بخواهند تاسیسات نظامی را بازدید کنند ما زیر بار بازرسی از این تاسیسات نمی رویم ولی اگر بخواهند تاسیسات هسته ای را براساس آنچه در ان پی تی و قواعد بین الملل آمده بررسی کنند همکاری ها انجام می شود. 

وی جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس را « خوب» ارزیابی کرد و گفت: سخنان ظریف قاطع و در عین حال قانع کننده بود. 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف بیان کرد« ما ادامه دهنده خط مقاومت هستیم و تمام توان و تلاشمان را انجام می دهیم تا مذاکرات براساس عزت ملی و حفظ منافع کشور و تدابیر رهبری انجام گیرد».

وی گفت: آقای ظریف همچنین بیان کرد که تذکرات رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در همه امور به تیم مذاکره کننده کمک کرده اند. 

این در حالی است که مخالفان مذاکرات هسته ای روز گذشته نیز تجمع غیر قانونی را در میدان فلسطین برگزار  کردند و علی رغم  فعالیت گسترده در برخی خبرگزاری ها،شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برای حضور در این مراسم تعداد حاضران به 500 نفر هم نرسید و استقبال چندانی از آن صورت نگرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
9
83
باعرض معذرت. بعضي ها انقدر سواد واطلاعات ندارند كه بخواهند با اقاي ظريف بحث كنند

لطفا. چاپ كنيد
ناشناس
|
Japan
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
3
13
افسوس بر این مجلس
آقا کی به اینا رای داده؟
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
7
2
عزیزان چرا به بعضی از نمایندگان که حق دارند از جزئیات کار مطلع بشوند و جرئت دارند وزیر را به مجلس فرا خوانند اینطور بد گویی میکنید میگویید سواد ندارند درصورتیکه این نمایندگان قطعا هم جرئت دارد و هم سواد دارند دستشون درد نکند
ابوالفضل
|
Germany
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
4
این چندمین باری هست که مطلب میذارم و چاپ نمیشه یا بهتره بگم حذف میشه
کسانی که جرات ندارن حتی یه مطلب و کامنت ساده رو در ذیل مطالب خودشون چاپ کنن به عنوان داعیه‌داران درستی و نماینده دولت در امر اطلاع رسانی خودشون رو معرفی می‌کنن و ادعاشون در درک و فهم مطالب گوش فلک رو کر میکنه ولی نمی‌تونن یه مطلب مخالف خودشون رو تحمل کنن .
واقعا متاسفم برای این روزنامه که صرفا با دید کاملا سانسور شده فقط مطالبی رو چاپ میکنه که در حمایت از اون باشه و اگه کسی کوچکترین نقدی بکنه حذفش می کنن .

توقع دارین با این رفتار بچه گانه آن هم در این دنیای پرسرعت اطلاعاتی که همه اخبار به سرعت از همه منابع مختلف پخش میشه کسی این برنامه کاری شما رو قبول داشته باشه و به مخاطبین خودتون اضافه کنین یا اینکه به سمبلی از سانسور و حذف عقاید مخالف تبدیل بشین .
یادمه یه زمانی شعار اصلاح‌ طلبان این بود که :‌ زنده باد مخالف من
حذف کنین ولی ملت رو احمق فرض نکنین که همه چیز رو می‌بینن و همه چیز رو به خوبی درک می‌کنن و یقین بدونین چوب این رفتار بچه گانه رو خواهید خورد .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
1
آقای ظریف داره تلاش می کنه که تحریم ها رو رفع کنه تا چهار تا جوون بره سرکار ، تولید کشور بهتر بشه

اون وقت این ها این کارها رو می کنند واقعا بچه بازی حدی داره .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین