کد خبر: ۳۱۱۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
روزنامه گاردین مطرح کرد:

آغاز تلاش‌های ایپک برای شستشوی مغزی؛ سفر 60 عضو کنگره به سرزمین‌های اشغالی علیه توافق هسته‌ای

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: شماری از نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه قرار است طی سفری یک هفته ای به سرزمین های اشغالی که با هزینه 'ایپک' کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل صورت می گیرد، برای مخالفت با توافق هسته‌ای توجیه شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش که به قلم 'جولیان بورگر' است، آمده است : این ضیافت سالانه که از سوی 'آیپک' (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) تدارک دیده شده قرار است میزبان 60 نماینده کنگره باشد که در هتل های پنج ستاره اقامت خواهند داشت.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، وی افزود: آیپک همواره درصدد بوده تا دست کم 80 درصد از اعضای کنگره را در هر دوره، حداقل یک بار به سرزمین‌های اشغالی دعوت کند.

بورگر نوشت: این اقدامی است که با هدف تاثیر گذاری بر نظام سیاسی آمریکا صورت می‌گیرد. 

این نویسنده انگلیسی افزود: پیشتر این تور مسافرتی به مساله بحران اسرائیل و فلسطین از دیدگاه رژیم اسرائیل (صهیونیستی) اختصاص داده می شد؛ اما طی سالهای اخیر تمرکز آن بر سر موضوع هسته ای ایران و حالا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

وی عنوان کرد: درحالی که در حرفه خبرنگاری از آیپک به عنوان لابی یهودی-آمریکایی یاد می شود، اما حالا این مضمون، بالأخص بر سر توافق هسته ای ایران، مصداق کمتری دارد. 

بورگر با بیان اینکه نظرسنجی ها حاکی از آن است که یهودیان مقیم آمریکا از دیپلماسی باراک اوباما و دولت وی حمایت می کنند، نوشت: یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی ژورنال یهودی 'ال ای' فاش ساخت که 48 درصد از شرکت کنندگان حامی توافق با ایران هستند؛ با این حال 'ایپک' به شدت علیه این توافق فعالیت می کند. 

وی همچنین افزود: 'پیتر بینارت' یک تحلیل گر سیاسی هاآرتص می گوید که دودستگی در جامعه یهودیان آمریکا ازاین جهت است که سیاست های آیپک به جای آنکه از سوی یهودیان آمریکایی مدیریت شود، از سوی تعداد معدودی از ثروتمندان یهودی القا می شود. 

این تحلیل گر انگلیسی به نقل از بینارت نوشت: ساختاری که زندگی یهودیان آمریکایی بر مبنای آن بناشده است بر اساس دمکراسی نیست، بلکه حکومت ثروتمندان است. 

به نوشته بورگر، آیپک نه تنها نشانگر جریان اصلی یهودیان آمریکایی نیست بلکه دریچه ای باریک به سوی اندیشه وفاداران به بنیامین نتانیاهو است. 

این تحلیل گر انگلیسی همچنین با بیان اینکه آیپک به شدت پیامی را که قرار است از سوی این موسسه منتشر شود، کنترل می کند، نوشت: درحالی که در جریان اجلاس 'ایپک' قرار بود شخصیت هایی همچون 'دنیس مک دوناف' رییس دفتر اوباما، 'وندی شرمن' معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای و 'آدام زوبین' معاون وزیر خزانه داری صحبت کنند، اما 'ایپک' مدت زمان سخنرانی آنها را محدود کرده و اجازه پاسخ به سووالات، به آنها داده نشده است . 

بورگر نوشت: 'ایپک' درصدد است تا با صرف هزینه ای معادل 40 میلیون دلار، از طریق تبلیغ در 40 ایالت آمریکا، فشارها را بر نمایندگان دمکرات آمریکایی افزایش دهد. این درحالی که است که همتای موافق توافق هسته ای ‘ای پک’ موسوم به 'جی استریت' امیدوار است که بتواند تنها 5 میلیون دلار بابت جلب حمایت توافق هسته ای هزینه کند.

این نویسنده انگلیسی ادامه داد: این نبرد نابرابر همچنین قرار است با تزریق دست کم یک صد میلیون دلار از سوی 'شلدون آدلسون'، یک صهیونیست مولتی میلیونر به آیپک دامنه اش بیش ازپیش گسترش یابد. 

وی بابیان اینکه کاخ سفید تلاش می کند تا در ماه آگوست حمایت های مردمی را از توافق هسته ای افزایش دهد، نوشت: باراک اوباما پنجشنبه گذشته طی اجلاس، سازمان های غیردولتی را دعوت کرد تا حمایت آنها را در رابطه با برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) جلب کند. 

بورگر افزود: 'تریتا پارسی'، رییس شورای ملی ایرانیان و آمریکایی ها گفت که آقای اوباما در جریان این اجلاس گفته است ' شماها باید بیشتر فعال باشید و خودتان را درگیر کنید. باید تلاش کنید تا صدایتان به گوش کنگره برسد. '

وی به نقل از تریتا پارسی افزود: نبرد بر سر توافق هسته ای ایران به گونه ای است که از یک سو توده مردم هستند و از سوی دیگر پول.

این نویسنده انگلیسی همچنین به نقل از 'جسیکا روزنبلام' مدیر ارتباطات موسسه 'جی استریت' نوشت: آنها پول دارند اما ما افکار عمومی جامعه یهودیان آمریکایی را در دست داریم. راهبرد ایپک و ائتلاف یهودیان جمهوری خواه این است که آن قدر دلار خرج کنند که تعداد یهودیان موافق توافق هسته ای را با سروصدا جبران کنند. 

گاردین در پایان نوشت: کنگره آمریکا تا ماه سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص توافق وین نظرش را اعلام کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین