کد خبر: ۳۰۴۰۴۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
بررسی دلایل مخالفت‌ها با موسیقی در گفت‌وگوی «آفتاب» با کارشناسان؛

جدال وزارت ارشاد و پلیس بر سر کنسرت‌ها؛ دغدغه شرعی یا سیاسی‌کاری؟

عبدالحسین مختاباد می‌گوید: «من فکر می‌کنم مسئولان نظام هرگز با موسیقی مخالف نبوده و نیستند و سلیقه عده‌ای افراد تندرو است که مانع برگزاری کنسرت‌ها موسیقی می‌شود؛ اگر مسئولان ما موسیقی نمی‌خواستند در مجلس بودجه‌ای برای آن تصویب نمی‌شد و رادیو وتلویزیون هم می‌بایست تعطیل می‌شد.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- کشمکش  میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی بر سر موسیقی هر روز ابعاد تازه‌تری از خود به نمایش می‌گذارد. بعد از اینکه رئیس‌جمهور در واکنش به لغو مکرر کنسرت‌ها اعلام کرد وظیفه نیروی انتظامی تنها عمل قانون است، فرماندهان نیروی  انتظامی بر وظایف شرعی خود در مقابل مسائل فرهنگی تاکید می‌کنند. در حالیکه طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد متولی رسمی و قانونی برنامه‌های فرهنگی و هنری است، برخی فرماندهان ناجا معتقدند نیروی انتظامی باید تلاش کند برنامه‌های هنری از قوانین شرعی عبور نکنند.

امور شرعی برعهده نهادهای نظامی نیست

این پرسش مطرح است آیا وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به تطبیق مسائل شرعی با مسائل فرهنگی و هنری بی‌اعتنا است یا این نهاد به‌گونه‌ای طراحی شده است که عملا نمی‌تواند چارچوب شرعی برنامه‌های فرهنگی مانند کنسرت‌ها را تصویب کند و آیا این امور باعث شده نیروی انتظامی دغدغه‌های شرعی را رفع کنند؟ حجت الاسلام فاضل میبدی در همین‌باره به خبرنگار آفتاب گفت: «من فکر می‌کنم امور شرعی متولیان مخصوص به خود را دارد و قطعا این موضوع به عهده نهادهای نظامی درکشور نیست. به علاوه باید توجه کرد که وظیفه فقها صدور حکم است و نمی‌توان گفت فقها باید درباره همه موضوعات صحبت کنند زیرا مسائل اجتماعی و سیاسی امروز به سادگی گذشته نیست و قطعا باید با کارشناسان ویژه درباره آن‌ها مشورت کرد. علاوه بر این فقها و مراجع تقلید باید درباره موضوعات مهمتری مانند برپایی عدالت اجتماعی و محکوم کردن فسادهای اقتصادی صحبت کنند. اما برای من هنوز جای سوال است که چگونه این مسائل مهم که شرع مقدس به آن‌ها اشاره داشته فراموش شده و موضوع  کنسرت موسیقی که در کشور ما با  شئونات اسلامی برگزار می‌شود حساسیت‌برانگیز شده است.»

 مرور یک سال گذشته نشان می‌دهد، زمانی که علی جنتی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زد بسیاری از کنسرت‌های موسیقی با وجود داشتن مجوز بنا به دلایل نامعلوم و حتی در دقایقی مانده به اجرا، از رفتن بر روی صحنه محروم شدند. خط ونشان کشیدن گروه‌های تندرو برای موسیقی به بهانه خدشه‌دار‌شدن اصول دینی تا جایی پیش رفت که در برخی شهرها مانند بوشهر تجمع‌هایی علیه کنسرت‌های موسیقی برگزار شد. برخورد قهری با کنسرت‌ها تا آنجا پیش رفت که وزارت فرهنگ و ارشاد خبر از امضا تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی داد تا هماهنگی‌های لازم بین این دو نهاد مانع برگزاری کنسرت‌ها نشود. قراردادی که تا امروز به شکل جدی تاثیرگذار نبوده است. فاضل میبدی به عواقب نهادها غیرمسئول و اظهارنظرهایی افراد خارج از محدوده شرع نسبت موسیقی با نگاه بازدارنده  اشاره و تاکید کرد: «عده‌ای امروز با دولت آقای روحانی مخالفند و برای این امر تلاش می‌کنند؛ من تعجب می‌کنم که نیروی انتظامی به فکر برخورد و ممانعت با کنسرت‌های قانونی در کشور افتاده است. قطعا همه می‌دانیم که نبود برنامه‌های موسیقی داخلی راه موسیقی‌های زیرزمینی و مضر را در جامعه می‌گشاید. در هیچ کجای اسلام نیامده موسیقی با رعایت شئونات حرام است. نیروی انتظامی باید با هوشمندی بیشتری برخورد کند و مسائل سیاسی را از مسائل فرهنگی جدا کند.»
 
 مسئولان عالی‌رتبه با موسیقی مخالف نیستند
 
 اخیرا حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز از لغو کنسرت‌ها انتقاد کرده است موضوعی که نشان می‌دهد مسئولان عالی‌رتبه نهادهای قضایی از رفتار امنیتی با کنسرت‌ها ناراحت هستند. عبدالحسین مختاباد در پاسخ پرسش خبرنگار «آفتاب» مبنی بر اینکه دلیل مخالفت با کنسرت‌ها تا چه اندازه به نظر مسئولان بلندپایه نظام مرتبط است می‌گوید: «من فکر می‌کنم مسئولان نظام هرگز با موسیقی مخالف نبوده و نیستند و سلیقه عده‌ای افراد تندرو است که مانع برگزاری کنسرت‌ها موسیقی می‌شود؛ اگر مسئولان ما موسیقی نمی‌خواستند در مجلس بودجه‌ای برای آن تصویب نمی‌شد و رادیو وتلویزیون هم می‌بایست تعطیل می‌شد.» با این وجود حالا نیروی انتظامی در کنار اظهارنظرهای برخی افراد غیرمسئول می‌کوشد تا کنسرت‌ها با مسائل شرعی زوایه‌ای نداشته باشند‌. دیدگاهی که این پرسش را برای مردم و بسیاری از مسئول پیش‌آورده که آیا وزارت ارشاد مسائل شرعی را در برنامه‌های فرهنگی و هنری خود را رعایت نمی‌کند یا مسائل دیگری همچون سیاسی‌بودن این برخوردها ریشه‌های این جدال را رقم زده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
9
دوستان شاید یادشون باشه تو ایران فقط صدای ویولون حرام بود...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
11
... مگر قوانین شرعی نیست؟ وقتی قدرتمندان قانون را زیر پا می گذارند چرا مردم باید به قانون احترام بگذارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
4
...خندوانست...
ایثارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
1
9
عده‌ای .. در تلاشندکه مردم را غم زده نگهدارند و دور خود جمع کنند و مرثیه بخوانند شادی را به ملت حرام کنند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
3
میگن از هر فرصتی باید برای تضعیف رقیب استفاده کرد. بازی بازی است .
فامیل دور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
0
علی آقا فقط ویلون نبود.شطرنج و کانگ فو هم بود.
716
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
0
هرچه به این مسائل پرداخته شود موسیقی های غیر حرفه ای وزیرزمینی بیشتر منتشر می شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین