کد خبر: ۳۱۶۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶

احمد خاتمی: 20 هزار نفر در نمازجمعه تهران شرکت می‌کنند

دستکم بیست هزار نفر در نماز جمعه تهران شرکت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 خبرگزاری صدا و سیما نوشت: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بر ادامه حمایت کشورمان از مقاومت در جهان تاکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با این شبکه ، درباره برگزاری نماز جمعه در ایران گفت: امام جمعه از جمله مناصب دولتی در فقه ماست و برگزاری آن فقط با اجازه ولی امر ممکن است. پیش از انقلاب اسلامی، حاکم در ایران ظالم بود و برگزاری نماز جمعه با اجازه چنین حاکم ظالمی جایز نبود. به همین علت نماز جمعه بسیار محدود و با مشارکت بسیار کمی از مردم برگزار می شد. اکنون هشتصد نماز جمعه در ایران با حضور گسترده مردم برگزار می شود. 

شخص رهبری امام جمعه اصلی تهران است و دیگر خطبا با اجازه خاص ایشان خطبه های جمعه را می خوانند. دستکم بیست هزار نفر در نماز جمعه تهران شرکت می کنند.

آیت الله خاتمی درباره مقاومت افزود: در قرآن کریم با عبارت ها و عناوین مختلف به مسئله مقاومت اشاره شده است که از جمله آنها صبر و استقامت است. یکی از انواع جهاد، جهاد فرهنگی است. 

جهاد لزوما به معنای نبرد مسلحانه نیست. جهاد در مفهوم قرآنی با آنچه تکفیری ها و تروریست ها امروز انجام می دهند، تفاوت زیادی دارد. جنایت های آنها علیه بشریت را فطرت سالم هیچ انسانی نمی پذیرد. جهاد برای انتشار دین و معنویت در جهان بود. جهاد قرآنی مبتنی بر رحمت و انسانیت است. پیامبر اعظم (ص) مبلغان اسلامی را به مناطق مختلف اعزام می کرد و حتی در یک مورد هم در تاریخ، کسی را با تهدید سلاح مجبور به مسلمان شد نکرد. 

اسلام دین منطق و عقل است که با رحمت همراه است. خشونت غیرقانونی هیچ جایی در اسلام ندارد. دعوت مردم به دین باید با رحمت همراه باشد و خشونت فقط علیه کفاری است که مانع از آن می شوند که مردم صدای حقیقت را بشنوند. حزب الله لبنان الگوی مقاومت مسلحانه مقدس است. اقدامات تکفیریها به طور کامل با تعالیم اسلامی تناقض دارد. 

قتل غیرنظامیان و تعرض به ناموس نه تنها با اسلام بلکه با انسانیت هم در تناقض است. ما تکفیری ها و تروریست ها به ویژه داعش و جبهه النصره را ساخته آمریکا و صهیونیست ها در برابر بیداری سریع اسلامی می دانیم که باعث انقلاب در مصر، تونس و دیگر کشورهای عربی شد. اما آمریکا و صهیونیست ها خودشان گرفتار تروریست ها خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از توافقنامه هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک، حمایت از مقاومت در جهان عرب را متوقف خواهد کرد؟ گفت: این (تبلیغات) بخشی از جنگ نرم علیه ایران است. مقاومت در ریشه های دین ما جای دارد و ایران اسلامی هرگز حمایت از مقاومت را کنار نخواهد گذاشت. اول اینکه، توافقنامه ای را که جهان شاهد آن بود باید در ایران در مراحل قانونی تصویب شود که هنوز تصویب نشده است.

 همه توافقنامه های خارجی باید در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شود. این توافقنامه همچنین باید در شورای عالی امنیت ملی کشور هم تصویب شود. همانطور که این توافقنامه در آمریکا هم هنوز تایید نشده است. دوم اینکه این توافقنامه فقط در مسئله هسته ای است و به دیگر مسایل ارتباطی ندارد. اختلافات ما با آمریکا بسیار زیاد است که یکی از آنها حمایت از حزب الله است. ما حمایت از حزب الله را بخشی از شریعت خود می دانیم. زیرا مجاهدان حزب الله از وطن، شرافت و استقلال خود دفاع می کنند و تروریست نیستند.

 آمریکایی ها آنان را تروریست می خواند. این اختلاف بین ما و آمریکایی ها جدی است. ما تاکید داریم فلسطین باید به مسلمانان بازگردد. ما باید به اسرائیل حمله کنیم تا از (نقشه) زمین محو شود. این در حالی است که آمریکاییها از دشمن صهیونیستی حمایت می کنند و بر حفظ امنیت این رژیم تاکید دارند. اختلافات ما در واقع با دیگر کشورهای غربی هم هست. حتی اگر مسئله ای حل شود، دیگر مسایل به قوت خود باقی است.

 ما آمریکا را یکی از نمونه های طاغوت می دانیم. به لطف خدا ما هرگز مقاومت در برابر آمریکا را کنار نخواهیم گذاشت، زیرا هدف آنها ضربه زدن به دین ما است. مسئله اصلی آنها برنامه هسته ای یا حقوق بشر نیست، بلکه هدف اصلی آنها دین ماست. آنها حضور یک کشور اسلامی را در منطقه حساس و راهبردی تحمل نمی کنند.

آیت الله خاتمی درباره هزینه های حمایت از مقاومت برای ایران گفت: زندگی ما در دین ماست و امام (ره) سی سال پیش آمریکا را شیطان بزرگ خواند. شیطنت های آمریکا در این مدت نه تنها کاهش نیافته، بلکه گسترش هم یافته است. شما امروز شاهد جنایت ها در یمن و قتل بیگناهان در این کشور هستید. آنها بحرین را هم تبدیل به زندان بزرگی برای مردم این کشور کردند.

 انقلاب ما مبتنی بر حمایت قانونی از مسلمانان است و ما هرگز در کشورهای اسلامی دخالت نظامی نمی کنیم. البته ما از مسلمانان در سراسر جهان حمایت می کنیم. ایران کشور آزادی است که در آن هر کسی می تواند دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کند. اما صدای (رسمی) ایران همان قانون اساسی و مواضع رهبر آن است. هر چه در مطبوعات ایران یا در رسانه ها و شبکه های جهان پخش می شود، موضع ایران نیست.

وی افزود: جنگ نرم و جنگ فرهنگی علیه ایران از همان ابتدای انقلاب آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است و مسئله جدیدی نیست. جنگ نرم ما در برابر آنها یادآوری ارزش های اسلامی و بیان معارف اهل بیت (ع) است. ما به هیچ وجه به دنبال ایجاد امپراتوری فارسی در منطقه نیستیم. این مسئله از جمله تبلیغات دشمن است. ما هم در جنگ نرم از رسانه های ارتباط جمعی استفاده می کنیم و سخنان ما بیش از آنها اثرگذار است. 

ما به اندازه آمریکا و دشمن صهیونیستی تسلیحات نداریم، اما ما منطق قوی دینی و عقلانی داریم. ایران آینده روشنی دارد، زیرا بر اساس اسلام انقلاب کرد و مبتنی بر اسلام و با تکیه بر خداوند به حرکت در مسیر خود ادامه می دهد. ایران هراسی از دشمنان ندارد. ما به وعده های الهی باور داریم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین