کد خبر: ۳۰۶۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
از واکنش یک مدیر تا برخوانی ایرج راد

خبرهایی از سینما و تئاتر

تغییر ساعت نمایش فیلم‌های موزه سینما در شب‌های قدر، آماده شدن فیلمی کوتاه با بازی بابک حمیدیان، واکنش مدیرکل نمایش خانگی نسبت به انتشار اخبار خلاف واقع و نهج‌البلاغه خوانی ایرج راد در برج میلاد از جمله خبرهای امروز حوزره سینما و تئاتر هستند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، ساعات نمایش فیلم‌ها در موزه سینما به مناسبت شب‌های قدر تغییر خواهد کرد.

سینماهای موزه که شامل سالن سینماتوگراف و فردوس است، از روز یکشنبه مورخ 14 تیرماه تا پایان روز چهارشنبه 17 تیرماه هم در بخش اکران فیلم‌های روز سینما و هم در بخش سینما هنر و تجربه نمایش فیلم نخواهد داشت.

تالارهای موزه سینما تنها در روز چهارشنبه 17 تیر تعطیل است و کافی شاپ‌های موزه نیز در تاریخ 16 و 17 تیر مصادف با 20 و 21 ماه مبارک رمضان تعطیل است.

همچنین ساعات کاری موزه سینما در روز دوشنبه 15 تیرماه از ساعت 11 صبح آغاز خواهد شد.

****

فیلم کوتاه «بیماری» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی میلاد ستوده و سجاد ستوده، با بازی «بابک حمیدیان» آماده نمایش عمومی شد.

سجاد ستوده درباره‌ی موضوع این فیلم اذعان داشت: داستان فیلم کوتاه «بیماری» پیرامون شهری است که بیماری عجیبی در آن شایع شده و مردی تلاش می‌کند همسرش را از این بیماری نجات دهد.

وی افزود: به واسطه ارتباط مضمونی، می‌توان فیلم کوتاه «بیماری» را ادامه فیلم «سایه‌ها هرجا بخواهند می‌روند» دانست؛ با این تفاوت که این اثر در قالب داستانی ساخته شده است و روایت آن پررنگ‌تر از فیلم سایه‌ها است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: «بیماری» دارای فیلمنامه‌ای کامل بود و تصویربرداری کاملا براساس استوری‌بورد پیش رفت. همچنین به دلیل تصویربرداری در شب، نورپردازی پُر کنتراست و استفاده‌ مناسب از جلوه‌های ویژه بصری در راستای ویژگی‌های دراماتیک اثر، از خصوصیات این فیلم است.

ستوده تاکید کرد: بزرگترین چالش پیش‌روی گروه تولید، انتخاب لوکیشن مرتبط با فضا و ترکیب‌بندی فیلم بود، زیرا قصد داشتیم با استفاده از ترکیب‌بندی تصاویر، بار دراماتیک اثر را بیشتر کنیم. به همین دلیل بیش از یک ماه و نیم زمان صرف انتخاب لوکیشن‌های مورد نظر شد.

وی در پایان، از بابک حمیدیان، بهارک صالح‌نیا و آناهیتا قره‌گوزلو به عنوان بازیگران این فیلم یاد کرد و افزود: برای انتخاب بازیگر اصلی به فردی احتیاج داشتیم که ویژگی‌های مورد نظرِ نقش را داشته باشد که در نهایت بابک حمیدیان بهترین فرد برای ایفای این نقش تشخیص داده شد و ایشان نیز با حسن‌نیت تمام پذیرفت و به خوبی با ویژگی‌های کار و شرایط خاص این فیلم هماهنگ شد.

عوامل تولید فیلم کوتاه «بیماری» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: میلاد ستوده و سجاد ستوده/ مدیر تصویربرداری: مرتضی هدایی/ تدوینگر: سیاوش کردجان/ طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق/ صدابردار: سعید بجنوردی/ طراح صحنه و لباس: امیرمسعود توسلی/ طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی/ مدیر تولید: سمیرا قربان‌نژاد/ دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سیاوش بهنام‌نژاد/ جلوه‌های ویژه بصری: محمد ثانی‏فر/ موسیقی: پویان توسلی/ عکاس: علی سجادی/ تهیه‌کننده: میلاد ستوده/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

******

گروه «هنر و تجربه» برای فیلم‌های متقاضی اکران در این گروه سینمایی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر این اساس، فیلم‌های متقاضی اکران در گروه هنر و تجربه نباید پیش از این، در شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای و شبکه نمایش خانگی به‌نمایش درآمده باشند.

روابط عمومی گروه هنر و تجربه اعلام کرد: به اطلاع فعالان و علاقه‌مندان به سینمای هنر و تجربه می‌رساند، براساس ضوابط مصوب، فیلم‌های سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن پذیرفته‌شده تا قبل از نمایش در این گروه سینمایی نباید توسط شبکه‌های نمایش خانگی، شبکه‌های تلویزیونی داخلی و شبکه‌های ماهواره‌ای به‌نمایش درآمده باشند.

****

مدیرعامل خانه تئاتر بخش‌هایی از نهج‌البلاغه را برای مخاطبان شهر خدا قرائت کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر ایران با اشاره به استقبال خوب از جشنواره رمضانی شهر خدا در برج میلاد، گفت: بازسازی طهران قدیم در قالب محلات مختلف از خلاقیت‌های ویژه این جشنواره است، به ویژه آنکه در میان این محلات به سلامت شهروندان توجه ویژه شده و محله ای بنام سلامت با رویکرد طب سنتی بوجود آمده است.

ایرج راد، بازیگر محبوبی که چهره او یاد وخاطره سریال ها وفیلم های سینمایی زیادی را در ذهن زنده می کند، به منظور برخوانی بخش هایی از نهج البلاغه مهمان محله طهرون جشنواره رمضانی شهر خدا شد.

راد همچنین پس از بازدید از بخش‌های مختلف جشنواره رمضانی شهر خدا گفت: جمعیت قابل توجهی در برج میلاد حضور دارد و راستش اصلا فکر نمی کردم در این ساعت از شب با چنین جمعیتی روبرو باشم. قطعا برنامه های متنوع و تاثیرگذار زیادی در این مجموعه برگزار می شود که مردم چنین رغبتی دارند که در این ساعت از شب زمان خود را در این محل بگذرانند.

وی ادامه داد: از آنجایی که شهروندان به دنبال برنامه های شاد هستند برپایی برنامه هایی که می‌تواند احساس شادی را در مخاطبان برانگیزد و برای آنها روحیه ای پرنشاط و آرام بخش را به همراه داشته باشد حائز اهمیت است. چرا که این آرامش و شادی به طور مستقیم با زندگی، کار و تحصیلات خانواده ها و همچنین کودکان در ارتباط است و حس شادابی را در آنها تقویت می کند.

راد درباره بازدید از محله های شهرخدا می گوید: در فرصت محدودی که به وجود آمد از محله سلامت بازدید داشتم و بخش هایی از غرفه ها را رصد کردم. خوشبختانه بخش های متنوعی که در این محله به راه افتاده ارتباط مستقیمی با سلامت فردی دارد و از این جهت تاثیر قابل توجهی روی خانواده ها خواهد داشت.خصوصا بخش طب سنتی و غذاهای سنتی که جمعیت زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه درباره فعالیت های انجام شده در حوزه اجراهای مناسبتی تئاتر به ویژه با موضوع رمضان توضیح داد: متاسفانه مشکلات عجیب و غریب ومحدودیت امکانات که در تئاتر درگیر آن هستیم زمینه بسیاری از فعالیت ها را از ما گرفته است. بنابراین کمتر زمانی پیش آمده که برنامه های مناسبتی با مضامینی همچون رمضان به روی صحنه برود. البته با توجه به اینکه تئاتر درون مایه های انسانی، اخلاقی و اجتماعی را دنبال می کند، زمینه های آن در ارتباطات انسانی از قبیل ارتباط با خود، خانواده واجتماع و تمام عرصه ها شامل نیازهای انسانی، مسائل تربیتی، مسائل عاطفی و احساسی مشهود است.

به گفته راد، می توان گفت بسیاری از مناسبت های ملی و مذهبی را در درون مایه خود دارد و چندان منحصر به زمان و مناسبت نیست. اما با این حال امیدواریم در ادامه فضایی به وجود آید که بتوانیم در مجموعه اجراهای تئاتر، کارهای مناسبتی را نیز دنبال کنیم.

*******

مدیرکل نمایش خانگی نسبت به انتشار اخبار خلاف واقع در برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، سید صادق موسوی مدیر کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه گفت: تولید فیلم در کشور با تعاریف و مقیاس‌های معین وتعریف شده‌ای صورت می‌پذیرد. شماری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان متقاضی پروانه ساخت برای آثار بلند سینمایی خود هستند که پس از بررسی‌های لازم در شورای پروانه ساخت، مجوز ساخت خود را از اداره کل ارزشیابی سینمای حرفه‌ای دریافت می‌کنند. این تولیدات سینمایی پس ازتولید، پروانه نمایش خود را نیز از همین اداره کل دریافت کرده و وارد چرخه اکران در سینماهای کشور

می‌شوند. شماری دیگر از فیلمسازان و تهیه کنندگان متقاضی تولید اثر خود در فرمت ویدیو هستند. فیلمنامه این متقاضیان بررسی و برای آنان پروانه تولید فیلم ویدیویی صادر می‌شود. این آثار هم پس از اتمام تولید و اخذ پروانه نمایش از اداره کل نمایش خانگی مستند و کوتاه، وارد شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیون می‌شوند.

مدیر کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه در ادامه افزود: همان طور که اشاره شد فرآیند تولیدی این فیلم‌ها کاملا متفاوت و نحوه ارزیابی و تایید پروانه تولید آن‌ها نیز کاملا از یکدیگر متمایز است.

دبیر شورای توسعه نمایش خانگی خاطر نشان کرد: متاسفانه درحوزه تولید فیلم‌های ویدیویی خطاهای عمدی و یا سهوی صورت

می‌پذیرد که به هر شکل‌اش ایجاد مساله خواهد کرد. عمده این تخلفات متوجه انتشار خبر در مرحله پیش تولید است . خبر به شکلی تنظیم می‌شود که ویدیویی بودن فیلم را مخفی نگاه می‌دارد. همچنان دیده شده که در مواردی؛ فیلمی که پروانه تولید ویدیویی دارد را فیلم سینمایی معرفی می‌کنند. این دست اطلاع رسانی‌های مغایر با واقعیت ، از دید اداره کل نمایش خانگی پنهان نمی‌ماند و با ادامه آن اصل اعتماد بین مدیران و تولیدکنندگان خدشه‌دار خواهد شد ودر طولانی مدت سبب می‌شود سرمایه گذارانی که فریب خورده‌اند و به امید تولید فیلم سینمایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای همیشه از این عرصه خارج شوند و بخش خصوصی سینما لطمات فراوانی ببیند.

موسوی ضمن تاکید بر تفاوت نوع اکران و مخاطبین آثار سینمایی با تولیدات ویدیویی تصریح کرد:عدم اطلاع رسانی درست و یا به تعبیری خبر رسانی مخدوش می‌تواند مخاطب عام را هم که علاقمند به فیلم و سینما است دچار اشتباه کند و در این میان برخی از سودجویان نیز به طریق خود از این نا آگاهی طرفی بربندند.

وی همچنین افزود: فیلمسازان ویدیویی هم هستند که با حمایت و همراهی شوراها و کارشناسان سازمان، با تعهد براکران برای مخاطب خاص پروانه نمایش می‌گیرند. اما متاسفانه با کم لطفی و ناهماهنگی اقدام به نمایش بدون پروانه فیلم در خارج از کشور می‌کنند. در صورتی که اخذ پروانه نمایش برای حضور در فستیوال‌های بین‌المللی فیلم با حداکثر همکاری و سرعت در سازمان سینمایی قابل پی‌گیری است. این گونه رفتارها موید قانون گریزی و عدم پایبندی به قواعد حرفه‌ای کار است.

موسوی در پایان ضمن تاکید برنقش مهم وموثر رسانه‌ها در انتشار اخبار درست ، از فعالان این حوزه خواست تا برای دستیابی به اخبار صحیح با روابط عمومی سازمان سینمایی در ارتباط باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین