کد خبر: ۳۰۳۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰

دعوای ۳۰۰ میلیاردی بیمارستان‌ها و بیمه‌ها

معوقه پرداختی پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی که گاهی اوقات به 7 ماه می‌رسد نارضایتی شدید را در بین پزشکان و بیمارستان‌ها فراهم کرده و انگیزه لازم را برای ادامه کار در شکل قراردادهای بیمه‌ای برای پزشکان کمرنگ کرده است
آفتاب‌‌نیوز :
بیشتر بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های خصوصی از اینکه بیمه‌های تکمیلی‌شان کارکرد چندانی در این بیمارستان‌ها ندارد، گله‌مند هستند. این را هم باید گفت که طلب 300میلیارد تومانی بیمارستان‌های خصوصی در تهران از بیمه‌های تکمیلی این بیمارستان‌ها را با چالش‌های اقتصادی جدی روبه رو کرده و در این میان، این بیماران هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند و به قول معروف دود آن به چشم مردم می‌رود. 

به گزارش ایران، برخی از صاحبنظران معتقدند، اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت و تعرفه‌گذاری خدمات تشخیصی، درمان و هتلینگ بویژه در بخش خصوصی بار مالی سنگینی را بر دوش بیمه‌های تکمیلی تحمیل کرده و در مقابل، ناتوانی بیمه‌های تکمیلی در تأمین هزینه ‌های بیمارستان‌های خصوصی نیز موجب برهم خوردن محاسبات این بیمارستان‌ها شده است. آن‌طور که دکتر محمد جهانگیری، رئیس ستاد نظارت بر تعرفه‌های پزشکی به خبرنگار ایران می‌گوید: رشد تعرفه‌های خدمات درمانی در سال 93 در حالی اتفاق افتاد که تأمین منابع از سوی بیمه‌های تکمیلی صورت نگرفته بود تا بتوانند افزایش قیمت تعهدات‌شان را از آن محل جبران کنند با این حال بیمه‌های تجاری بدهی زیادی ندارند و بدهی‌ها عمدتاً مربوط به صندوق‌های خودگردان است.

 تسویه تا تیرماه

از طرفی نیز رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به روزنامه ایران خبر می‌دهد که این بیمه‌ها تنها یک هفته فرصت دارند تا بدهی خود را با بیمارستان‌های خصوصی تسویه کنند. او اضافه کرد: بیمارستان‌های خصوصی در تأمین نقدینگی با بحران مواجه هستند؛ از این رو، راه حل‌هایی برای جبران زیان دهی بیمارستان‌های خصوصی که 80درصد درآمدشان را از این بیمه‌ها دریافت می‌کنند، دیده شده است. او وعده داد که سازمان‌های بیمه گر تکمیلی در آستانه تیرماه به تعهدات‌شان عمل خواهند کرد و مطالبات پزشکان و بیمارستان‌ها در اسرع وقت تأدیه خواهد شد. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور مشکل بیمه‌های تکمیلی را، نقدینگی عنوان کرد و گفت: «مشکلی که بیمه‌های تکمیلی در دو سال اخیر با آن مواجه بوده‌اند، بحث نقدینگی است. در بسیاری از دستگاه‌هایی که افراد مشمول بیمه‌های تکمیلی شده‌اند، تعهدات مالی‌شان را نسبت به بیمه‌های تجاری یا بازرگانی انجام نداده‌اند واین چرخه معیوب، بیمه‌های تکمیلی را برای اینکه بتوانند در زمان مقتضی پول را به طرف قرارداد بپردازند، با چالش مواجه ساخته است.» او ادامه می‌دهد: 70 درصد درآمد بیمارستان‌ها به قراردادهای بیمه‌های تکمیلی وابسته‌اند. این در حالی است که بیمارستان‌های تهران حدود 300میلیارد تومان از طرف قراردادشان طلب داشتند که در حال حاضر بالغ بر 160میلیارد تومان آن مربوط به بیمه‌های تجاری است.

مطالبات سنگین پزشکان

رئیس یک بیمارستان خصوصی در تهران تأکید کرد که بیمه‌های تکمیلی هیچ‌گاه پرداخت بموقع نداشته‌اند و بدهی این بیمه‌ها و سایر طرفین قرارداد به بیمارستان‌های خصوصی به رقمی در حدود 300میلیارد تومان بالغ می‌شود و با این حال هنوز معوقات سال 93 پرداخت نشده است. همچنین مدیر عامل یک بیمارستان خصوصی نیز از پرداخت نکردن معوقه‌های سال 93 از سوی بیمه‌های تجاری گلایه کرد و گفت، پزشکان مطالبات زیادی دارند که هنوز پرداخت نشده است.  این در حالی است که معوقه پرداختی پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی که گاهی اوقات حتی به 7 ماه نیز می‌رسد موجی از نارضایتی را در بین پزشکان و بیمارستان‌ها فراهم کرده و انگیزه لازم را برای ادامه کار در شکل قراردادهای بیمه‌ای برای پزشکان کمرنگ کرده است.  رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تسریع در رسیدگی به صورت حساب‌های بیمارستانی به «ایران» گفت، با توجه به اینکه زمان بسیار اندکی برای قراردادهای جدید بین بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌های تکمیلی باقی مانده، لازم است این قراردادهای جدید در کنار تأدیه مطالبات بسرعت وصول شود.

همه اینها در حالی است که وزیر بهداشت بیمه‌ها را پاشنه آشیل طرح تحول سلامت اعلام کرده‌است با این حال هنوز برخی از سازمان‌های بیمه‌گر اعم از بیمه‌های تجاری و درمانی بدهی زیادی به وزارت بهداشت دارند که عمده این بدهی‌ها به داروخانه‌ها و خدمات بیمارستانی است. دیروز دکتر هاشمی در حاشیه جلسه هیأت دولت از طلب سه هزار و 500 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از بیمه‌ها خبر داد. او در این باره اشاره‌ای هم به حوزه دارو داشت و گفت: شرایط در حوزه دارو سخت است اما کمبود دارویی نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین