کد خبر: ۳۰۳۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

لاریجانی: ایرلندی‌ها منتظرند مذاکرات به نتیجه برسد تا روابط اقتصادی با ایران را آغاز کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان ایرلندی از موضع کشورمان در موضوع هسته ای حمایت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
علی لاریجانی که به دوبلین سفر کرده بود بامداد امروز پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد به خبرنگار ما افزود : مسئولان این کشور بسیار علاقه مندند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد تا بتوانند زمینه های گسترده تر همکاری های اقتصادی با ایران را تجربه کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به مذاکرات خود با مسئولان ایرلندی در زمینه موضوع هسته ای ایران گفت: در این گفتگوها موضع و نگاهمان به مذاکرات توضیح داده شد و مواضع ایرلند در قبال ایران و موضوع هسته ای هم بسیار شفاف و روشن مطرح شد.

لاریجانی افزود: پس از دیدار با رئیس مجلس ایرلند، وی با صراحت گفت که مطمئن شده است که ایران در مسیر فناوری صلح آمیز هسته ای حرکت می کند و به سمت سلاح های هسته ای نرفته است و نمی رود.

وی گفتگو درباره مسائل منطقه ای را بخش دیگری از مذاکراتش با مسئولان ایرلندی اعلام کرد و گفت: تروریسم از جمله مسائلی است که ذهن همه کشورها را به خود درگیر کرده است و از آنجایی که برخی تروریست ها هم از اروپا به منطقه خاورمیانه آمده اند، این مسئله باعث نگرانی این کشورها شده است.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این نگرانی ها باعث شده است تا به همکاری با ایران علاقه مند باشند.

لاریجانی گفت: مسئولان ایرلندی اذعان داشتند که جمهوری اسلامی ایران مهمترین کشور تأثیرگذار و دارای امنیت پایدار در منطقه است و معتقد بودند باید با ایران همکاری نزدیک داشته باشند تا بتوانند امنیت را برای دیگر کشورها به ارمغان بیاورند.وی با بیان اینکه مباحث خوبی در این زمینه و برای اینکه چه نوع همکاری هایی می تواند در این چارچوب مطرح شود، افزود: ایرلند عضو کشورهای اتحادیه اروپاست و می تواند نقش مؤثری ایفا کند.

لاریجانی در بخش دیگری از این مصاحبه به شرایط ویژه و مطلوب ایرلند از نظر کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این زمینه سرمایه گذاری های خوبی در این کشور شده است و ایرلندی ها دارای تجربیات بسیار خوبی هستند.وی افزود: از زمانی که گفتگوهای پارلمانی میان ایران و ایرلند شرایط بهتری گرفت، روابط دو کشور به ویژه در بخش سرمایه گذاری ایجاد شد و در شرایط کنونی این آمادگی به وجود آمده است که برای توسعه روابط و گسترش همکاری ها اقدام شود.رئیس مجلس شورای اسلامی ، صنعت و معدن، صادرات، انرژی، محیط زیست و ترانزیت را از جمله زمینه های مناسب برای گسترش روابط تهران- دوبلین دانست و از مسئولان اتاق بازرگانی خواست به موضوع همکاری های تجاری در زمینه کشاورزی با ایرلند توجه خاص داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه ایرلند در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی هم دارای پیشرفت های خوبی است گفت: در این زمینه هم علاقه مندی میان مسئولان ایرلندی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران زیاد است.وی افزود: همه این زمینه ها نیاز به کار عملیاتی دارد و قرار است مسئولان این بخش ها از ایرلند به ایران سفر کنند و به تفاهم هایی دست یابند.

لاریجانی گفت: در سفر سه روزه به دوبلین با 10 نفر از مقامات ایرلند ازجمله رئیس مجلس ملی و سنا، نخست وزیر، وزرای خارجه، دفاع و سرمایه گذاری این کشور دیدار انجام شد و گفتگوهایی صورت گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین