کد خبر: ۳۰۳۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱

صدای «سنتوری» قطع شد!

نُه سال از ساخت و سپس توقیف «سنتوری» می گذرد اما حواشی آن همچنان باقی است. از داستان لزوم اجازه گرفتن مهرجویی از خانواده فرامرز فرازمند تهیه کننده قسمت اول گرفته تا تجدید دادرسی شکایت مهرجویی در اعتراض به توقیف فیلمش. حال تازه ترین خبرها حاکی از آن است که محسن چاووشی به علت تقاضای دستمزد بالا در این فیلم حضور نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز : فعالیت داریوش مهرجویی تا به امروز آنچنان هم بی حاشیه نبوده است. اما شاید فیلم سنتوری و حواشی اش یکی از مهم ترین اتفاق های فضای کاری او تا به امروز بود. «سنتوری» در جشنواره فجر سال 85 نمایش داده شد و به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم انتخاب شد. همان دوره ای که «اخراجی های» ده نمکی هم در جشنواره حضور داشت و به صورت مشترک جایزه را با «سنتوری» دریافت کرد.
 
آغاز حواشی سنتوری

در تابستان سال 86 هم بیلبوردهای شهری خبر از اکران سنتوری می دادند اما تنها چند روز مانده به اکران و با وجود داشتن پروانه نمایش جلوی اکران فیلم گرفته شد.
 
صفارهرندی وزیر وقت ارشاد فیلم را توقیف کرد. البته مدتی کوتاه بعد از توقیف نسخه قاچاق فیلم در سراسر ایران توزیع شد. آن هم با کیفیت خوب و به یک باره همه آرزوهایی که تهیه کننده و کارگردان فیلم برای فروش بالای آن و حضور در جشنواره های مختلف داشتند هم نقش بر آب شد. در این میان پرداخت بدهی ها و هزینه هایی هم که برای ساخت آن شده بود در طرف دیگر ماجرا ایستاده بود.
 
مرداد ۸۹ فرازمند تهیه کننده کار از دنیا رفت و به دنبال آن تنها امتیازی که به فیلم تعلق گرفت مجوز پخش در شبکه خانگی بود. هرچند که این توزیع هم سودی برای دست اندرکاران فیلم به همراه نداشت. زیرا نسخه قاچاقی آن سه سال پیش به بازار آماده و دست به دست چرخیده بود و کمتر کسی از دوستداران سینما بودند که آن را هنوز ندیده بودند.
 
اینجا بود که دیگر تحمل این ضرر برای مهرجویی سخت شد و تصمیم گرفت به لحاظ حقوقی هم که شده از فیلم خود و حقوقش دفاع کند. دادخواستی در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد تنظیم شد؛ حرف اصلی مهرجویی هم در این دادخواست آن بود که چون فیلمش مجوز نمایش وزارت ارشاد را داشته و ارشاد اجازه نمایش به آن نداده خسارت این توقیف باید به وی پرداخت شود.
 
دو سال قبل نتیجه دادگاه بدوی ناشی از این شکایت به نفع مهرجویی صادر شد. در آن زمان و طبق شنیده ها ارشاد موظف شده بود که بابت خسارات مادی و معنوی وارده به مهرجویی مبلغی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی را به وی پرداخت کند.
 
اما وزارت ارشاد به این حکم اعتراض کرد و همین اعتراض باعث شد پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود. هنوز پرونده «سنتوری» در مرحله تجدید دادرسی است که اگر حکم باز هم به نفع مهرجویی صادر شود این بار علاوه بر رقم غرامت قبلی مبلغی بابت تاخیر در پرداخت مبلغ اول هم به وی پرداخته خواهد شد.
 
اما تمام این حواشی برای سنتوری کافی نبود. مهرجویی از ساخت فیلم «سنتوری 2» خبر داد و گفت که می خواهد با ساخت این اثر خاطره و تجربه تلخ دیده نشدن «سنتوری» را از ذهن و روحش پاک کند. همین خبر کافی بود تا دوباره حواشی گریبان سنتوری ساخته نشده را هم بگیرد.
 
اعلام شد که طبق قوانین و مقررات اگر فیلمی قرار باشد قسمت‌های بعدی آن با همان نام ساخته شود و از برند فیلم قبلی استفاده شود اگر تهیه کننده فیلم تغییر کند، باید نظر تهیه کننده اول فیلم که صاحب اثر به شمار می‌آید جلب شود. با توجه به آن که  فرامرز فرازمند تهیه کننده فیلم سینمایی «سنتوری» سالها است که دار فانی را وداع گفته، اگر داریوش مهرجویی قصد داشت فیلم اخیرش را با عنوان «سنتوری 2» جلوی دوربین ببرد باید نظر خانواده و وراث فرازمند را جلب کند.
 
منتقدان گفتند بعید به نظر می‌ رسد که مهرجویی بتواند با نام «سنتوری2» فیلمش را جلوی دوربین ببرد و احتمالاً باید نام فیلم را تغییر دهد.
 
هرچند که او در جواب به این شایعه ها گفت: «سنتوری» را خودم نوشته ام و فیلم با هزینه خودم ساخته شد، نام زنده یاد فرازمند تنها به عنوان تهیه کننده در فیلم آمده بود. بی شک برای ساخت «سنتوری ۲» نیز خودم اقدام می کنم و هیچ مشکلی برای ساخت آن وجود ندارد و نیاز به اجازه گرفتن از کسی برای ساخت این فیلم ندارم.»
 
البته او بعدها هرجا که از «سنتوری 2» صحبت می کرد بر این نکته تاکید داشت که آن را با نام «سنتوری: مرد پاییزی» بخوانند.  
 
سنتوری بی چاووشی
هرچند سنتوری برای صاحبان خود منفعت مالی چندانی نداشت اما مسیر حرفه ای دو نفر را به طور کامل عوض کرد. یکی بهرام رادان و دیگری محسن چاووشی که به جای او در فیلم می خواند.
 
بهرام رادان توانست برای بازی اش در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره بیست و پنجم فجر را دریافت کند و بعد از آن تجربه کار با کارگردانانی همچون محمد بزرگ نیا، واروژ کریم‌مسیحی و تهمینه میلانی را داشته باشد.
 
محسن چاووشی هم که پیش از این به صورت غیر رسمی ترانه هایش را به بازار داده بود توانست بعد از همکاری اش با مهرجویی، از طریق مرکز موسیقی حوزه هنری اولین آلبوم مجازش با نام «یه شاخه نیلوفر» را به بازار داده و پس از آن در سالهای بعد هم یکی از محبوب ترین خوانندگان پاپ شود.
 
حال خبرها حاکی از آن است که قرار است بهرام رادان در سری دوم سنتوری هم حضور داشته باشد. او گفته: «من به عهدى كه با آقاى مهرجویى بستم، وفادارم.»
 
اما گویا این اتفاق برای چاووشی صادق نبوده است. خبرها حاکی از آن است که این خواننده برای حضور در قسمت دوم این فیلم با مهرجویی به توافق نرسیده است. بنا به گفته های مهرجویی گویا چاووشی برای برای آوازخوانی و ساخت قطعات «سنتوری۲» رقمی نیم میلیاردی را به مهرجویی پیشنهاد داده و او نیز این پیشنهاد را نپذیرفته است.
 
داریوش مهرجویی در گفتگویش با سایت موسیقی ما گفته که از دست چاووشی گله دارد و او قطعا در این فیلم جایی نخواهد داشت.
 
مهرجویی گفته: «ایشان به خاطر حضور در «سنتوری» موفق به اخذ مجوز شدند و فعالیتهای رسمی شان را در کشور آغاز کردند ولی برای پروژه «سنتوری، مرد پائیزی» رقمی که ایشان تقاضا کردند، رقمی بود که دو سه برابر رقم کارگردان فیلم بود و همین باعث شد من خیلی از دست ایشان رنجیده خاطر شوم. ایشان به جای اینکه یک تشکر خشک و خالی از ما بابت فعالیت های رسمی شان داشته باشند اینگونه جواب ما را داد.»
 
به گفته مهرجویی بهرام رادان به عنوان نماینده رسمی فیلم با چاووشی وارد مذاکره شده است و  ظاهرا چاوشی هم رقم عجیبی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان را به بهرام رادان گفته است و تنها با این میزان دستمزد حاضر به همکاری در این فیلم است. مهرجویی هم بعد از این درخواست بلافاصله خواستار کنار گذاشتن او شده است.
 
به این ترتیب دیگر خبری از صدای چاووشی در سری دوم سنتوری نیست بلکه قرار است تا یک خواننده جدید و جوان به جای چاووشی در فیلم «سنتوری؛ مرد پاییزی» حاضر شود که به گفته کارگردان  هم از لحاظ صدا و خواندن و هم از لحاظ رفتارهای حرفه ای بهتر از خواننده قبلی  است.
 
«سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۵ است، این فیلم داستان علی، نوازنده چیره ‌دست سنتور و خواننده محبوب جوانان ناگهان در اوج شهرت و موفقیت افسار زندگی را از دست می‌ دهد و به بیراهه می‌ رود. او می‌ گوید همه بدبختی‌ ها از وقتی شروع شد که عشق بزرگ زندگی ام، هانیه مرا ترک کرد، اما هانیه زمانی می‌ رود که علی مدت هاست در بند اعتیاد خانمان سوز خود گرفتار است.
 
«سنتوری؛ مرد پاییزی» هم ادامه همان داستان است. حال علی از آسایشگاه مرخص شده است. هانیه سال هاست از ایران رفته، زندگى خانواده بلورچى دگرگون شده، ولى على با عشق طرفداران میلیونى اش، شروع به ضبط آلبومش می كند و همزمان مهیاى برگزارى تور كنسرت هایش می شود كه اتفاقات تازه اى برایش رقم می خورد.
 
به گفته دست اندرکاران این بار شخص ایوبى در جریان پروژه «سنتوری؛ مرد پاییزی» قرار دارد و شاید این بار مردم بتوانند «علی سنتوری» را بر روی پرده سینما ببینند.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
4
2
سنتور بدون محسن چاوشی قطعا شکست میخوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین