کد خبر: ۳۱۸۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
ناامیدی جمهوری‌خواهان از شکست توافق هسته‌ای/ نیاز باشد، اوباما مخالفت کنگره را وتو می‌کند

شکست جمهوری‌خواهان؛ تعداد سناتورهای حامی «برجام» به ۴۲ نفر رسید

با اعلام حمایت چهار سناتور دیگر از توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی، تعداد اعضای مجلس سنای آمریکا که از این توافق حمایت می‌کنند به ۴۲ نفر رسید. بنابراین در صورتی که حامیان توافق اراده کنند، می‌توانند جلوی رأی‌گیری در مورد طرح رد این توافق در مجلس سنا را بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
با اعلام حمایت چهار سناتور دیگر از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، تعداد اعضای مجلس سنای آمریکا که از این توافق حمایت می‌کنند به ۴۲ نفر رسید. بر اساس رویه درونی مجلس سنای آمریکا، مذاکرات در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی‌گیری انجام می شود.اما اگر مخالفان توافق جامع با ایران (برجام) نتوانند رای لازم برای تصویب کفایت مذاکرات را مهیا کنند، سناتورهای دموکرات می‌توانند با تقاضای ادامه نامحدود مذاکرات، عملا جلوی رأی‌گیری را بگیرند.

به گزارش آفتاب، دولت آمریکا نیز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در صورتی که کنگره این کشور طرح «عدم پذیرش توافق هسته‌ای» را تصویب کند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را وتو می‌کند.

روز سه‌شنبه سناتورها ران وایدن، گری پیترز، ریچارد بلومنتال و ماریا کنتول از توافق وین حمایت کردند و شمار بلوک حامیان را به ۴۲ نفر رساندند. در مقابل سناتور دموکرات اهل ویرجینیای غربی، جو منچین، اعلام کرد با توافق مخالف است. در مجموع ۴ دموکرات در سنا با توافق مخالفت کرده‌اند.

اگر بلوک حامیان توافق در سنا اراده کنند،‌ مجلس سنا اصولا نخواهد توانست در مورد توافق جامع رأی گیری کند و به این ترتیب با سر آمدن مهلت دو ماهه سنا برای اعلام نظر در مورد توافق در روز ۱۷ سپتامبر، این توافق اجرا خواهد شد. با این حال گفته می شود بعضی از این دموکرات ها تمایلی به سد کردن قطعنامه مخالفان ندارند و ترجیح می دهند به رای گذاشته شود.

اما حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی دهد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.

آقای اوباما هفته پیش با جلب ۳۴ رای در سنا توانایی خود در وتوی هرگونه قطعنامه ای در رد توافق وین را تضمین کرده بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید سه شنبه گفت دولت انتظار دارد که این ۴۱ سناتور گام لازم برای جلوگیری از اقدام کنگره در جهت تضعیف این توافق را بردارند.

آقای ارنست گفت کاخ سفید از اینکه بسیاری از قانون گذاران حتی پیش از آگاه شدن از جزئیات توافق تصمیم به مخالفت با آن گرفتند مایوس است.

براساس گزارش بی بی سی، مجلس نمایندگان آمریکا هم قرار است قطعنامه ای در رد توافق وین را روز جمعه به رای بگذارد. اما شکست طرح فقط در یکی از دو مجلس کنگره کافی است تا اوباما به نتیجه برسد.

همزمان رهبر اقلیت دمکرات در سنا در سخنانی گفت که رد این توافق، ایران را به دستیابی به بمب اتمی نزدیک‌تر می‌کند به جای آنکه از این وضعیت دور‌تر شود. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با این حال گفت که توافق ایران در کنگره تصویب خواهد شد. هری رید که در موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشینگتن سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «این توافق پابرجا خواهد ماند». وی افزود: «آمریکا به تعهداتش پایبند خواهد ماند و ما از این فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بهره خواهیم گرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین