کد خبر: ۳۰۹۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴

هفتاد شخصیت جهانی از توافق هسته ای ایران حمایت کردند

هفتاد نفر از شخصیت های سیاسی ، دیپلماتیک و نظامی جهان با انتشار بیانیه ای ، توافق هسته ای ایران را که چهاردهم ژوئیه حاصل شد ، چارچوبی مناسب برای پایان دادن به بحران در این باره خواندند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی « شبکه رهبری اروپا » این بیانیه اعضای خود را منتشر کرد.
این شخصیت ها همچنین خواستار انجام اقداماتی مشخص از طرف کنگره آمریکا ، کشورهای اتحادیه اروپا و ایران برای اجرای این توافق شدند.

مهمترین امضاء کنندگان این بیانیه عبارتند از : دِس براون ( رئیس شبکه رهبری اروپا ، نایب رئیس ابتکار تهدید هسته ای، وزیر دفاع سابق انگلیس)، جرج رابرتسون (دبیر کل سابق ناتو و وزیر دفاع سابق انگلیس) ، مالکوم ریفکیند(وزیر امور خارجه سابق انگلیس )، میشل روکار (نخست وزیر سابق فرانسه)، ایگور یوگِنز (رئیس هیئت مدیره موسسه توسعه معاصر، روسیه)، ویاچسلاو تروبنیکوف (مدیر سابق اطلاعات خارجی روسیه)، ولفگانگ ایشینگِر (رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ)، ولکر روهه (وزیر دفاع سابق آلمان)، یاپ دو هوپ شفر ( دبیر کل سابق ناتو) و رولف ایکواس Rolf Ekeus (مدیر سابق کمیسیون ویژه سازمان ملل در امور عراق).

متن بیانیه اعضای شبکه رهبری اروپا به شرح زیر است :
اعضای شبکه رهبری اروپا حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام می کنند و خواستار اقدام کنگره آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران هستند.

ما ضمن استقبال از توافق چهارده ژوئیه میان گروه پنج بعلاوه یک و ایران در مورد طرح اقدام جامع مشترک ، از همه طرف ها می خواهیم آن را با حسن نیت اجراء کنند و از همه کشورهای اروپایی و جامعه گسترده تر بین المللی می خواهیم از آن حمایت کنند.

ما معتقدیم این توافق ، چارچوبی مناسب را برای پایان دادن به بحران بر سر برنامه هسته ای ایران و زمینه پیوستن دوباره ایران به جامعه بین المللی فراهم می کند. همزمان، تصویب این سند ، نخستین گام در فرایندی است که باید سطح امنیت همه کشورهای خاورمیانه، اروپا و فراتر از آن را افزایش دهد.

ما به مذاکره کنندگان گروه پنج بعلاوه یک و ایران به سبب نشان دادن استقامت و توانایی برای دستیابی به مصالحه های لازم تبریک می گوییم و رهبران سیاسی همه کشورهای دخیل را تحسین می کنیم . ما همچنین می خواهیم بر نقش سازنده ای که کاترین اشتون و فدریکا موگرینی مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا در طول مذاکرات ایفا کردند تاکید کنیم.

ضرورت جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و تقویت رژیم عدم اشاعه هسته ای مهم ترین موضوع در بحران ایران بوده است. براساس ارزیابی ما، این توافق به دلایل زیر این هدف را محقق می کند:
- این توافق ، محدودیتهای بلندمدت و قابل راستی آزمایی را بر توسعه فنآوریها و ساخت تاسیساتی اعمال می کند که ایران می تواند از آنها برای تولید مواد با درجه تسلیحاتی استفاده کند. این توافق ، انباشت مواد هسته ای را که می تواند برای تولید یک بمب هسته ای مورد استفاده قرار بگیرد محدود می کند و همزمان ، فرصتی را در ایران قرار می دهد تا برنامه هسته ای صلح آمیز خود را رشد دهد.

- این توافق شامل یک مکانیزم قوی برای نظارت بر توسعه برنامه هسته ای ایران و تایید ماهیت صلح آمیز آن توسط آژانس است. این توافق ، به مسئله نظارت بر تاسیسات اعلام شده و امکان فعالیت هسته ای مخفیانه با استفاده از امکانات مخفی رسیدگی می کند.

- این توافق نشان می دهد بحران تبعیت نکردن یک کشور از تعهدات منع گسترش سلاح های هسته ای به جای استفاده از زور می تواند از طریق مذاکره حل شود. این توافق اگر صادقانه اجرا شود ، استدلالی قوی در برابر کسانی خواهد بود که ادعا می کنند تنها در اختیار داشتن سلاح های هسته ای می تواند امنیت « واقعی » هر کشوری را تضمین کند.

ما باور داریم منافع گسترده تری در این توافق وجود دارد که عبارتند از :
- این توافق، راه را برای تعامل اقتصادی با ایران باز می کند و در نتیجه ، موضع طرفداران عملگرای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری با شرکای خارجی تقویت می شود.

- این توافق ممکن است راه را برای همکاری گسترده تر بر سر مسائل امنیت منطقه ای و بین المللی از جمله مبارزه با داعش ، پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، تضمین آینده ای با ثبات برای افغانستان و مبارزه با تولید مواد مخدر و قاچاق باز کند.

این توافق نشانگر اوج دیپلماسی چندجانبه خواهد بود و همانطور که رای مثبت و به اتفاق آراء به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید کرد نشان می دهد درجه بالایی از انسجام در جامعه بین المللی در مورد ایران و انتظار از این کشور برای تبعیت از مفاد توافق شده وجود دارد. اگر تهران تصمیم بگیرد به تعهداتش عمل نکند، باید با عواقبی جدی و پاسخ چند جانبه و مصمم روبرو شود. کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در مناسبات آینده خود با ایران باید این موضوع را روشن کنند.
این توافق نباید به ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه، تهدید اسرائیل و ادامه حمایت از سازمان های افراطی اختیار تام بدهد. منافع ما در مورد این مسائل، همچنان در تضاد خواهد بود اگر چه ما امیدواریم طرح اقدام جامع مشترک زمینه را برای گفتگو با ایران در مورد مسائل گسترده تر سیاست امنیتی و خارجی فراهم کند. اگر ما از ایران انتظار داریم به تعهد خود عمل کند ، ما باید آماده باشیم به تعهد خود بر اساس این توافق عمل کنیم.

بنابراین ما از کنگره آمریکا می خواهیم منافع و خطرات کلی این توافق را به طور کامل و عینی ارزیابی کند. ما اطمینان داریم همکاران قانون گذار ما ماهیت چندجانبه این توافق ،ارزش حفظ ائتلاف برای اجرای آن و پشتیبانی ابراز شده از سوی اکثریت قریب به اتفاق وفادار ترین متحدان آمریکا را به یاد خواهند داشت. ما اعضای کنگره را تشویق می کنیم فرصتی برای اثبات مفید بودن این توافق قائل شوند. اثرات طرح اقدام جامع مشترک از لحاظ محدود کردن توانایی های هسته ای ایران و افزایش نظارت و تایید برنامه هسته ای ایران خیلی زود مشخص خواهد شد. ما از کشورهای اتحادیه اروپا می خواهیم رژیم تحریم ها را آنطور که در طرح اقدام جامع مشترک مشخص شده است در داخل کشورهایشان و در سطح سازمان ملل کاهش دهند. اگر ما می خواهیم این توافق واقعا اثری متحول کننده داشته باشد ، اتحادیه اروپا نیز باید با رویکرد سیاسی و اقتصادی به خوبی برنامه ریزی شده به سمت ایران حرکت کند. همزمان، ما از اتحادیه اروپا می خواهیم مسئله وضعیت حقوق بشر در ایران را در چارچوب گفتگوی فشرده با تهران بگنجاند.
در نهایت، ما از رهبر معظم و مجلس ایران می خواهیم از اجرای این توافق حمایت کنند توافقی که به حساسیت های ایران احترام می گذارد و با منافع ملی این کشور از جمله امنیت و توسعه اقتصادی آن همخوانی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین