کد خبر: ۳۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۰
اولين ماموريت كمال خرازي در سال 1384

تقديم پيام محمد خاتمي به رييس جمهور سوريه

آفتاب‌‌نیوز :
خروج 8 هزار نيروي سوريه از لبنان

سفر خرازي به سوريه در حالي انجام مي گيرد كه ارتش سوريه اولين مرحله از عقب‌نشيني نيروهايش را با انتقال 8000 تن از نيروهايش به شرق لبنان تكميل كرد.  نيروهاي سوريه از شمال لبنان و بيروت و مواضعي كه در كوه‌ها اتخاذ كرده بودند، خارج شده‌اند.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل براي اولين بار با تعيين زمان بندي خاصي براي عقب‌نشيني نيروهاي سوريه از لبنان، خروج كامل اين نيروها را تا پيش از انتخابات پارلماني لبنان در ماه مه خواستار شد.

دبيركل سازمان ملل هم‌چنين گفته كه بشار اسد، رييس جمهور سوريه موافقت كرده است يك جدول زماني قطعي را تا اوايل ماه آوريل براي خروج كامل نيروهاي سوري از خاك لبنان ارايه كند. عنان پس از ديدار با اسد در حاشيه‌ اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه‌ي عرب در الجزيره در جمع خبرنگاران گفت كه خروج نيروهاي سوري شروع شده و ادامه دارد. اسد در حال كار بر روي يك جدول زماني در جريان مشورت با مقامات لبناني است و نيروهايش را به طور كامل به قلمرو سوريه باز خواهد گرداند. اين عقب‌نشيني منحصر به نيروهاي نظامي نيست، بلكه عوامل اطلاعاتي و هم‌چنين تمام تجهيزات لجستيكي را نيز شامل مي‌شود.
در همين حال اسد اظهار داشته هدف اصلي نيروهاي سوريه در لبنان تامين صلح در اين كشور و كمك به نيروهاي امنيتي و ارتش اين كشور در تامين امنيت است.
رييس جمهور سوريه درباره‌ عقب نشيني نيروهاي سوري از لبنان گفته زمان تعيين شده‌اي براي خروج نهايي اين نيروها وجود ندارد. عقب نشيني نهايي ممكن است بعد از تصميم‌گيري‌هاي كميته‌ نظامي مشترك سوريه - لبنان تا چند ماه به طول انجامد.

در خواست براي تشكيل دولت جديد لبنان

سياستمداران حامي سوريه در لبنان، تصميم "عمر كرامي" را براي استعفا رد كرده و از وي خواستند كابينه‌ خود را تشكيل دهد. " نبيه بري" رييس پارلمان لبنان كه شيعه مذهب و يكي از متحدان نزديك سوريه است اعلام كرده گروههاي حامي سوريه يكبار ديگر به اتفاق آرا تشكيل يك دولت تحت رهبري عمر كرامي، نخست وزير لبنان را تاييد كردند.

وضعيت سياسي لبنان از زمان استعفاي كرامي كه به دنبال ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان صورت گرفت، در بن بست قرار دارد. پس از آن كرامي مجددا اين پست را در اختيار گرفت؛ اما اعلام كرد كه از تلاشها براي تشكيل يك كابينه به دليل مخالفتهاي مخالفان دست برمي‌دارد.

اين اقدام در برگزاري انتخابات پارلماني را كه قرار است يك ماه ديگر برگزار شود، تهديد مي‌كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین