کد خبر: ۳۰۹۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
تبلیغات

کارتن‌سازی چیست و چاپ کارتن به چه شکلی انجام می‌شود؟

بیشتر کارتن‌های بسته‌بندی که به آن جعبه نیز گفته می‌شود از انواع تاشو با جنس‌های مقوا یا تخته فیبر ساخته می‌شوند. تکنیک‌های تاشو نیز بسته به شرایط مورد نیاز، متفاوت است و چاپ روی کارتن نیز متفاوت خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

کارتن‌سازی از نوع تاشو بیش از صد سال پیش صنعت بسته‌بندی را راه‌اندازی کرد و امروزه یک صنعت میلیارد دلاری است. در حال حاضر تقریباً در همه محصولات در زمینه‌های الکترونیک، اسباب بازی، لوازم آرایشی، مواد غذایی و نانوایی و سایر موارد از کارتن‌های بسته بندی استفاده می‌شود و روز به روز نیاز به طراحی و چاپ روی کارتن افزایش می‌یابد.

بیشتر کارتن‌های بسته‌بندی که به آن جعبه نیز گفته می‌شود از انواع تاشو با جنس‌های مقوا یا تخته فیبر ساخته می‌شوند. تکنیک‌های تاشو نیز بسته به شرایط مورد نیاز، متفاوت است و چاپ روی کارتن نیز متفاوت خواهد بود.

کارتن‌سازی چیست و چاپ کارتن به چه شکلی انجام می‌شود؟

کارتن‌های بسته‌بندی یکی از راه‌های مناسب جهت حفظ محصول یا شی در حین حرکت بوده و همچنین صرفه اقتصادی داشته و غیر از جنبۀ تبلیغاتی برای محصول و برندسازی، سازگار با محیط زیست است.

انواع کارتن‌سازی و روش‌های ساخت کارتن

بیشتر کارتن‌ها به طور عمده به دو شکل عرضه می‌شوند – کارتن‌های تاشو و کارتن‌های جعبه سفت و سخت؛ و فعالیت چاپ روی کارتن نیز، برای این نوع از کارتن‌ها کاربرد دارد.

کارتن‌های تاشو آن‌هایی هستند که از یک صفحه تخته‌ای ساخته می‌شوند. جنس این نوع کارتن می‌تواند مقوا، تخته موجدار یا تخته فیبر باشد. یک ورق به تنهایی براساس یک قالب برش داده می‌شود و سپس برای ساخت جعبه یا کارتن تا می‌شود که به این دلیل به این نوع از کارتن‌ها، کارتن‌های تاشو می‌گویند.

یک نمونه بسیار متداول از کارتن سازی تاشو که می‌توان نام برد، یک جعبه پیتزا است که در آن ورق موجدار به تنهایی قرار دارد تا قسمت‌های بالا، پایین و کناره‌های جعبه ساخته شود.

نقطه مقابل کارتن‌های تاشو، کارتن‌های جعبه سفت و سخت است. در این نوع از کارتن سازی است که قسمت‌های بالا و پایین از هم جدا هستند. چاپ رو‌ی کارتن در این نوع از کارتن‌ها، کاری با کیفیت را ارائه می‌دهد.

این نوع کارتن‌ها به عنوان کارتن‌های تلسکوپی نیز شناخته می‌شوند. کارتن‌های کفش به طور کلی با این نوع از چاپ روی کارتن ساخته می‌شوند در صنعت پوشاک و الکترونیک نیز از کارتن‌های دو تکه استفاده می‌کنند.

پنج دسته مختلف کارتن سازی بر اساس متریال و نحوه ساخت

بسته به متریال مورد استفاده و همچنین ساخت و ساز، کارتن‌های بسته بندی بطور گسترده در پنج دسته مختلف قرار می‌گیرند.

کارتن‌سازی چیست و چاپ کارتن به چه شکلی انجام می‌شود؟

۱ - کارتن سازی راه راه

کارتن سازی راه راه، کارتن‌های سبک و در عین حال محکم هستند که با تا کردن مقوا‌های راه راه ساخته شده‌اند. ساختار اصلی مقوای راه راه شامل تخته‌های ساخته شده از کاغذ سیلندر یا فلزی قوس دار بین دو لایه مقوای ساخته شده از کاغذ سنگین است.

این حالت از کارتن سازی راه راه مقاومت بیشتری در برابر خمش و خرد شدن، نسبت به سایر کارتن‌های بسته بندی دارد. تخته‌های راه راه بسته به چگالی قوس‌ها یا فلوت‌ها و همچنین ضخامت تخته‌ها، انواع مختلفی دارند.

کارتن‌سازی راه راه اغلب برای ساخت یک جعبه دیواری دو جداره یا سه جداره که نسبت به دیگر کارتن‌های بسته بندی، قوی‌تر و ضخیم‌تر هستند، ترکیب می‌شوند.

این حالت اجازه می‌دهد تا چاپ کارتن راه راه در صنعت حمل و نقل که افراد در آن وسایل سنگین را جابجا می‌کنند، استفاده شود.

کارتن سازی راه راه سبکتر و کم هزینه‌تر در بسته بندی‌های خرده فروشی یا در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. به عنوان مثال کارتن سازی راه راه در ساخت کارتن پیتزا از تخته‌های راه راه تک جداره ساخته می‌شوند.

کارتن سازی راه راه به راحتی قابل بازیافت است، مگر اینکه با پلاستیک روکش شود. این نوع چاپ کارتن اغلب با اشکال دیگر کاغذ، ورقه ورقه شده‌اند که امکان چاپ غنی و تمام رنگی را فراهم می‌کند؛ که در اصطلاح چاپ به آن‌ها کارتن‌های لمینتی گفته می‌شود.

۲ – کارتن سازی مقوایی

مقوا را می‌توان به راحتی با رنگ‌های غنی چاپ کرد، می‌توان با مواد دیگر روکش کرد و به هر شکلی قابل جابجایی است. این نکته باعث می‌شود کارتن سازی مقوایی برای صندوق‌های خرده فروشی که در قفسه‌های فروشگاه است، کاملاً جذاب به نظر رسیده و ایده آل شوند.

از مقوا نیز برای تهیه تابلو‌های راه راه استفاده می‌شود. برای این کار از یک روش کارتن سازی ویژه به نام کانتینر استفاده می‌شود.

مقوا معمولاً در بسته بندی لوازم الکترونیکی، بسته بندی اسباب بازی و لوازم آرایشی، بسته بندی دارویی، بسته بندی ثابت، بسته بندی سیگار و ... استفاده می‌شود.

چاپ بر روی کارتن سایزی مقوایی آسان است و همچنین چاپ کارتن مقوایی می‌تواند شامل نقش برجسته‌ای باشند. علاوه بر این، بسته بندی کارتن سازی مقوایی در برابر ضربه مقاوم بوده و خاصیت ضد آب نیز می‌تواند داشته باشد.

این نوع کارتن سازی مقوایی به راحتی قابل بازیافت است، مگر اینکه با پلاستیک روکش شوند یا با جوهر فلزی چاپ شوند.

۳ - کارتن سازی آسپیتیک

کارتن سازی آسپیتیک ظروف چند لایه‌ای هستند که عموما برای نگهداری مواد غذای مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آن‌ها معمولاً برای ذخیره آب میوه‌ها، سوپ‌ها، غذای بچه‌ها و حتی دسر‌ها استفاده می‌شوند. بسته بندی آسپتیک نه تنها ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد بلکه ارزش غذایی، رنگ و بافت آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.

بسته بندی آسپتیک همچنین می‌تواند در برابر درجه حرارت‌های بالا مقاومت کند و در اثر داشتن محصولات اسیدی به مرور زمان دچار خوردگی نمی‌شود.

چندین ماده مورد استفاده در ساخت کارتن آسپتیک وجود دارد که بازیافت آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. کارتن سازی آسپتیک از لایه‌های پلی اتیلن، مقوا، آلومینیوم و لایه‌های پلاستیکی بیشتری ساخته می‌شوند. این لایه‌ها با استفاده از گرما یا چسب به یکدیگر متصل می‌شوند.

۴. کارتن سازی شیروانی

کارتن سازی شیروانی، کارتن‌های چند لایه هستند که برای ذخیره محصولات غذایی در یخچال استفاده می‌شوند. از این کارتن‌ها برای ذخیره محصولاتی مانند شیر و آب میوه استفاده می‌شود. تاپ‌های شیروانی نوعی کارتن آسپتیک است که درپوش پلاستیکی مجزا در قسمت بالای کارتن ارائه می‌شود.

این امر باعث می‌شود کارتن قابل استفاده مجدد باشد. شیر یا آب میوه را می‌توانید در کارتن نگهداری کرده و در یخچال نگهداری کنید و در صورت لزوم می‌توان آن را ریخت.

کارتن‌سازی چیست و چاپ کارتن به چه شکلی انجام می‌شود؟

۵ - کارتن سازی تخم مرغ

کارتن سازی تخم مرغ یا جعبه‌های تخم مرغ، کارتن‌هایی هستند که برای حمل و نقل ایمن تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کارتن‌سازی معمولا از کاغذ بازیافت شده یا خمیر قالب ساخته می‌شوند و دارای شکل خاصی هستند که تخم مرغ‌ها را به خوبی در خود جای داده و از ضربه دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد، کارتن‌های تخم مرغ نیز از جنس پلاستیک یا فوم پلی استایرن شفاف ساخته می‌شوند.

انتخاب کارتن سازی مناسب براساس نیاز‌های بسته بندی شما

انتخاب نوع کارتن سازی و یا نوع چاپ جعبه و جعبه سازی بستگی زیادی به نیاز‌های تجاری شما دارد. اگر در کار بسته بندی و جابجایی هستید یا درزمینۀ حمل محصولات سنگین هستید، کارتن سازی راه راه بهترین مورد هستند.

برای محصولات کوچکتر، کارتن سازی مقوایی بهتر عمل می‌کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی سفارشی کرد و در قفسه‌های فروشگاه قرار داد که عالی به نظر می‌رسد. چاپ کارتن مقوایی نیز بهترین گزینه برای بسته بندی کیک‌ها و شیرینی سازی‌ها است.

کارتن‌های گزنه‌ای و همچنین شیروانی تنها گزینه‌هایی هستند که هنگام بسته بندی محصولات غذایی مایع می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین می‌توانید چندین جعبه را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک جعبه موجدار قوی برای بسته بندی وسایل الکترونیکی حساس استفاده کنید، در حالی که از کارتن مقوا به عنوان رونویسی استفاده می‌کنید.

هنگام حمل وسایل در کارتن سازی راه راه می‌توانید از کارتن تخم مرغ به عنوان بالشتک استفاده کنید. شما می‌توانید کارتن سازی آسپتیک را نیز با استفاده از چاپ کارتن مقوایی بسته بندی کنید. روش‌های بی پایانی وجود دارد که می‌توانید از کارتن‌های بسته بندی استفاده کنید.

کارتن‌های بسته بندی تقریباً در تمام زمینه‌های مورد نیاز صنعت بسته بندی تکامل یافته‌اند. علاوه بر این، آن‌ها همچنین برای افراد با مختلف بودجه‌های در دسترس هستند. این امر باعث می‌شود کارتن‌های بسته بندی یک راه حل مناسب برای هر نوع نیاز به بسته بندی باشد.

شما می‌توانید جهت طراحی و چاپ انواع کارتن و به صورت کلی چاپ کارتن با مهندسین مجموعه چاپ آپادانا همراه بوده و با بهترین قیمت بهترین کیفیت را دریافت نمایید.

چاپ روی کارتن حرفه‌ای تخصصی است که می‌توانید با آرامش خیال با مجموعه چاپ آپادانا همراه باشید.

همچنین می‌توانید در زمینه‌های چاپ جعبه، چاپ و بسته بندی نیز لا مجموعه چاپ و بسته بندی آپادانا همراه باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین