کد خبر: ۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۳
با استفاده صحيح از كيسه هاي كنفي و بطري هاي آب

می توان جهان را نجات داد

آفتاب‌‌نیوز : اين تفاوت چيزي جز انبوه زباله هاي پلاستيكي نبود. اگر شما براي خريد، كيسه اي همراه نداشته باشيد در فروشگاه هاي بنگلادش به شما كيسه هاي كنفي به جاي كيسه هاي پلاستيكي فروخته مي شود. اين كيسه ارزان قيمت كنفي فوق العاده علاوه بر استحكام زياد و عمر طولاني از مواد قابل تجزيه ساخته شده است.

آنها علاوه بر مقاومت زياد راحت تر از پاكت و كيسه هاي پلاستيكي حمل شده و هيچ وقت پاره نمي شوند. در بسياري از فروشگاه ها، اگر ساك شخصي تان را به همراه داشته باشيد 5 سنت از كل قيمت خريدتان كسر مي شود. اگر فروشگاه محله تان اين كار را نمي كند به مسئولش گوشزد كنيد. من شخصاً طي يك هفته، 20 سنت با استفاده از اين كيسه كنفي پس انداز كردم و در طول 10 سال استفاده مداوم 104 دلار پس انداز كرده ام.

هرچند كه اين مقدار پول زيادي نيست اما هر بار با به همراه بردن اين كيسه هاي خريد مي توانيد مقداري پس انداز كنيد. همين امر سبب شده تا هميشه كيسه كنفي در ماشين داشته باشم و هر بار كه به خريد مي روم از آن استفاده كنم.

اين پنج سنت عامل تشويقي خوبي است تا به جاي خريد كيسه هاي پلاستيكي از اين ساك هاي شخصي استفاده كنيم علاوه بر اين، شيوه بسيار خوبي است براي پس انداز و بايد با همين روش ها به كودكان استفاده مجدد و بازيافت را آموخت.

بهره گيري از اين روش ها باعث كاهش انباشت زباله هاي پلاستيكي و كاغذ در گورستان زباله شهرها مي شود. بايد توجه داشت كه كارخانجات توليد كاغذ و كيسه هاي پلاستيكي عملاً انرژي مصرف مي كنند و آلودگي هايي را موجب مي شوند.

گذشته از اين موارد، در بسياري از نقاط دنيا آب آشاميدني با طعم مناسب در دسترس مردم قرار دارد. اما بسياري از آنها ترجيح مي دهند آب را در بطري هاي پلاستيكي خريداري كنند.

به جز طعم مناسب آب، سلامت آب آشاميدني هم مطرح است كه در ايالات متحده كيفيت آب لوله كشي بسيار به حد استانداردها نزديك است. سوال اين است كه چرا بسياري از مردم در شمال شرقي اقيانوس آرام از آب هاي داخل بطري استفاده مي كنند گاهي قيمت هر بطري آب آشاميدني به 5/3 دلار مي رسد. نمي دانم برخي از مردم چنين پول هايي را پرداخت مي كنند در صورتي كه آب آشاميدني مجاني در اختيار دارند. وقتي اين امكان وجود دارد كه يك ليتر آب را به مبلغ 49 سنت خريداري كنيد (كه هنوز هم در مقايسه با بنزين گران است) و بتوانيد به راحتي از آن استفاده كنيد. جاي تعجب است كه چرا مردم از اين بطري هاي آب خريداري مي كنند. اغلب بطري هاي پلاستيكي از ماده اي به نام PET ساخته مي شوند كه از مشتقات نفت محسوب مي شوند.

كارخانجات در مراحل توليد بطري هاي آب علاوه بر ايجاد توكسين، سوخت هاي فسيلي را هم به گونه اي از بين مي برند.

اغلب اين بطري ها قابل بازيافت نيستند و تنها 12 درصد از اين بطري هاي پلاستيكي در چرخه بازيافت قرار مي گيرند و روزانه ميليون ها بطري در گورستان زباله ها انباشته مي شود.

تصور مي كنم اين مشكل را هم به راحتي مي توان با به همراه داشتن يك بطري شخصي برطرف كرد. بطري تان را از آب لوله كشي پر كنيد و به همراه كيسه كنفي تان همه جا به همراه ببريد و به اين طريق هر كدام از شما به محيط زيست كمك كنيد و پول هايتان را پس انداز كنيد.

مطلب فوق از كاترين ب وبراون داراي مدرك دكتراي پرستاري از دانشگاه OHSU است. شما مي توانيد به آدرس پست الكترونيكي Kbbrown@eastoregonian.com با او در تماس باشيد و عقايدتان را درباره محيط زيست برايش بفرستيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین