کد خبر: ۳۰۴۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
دیپلمات‌های سرسخت و مصمم

گاردین: الزامات کسب توافق با ایران؛ صبر زیاد و پوستی ضخیم

در حالی که دیپلمات‌های ایرانی و غربی طی سال‌ها با یکدیگر برای حل مسائل سیاسی بر سر میز مذاکرات نشسته‌اند، نگرش‌ها و ارزیابی‌های گوناگونی از دیپلمات‌های ایرانی وجود دارد. روزنامه گاردین طی یکی از یادداشت‌های خود به بررسی این موضوع پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک نوع طرز فکر قدیمی درباره دیپلمات‌های ایرانی وجود دارد که معتقد است آنها سرسخت و متعصب هستند. شاید این به دلیل ژن آنها و یا نتیجه قرن‌ها تمرین مدیریت روابط خارجی سلسله‌ها و حکومت‌های بزرگ آنها باشد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، سر توماس هربرت نویسنده‌ای که سال‌ها هیئت دیپلماتیک بریتانیا در ایران را در قرن هفدهم میلادی همراهی می‌کرد، طی یکی از سفرهایش به تهران در می‌یابد که ملاقات‌کننده‌های ایرانی‌اش، ملزم به پوشیدن لباس‌های محلی خود هستند؛ پس از آن متوجه می‌شود که هرچقدر تنوع لباس‌ها بیشتر باشد، بیشتر شاه وقت احساس در خانه خود بودن می‌کند.

پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ماه گذشته، کتاب بیوگرافی محمدجواد ظریف بود. ششمین تجدید چاپ این کتاب که متشکل از مصاحبه‌های او پیرامون زندگی و نحوه ورودش به عرصه دیپلماتیک ایران است، تا به تلاش‌های او برای هموار کردن راه توافق با غرب را بیان می‌کند.

سر ریچارد دالتون سفیر بریتانیا در ایران طی سال‌های 2002 تا 2006 دیپلمات‌های ایرانی را سرسخت و مصمم می‌نامد. او در این‌باره می‌گوید: آنها اغلب فکر می‌کنند که توطئه‌ای در کار است، تجزیه و تحلیل پیچیده آنها باید به آهستگی و با دقت فراوان پیش رود تا منجر به شناخت و حل مشکل شود.

یکی از دیپلمات‌های اروپائی معتقد است که مذاکرات در این مرحله از دو بعد سیاسی و فنی دنبال می‌شود؛ و کارشناسان هر دو حوزه در یک رابطه تنگاتنگ با یکدیگر کار می‌کنند. این مسئله باعث مشکلتر‌شدن مذاکرات می‌شود.

مذاکرات مجتمع، جزئی و طولانی مدت ایران با 6 قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش، حالا بر اینکه چگونه هر توافقی تائید شود و چگونه تحریم‌ها در صورت تخلف ایران بازگردد، متمرکز شده است. آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها در شرایط تخلف ایران به سرعت برگردد، اما روسیه خواستار این است که هرگونه بازگشت تحریم‌ها به شورای امنیت سازمان ملل محول شود.

اما مشکلات دولت آمریکا به اینجا نیز ختم نمی‌شود. در همان حال  جان کری وزیر امورخارجه آمریکا باید فکری به حال خصومت دو تازه متحد خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان با واشنگتن بکند.

ریچارد لبارون سفیر سابق آمریکا در کویت و عضو ارشد شورای آتلانتیک می‌گوید: ترس دولت‌های سنی کشورهای عربی و اسرائیل دلایل متفاوتی دارد. کشورهای عرب از انقلاب پرشور ایران واهمه دارند، آنها به شدت نگران موقعیت خود در منطقه هستند، آنها اعتقاد دارند که آمریکا می‌خواهد با استفاده از ایران منافع این کشورها را در منطقه تعدیل کند.

وی می‌افزاید: به عبارت دیگر آنها از خود توافق هسته‌ای نگرانی ندارند، نگرانی اصلی آنها از انزوا بیرون آمدن ایران است. هر قدمی که ایران به سمت جامعه جهانی بر‌می‌دارد، مساوی است با هر قدمی که آل سعود از آن دور می‌شود.

از طرف دیگر سیاست داخلی آنها نیز دارای شرایطی شکننده است. مذاکره کنندگان و دیپلمات‌های این کشور انقلابی هر لحظه می‌توانند مورد هجوم ادعاهای رادیکالی و تندروها قرار گیرند که مدعی هستند از منافع و ارزش‌های ملی دفاع می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: سیاستمداران ایرانی اغلب از دشمن‌های خارجی به عنوان عاملی برای تحکیم و انسجام ملی یاد می‌کنند. از همین روی است که برای به نتیجه رسیدن با ایران باید صبور و پوست کلفت بود.

از طرف دیگر سفیر آلمان در تهران، با جدیت از دیپلمات‌های ایرانی حمایت می‌کند و ظریف و به ویژه مشاور او عباس عراقچی را مورد تحسین قرار می‌دهد. او درباره عراقچی می‌گوید: وی مردی صادق و سختکوش است که از خانواده‌ای اصیل آمده و تا کنون خدمات بسیاری برای کشورش انجام داده است.

روزهای سرنوشت‌ساز 

به گفته مقامات آمریکائی، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بنا است امروز به یکدیگر دیدار کنند تا به موجب آن بتوانند اختلافات اساسی خود را که همچنان پابرجا است از میان بردارند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک پست، وزیر امور خارجه آمریکا جان کری و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف، در پایتخت اتریش آخرین دور مذاکرات خود را آغاز خواهند کرد تا بتوانند به توافقی دست پیدا کنند که بر اساس آن در ازای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کنند؛ اگر چه برخی مقامات معتقدند که امکان جا به جائی مهلت ضرب الاجل بیشتر از همیشه قوت گرفته است.

کارشناسان می‌گویند که فاصله‌ای بزرگ میان دو هئیت مذاکره کننده وجود دارد، مشخصا پیرامون دو مسئله که برای دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است، اول نحوه برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، سپس بازدید و تحت نظر داشتن مکانیزم هسته‌ای ایران برای اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش، دو موضوعی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

یک دیپلمات غربی می‌گوید: روزهای آینده به طور قطع بسیار مشکل خواهد بود؛ به همین دلیل که چالش‌های فراوانی پیش‌روی مذاکرات است، احتمال اینکه دو یا سه روز پس از مهلت تعیین شده طرفین به مذاکرات ادامه دهند، زیاد است.

از طرف دیگر مذاکره‌کننده ارشد ایران عباس عراقچی، به خبرنگاران حاضر در وین گفته است که روند مذاکرات در آخرین دور خود با آهستگی و پیچیدگی فراوانی طی خواهد شد.

در این دور از مذاکرات علاوه بر ایران و آمریکا، نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز حضور دارند. وزرای امور خارجه این کشورها با حضور در وین می‌خواهند تا در روند پیشرفت مذاکرات حضور داشته باشند.

مقامات دو طرف می‌گویند که باید بر سر مسائل مهمی چون سرعت و محدوده برداشتن تحریم‌ها، چگونگی کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، میزان اندازه توسعه و تحقیقات ایران پیرامون تشکیلات هسته‌ای و دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت‌های نظامی و غیره و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای این کشور، مذاکره کرد. مشکل بزرگ و برجسته دیگر در این میان این است که ممکن است لازم باشد ایران درباره ابعاد توانائی بالقوه نظامی هسته‌ای خود توضیحاتی ارائه دهد.

در حالی که ایران مکررا ادعای قدرت‌های غربی را مبنی بر اینکه در صدد ساخت بمب هسته‌ای است را رد می‌کند، می‌خواهد تحریم‌ها سریعا برداشته شوند، اما دیپلمات‌ها می‌گویند که پروسه برداشتن تحریم‌ها زمانبر است، و پس از آنکه ایران پذیرفت برنامه هسته‌ایش را مطابق با توافق تنظیم کند، اعمال می‌شود.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
دلواپس باغیرت
|
-
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
14
1
نه افتاب جان تیترو اشتباه نوشتی من مینویسم یاد بگیر
گاردین: الزامات کلاه گزاشتن سر ایران صبر زیادی میخاهد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین