کد خبر: ۳۱۳۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

درمان سرطان خون با کمک ژل موضعی

نتایج حاصل از مرحله اول یک کارآزمایی نشان داده است که یک ژل موضعی تحقیقی بطور موثری می‌تواند مبتلایان به نوع خاصی از سرطان خون را که روی پوست تاثیر می‌گذارد، درمان کند.
آفتاب‌‌نیوز : نتایج حاصل از مرحله اول یک کارآزمایی نشان داده است که یک ژل موضعی تحقیقی بطور موثری می‌تواند مبتلایان به نوع خاصی از سرطان خون را که روی پوست تاثیر می‌گذارد، درمان کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژل موضعی Resiquimod، آسیب‌های ناشی از غده سرطانی را کاسته و ممکن است سلول‌های سرطانی را در بیماران مبتلا به مراحل اولیه لنفوم سلول تی پوستی (CTCL) که نوع خاصی از لنفوم غیرهوچکین است، از بین ببرد.

درحال حاضر بجز کاشت مغز استخوان هیچ درمانی برای CTCL وجود ندارد؛ اگرچه این پژوهش نشان می‌دهد که ژل موضعی می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

آلیان روک، استاد دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا و مولف اول و پژوهشگر ارشد این تحقیق گفت: نتایج کارآزمایی نشان می‌دهد که resiquimod به نحو موثر و بی‌خطری جذب پوست و مناطق ورای زخم‌های درمان‌شده می‌شود. این ژل همچنین باعث ارتقای پاسخ ایمنی و ترمیم زخم‌های درمان‌نشده می‌شود.

به گفته محققان، این نخستین درمان موضعی است که قادر به پاکسازی بافت‌های آسیب‌دیده‌ درمان‌نشده است و به بهبود کامل در برخی بیماران می‌انجامد.

این یافته‌ها موجب امیدواری بیمارانی می‌شود که از انواع دیگر درمان، از جمله انواع خاص شیمی‌درمانی موضعی و نوردرمانی، نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

در این کارآزمایی، 12 بیمار که قبلا در مراحل اولیه سرطان CTCL به طور میانگین شش بار تحت درمان قرار گرفته بودند، با مقادیر متغیر ژل resiquimod و در بازه‌های زمانی متفاوت تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران به مدت 16 هفته مقادیر معینی از ژل را بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست مالیدند. اما تعدادی از بیماران که از مقادیر بیشتری از ژل استفاده کردند، بعد از هشت هفته شاهد پاکسازی کامل سلول‌های بدخیم بودند.

پس از ارزیابی نهایی مشخص شد که بخش‌های آسیب دیده پوست این بیماران در 75 درصد موارد بهبود عمده و قابل توجهی داشته و در 30 درصد آن‌ها ضایعه پوستی به طور کامل از بین رفته است.

ژل resiquimod برخلاف سایر درمان‌ها، آسیب‌های درمان‌نشده را نیز ترمیم کرده و در بیش از 90 درصد بیماران، بهبود 50 درصدی را در پی داشت. دو نفر از بیماران که یکی از آن‌ها به مدت 15 سال بدون نتیجه گرفتن از درمان درگیر CTCL بوده است، شاهد ریشه‌کن شدن کامل بیماری‌شان بودند.

این تحقیق در مجله Blood منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین