کد خبر: ۲۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۲

چین 150 ایرباس می خرد

آفتاب‌‌نیوز : اين قرارداد به اين شرکت اروپايی در نبردش با شرکت آمريکايی بوئينگ بر سر برتری در بازار پرشتاب هوانوردی کمک خواهد کرد. قرار است شش شرکت چينی از اين هواپيماها که هرکدام ظرفيت ۱۸۵ مسافر را دارند، استفاده کنند.

اين توافقنامه در جريان ملاقات ون جيابائو و دومينيک دو ويلپن، نخست وزيران چين و فرانسه منعقد شد. کارشناسان هوانوردی ارزش اسمی اين معامله را حدود ۹ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار برآورد کردند، هرچند معمولا برای سفارشهای کلان تخفيف داده می شود.

دو غول صنعت هوانوردی برای برآوردن نيازهای چين رقابت سختی دارند.

بوئينگ که در حال حاضر ۷۰ درصد بازار چين را قبضه کرده، ماه پيش قراردادی برای فروش ۷۰ فروند هواپيما به ارزش چهار ميليارد دلار با چينی ها امضا کرد.

ايرباس که تنها ۲۸ درصد بازار چين را کنترل می کند، اميدوار است سهم بيشتری را به چنگ بياورد. اين شرکت اعلام کرد که اين بزرگترين تک سفارش از زمان ورودش به بازار چين در دو دهه پيش است.

گوستاو اومبرت، مدير اجرايی اين شرکت اعلام کرد که اين توافقنامه نشانگر "رای اعتمادی تازه و مهم به پرفروش ترين خانواده هواپيماهای ما از سوی مشتريان چينی است."

ايرباس از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۲۱۶ فروند هواپيما از سری A320 به چين فروخته است. مقامات چينی می گويند که بدنبال روابط نزديکتری با ايرباس هستند.

لی های، رييس گروه واردات و صادرات قطعات هوانوردی چين گفت: "ما از امضای اين توافقنامه بی سابقه با ايرباس و اين سفارش تاريخی برای چين بسيار مسروريم."

ايرباس و بوئينگ هردو از رشد تقاضای چين برای هواپيما بهره می برند. پيش بينی می شود تا سال ۲۰۱۰ شمار مسافران هوايی پرجمعيت ترين کشور جهان به ۵۰۰ ميليون نفر برسد.

ايرباس متعلق به شرکت چند مليتی EADS و شرکت دفاعی BAE بريتانياست. با انتشار اين خبر ارزش سهام EADS حدود دو درصد افزايش يافت و به بيش از ۳۲ يورو رسيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین