کد خبر: ۳۱۸۷۰۰
تعداد نظرات: ۸۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کمیسیون برجام، تریبونی برای جلیلی علیه ظریف!

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!

سعید جلیلی زمانی هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را برعهده داشت. وی بدون آن‌که نتیجه مثبتی از سال‌ها دیدار و گفت‌وگوهایش با غرب برای کشور حاصل شود، مجبور شد میدان مذاکره را به دیپلمات‌هایی بدهد که در چندین ماه گفت‌وگوی فشرده توانستند این مذاکرات را به سرانجامی تاریخی به‌نفع مردم و کشور برسانند. جلیلی مجبور شد این میدان را ترک کند، چون مردم خواستند؛ مردم از سیاست‌های نابخردانه و تنش‌زای دولتی که او نیز عضوی از آن بود، خسته بودند و به تفکر وی در رقابت با حسن روحانی هم رای منفی دادند. حالا جریان همسو با جلیلی که از توافق هسته‌ای چندان دل‌ خوشی ندارد به مدد تریبون‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند، فضا را برای وی مهیا کرده است تا از تیم هسته‌ای و "برجام" انتقاد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سپهر کیانفر- این روزها، کمیسیون ویژه بررسی "برجام" که با اصرار تعدادی از نمایندگان دلواپس و همسو با دولت احمدی‌نژاد تشکیل شده است، به تریبونی برای جلیلی و دیگر دلواپسان جهت حمله و زیرسئوال‌بردن تلاش‌های تیم مذاکره‌کنند و توافق هسته‌ای تبدیل شده است. در حالی که همین نمایندگان و همین مجلس در دوره قبل، هیچ‌وقت از فشار بر مردم و تهدیدات علیه کشور، ابراز نگرانی نکرده و از آن‌ها نپرسیدند که در مذاکرات چه می‌گذرد و چرا مذاکراتشان با طرف‌های غربی، جز صدور قطعنامه‌ها و تحریم‌های بیشتر نتیجه‌‌ی دیگری ندارد؟! حالا که دولت جدید با تدبیر خود توانسته راهی برای خروج از این بن‌بست چندین ساله پیدا کند، نمایندگان و طیف دلواپس، گویی که همه امورات مملکت و مشکلات مردم را حل کرده‌اند، به‌زعم خود، توافق هسته‌ای را تهدیدی برای کشور دانسته، سربازان خود را به صف کرده و شبانه‌روز در حال بازخواست و بازجویی و البته به صورت توهین‌آمیزی حمله به دولت روحانی هستند.

به گزارش آفتاب، شگفتی از رفتار مخالفان "توافق هسته‌ای" زمانی جالبتر می‌شود که سعید جلیلی بی‌آنکه پاسخ بدهد سال‌ها نشست و گفت‌‌وگوهایش با اشتون و دیگر نمایندگان کشورهای 1+5 چه خیری برای کشور و مردم داشته است، در مقام انتقاد از تیم هسته‌ای برمی‌آید و مدعی می‌شود «در شرایطی پرونده هسته‌ای تحویل دولت یازدهم شد که جمهوری اسلامی ایران، به نقطه قابل‌توجهی در پیشرفت صنعت هسته‌ای رسیده بود اما با پذیرفتن برجام از حدود 100 حق مسلم خود صرف‌نظر کرده‌ایم. متاسفانه در این توافق پذیرفته‌ایم که ایران یک استثناست. به این معنی که خودمان قبول کرده‌ایم حقوق کمتر و تکالیف بیشتری نسبت به سایر کشورهای هسته‌ای جهان داشته باشیم و بدتر این که حتی از حقوق تصریح شده خودمان در توافق ژنو هم عقب‌نشینی کرده‌ایم.»

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!

جلیلی در حالی مدعی "پیشرفت صنعت هسته‌ای" کشور در دوره قبل شده که هیچ اشاره‌ای به پسرفت و عقب‌ماندگی اقتصادی و خطرات جنگ و مشکلات‌ روزافزون مردم و کشور نمی‌کند. شاید هم از نظر وی، آن‌همه بحران و خسارت‌ و آسیب‌های وارد شده به جامعه را پیشرفت می‌داند. البته پاسخ این ادعاهای جلیلی را اکثریت مردم و همچنین برخی نامزدهای انتخاباتی سال 92 در مناظره‌ها داده بودند؛ بخصوص آنجا که ولایتی در انتقاد به شیوه مذاکره وی و دیگر همراهانش گفته بود: «...هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن و خواندن بیانیه پشت میز مذاکره نیست، حتما راه ... مذاکرات هسته‌‌ای اشکال دارد و اگر این‌طور نبود، وضع ما به اینجا نمی‌رسید... آنچه مردم مي‌بینند این است که شما چند سال است مسئول پرونده هسته‌اي هستید، یک قدم هم پیش نرفته‌ایم، تحریم‌ها بیشتر شده و هر روز فشارش بر روی مردم مي‌آید. هنر دیپلماسی این است که حق هسته‌ای را حفظ کنید و در عین حال تحریم‌ها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود». با این حال اظهارات تازه جلیلی موجی از انتقادها را به همراه داشت؛ به‌گونه‌ای که بار دیگر ولایتی نیز به ادعاهای وی واکنش نشان داد و گفت: اظهاراتی که از سوی آقای جلیلی در مجلس مطرح شد، نتیجه بررسی‌های خود ایشان است.

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!

 بسیاری از کارشناسان، چهره‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس نیز به سخنان وی واکنش نشان دادند. بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان در واکنش به سخنان وی گفته است: براساس بیانیه پایانی خانم اشتون، آلماتی ٢ به‌عنوان پایانی بر مذاکرات تلقی شده بود؛ چون هیچ‌ وجه مشترکی برای دو طرف پیدا نشد." وی در توضیحات دیگری در همین‌رابطه،  تعداد روزهای گفت‌وگوهای تیم جلیلی در مقایسه با تیم کنونی را "4 روز" عنوان کرد و گفت: "در پایان دور قبلی حتی به مرحله مذاکره هم نرسیده بودیم چه رسد به آمادگی طرف مقابل برای غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها." همچنین محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی در همین‌باره معتقد است "ملت با هوشیاری موضوعات را رصد می‌کنند و نه از روی حرف‌ها بلکه عملکرد‌ها قضاوت خواهند کرد."

آقای جلیلی! انصاف داشته باشید

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه نیز با تأکید بر اینکه باید مراقب حرف‌های جلیلی باشیم گفته است: اگر بر اساس توافق وین ایران و گروه 1+5 به این واقعیت رسیده باشند که ماست سفید است و زغال سیاه، سعید جلیلی با انگیزه‌ها سیاسی و جناحی تلاش می‌کند که بگوید آنچه در وین درباره سفید‌بودن ماست و سیاه‌بودن زغال به‌دست‌آمده است درست نیست... چرا آقای جلیلی تازه به یادشان افتاده است که مذاکره‌شان تا این اندازه دستاورد داشته است.

جلیلی مدارک ادعاهای خود را ارائه کند

منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر ضرورت ارائه مدارک سخنان جلیلی درباره صرف‌نظر‌کردن کشورمان از 100 حق مسلم خود در زمینه هسته‌ای، می‌گوید: ... باید مدارک سخنان جلیلی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. منتقدین هسته‌ای نیمه خالی لیوان را می‌بینند و در باب آن سخن می‌گویند ولی ممکن است ادعاهای مختلفی را شنیده و از این به بعد هم بشنویم ولی باید بدانیم که اگر خود ما در این جایگاه بودیم چه تصمیمی می‌گرفتیم و با عملکرد خودمان در گذشته مقایسه کنیم و مسلما بصورت تئوری خیلی کارها و حرف‌ها را می‌توان گفت.

سوال نمایندگان درباره پاسخگونبودن جلیلی در زمان هدایت مذاکرات

غلامرضا تاجگردون، دیگر نماینده مجلس نیز درباره دعوت از وی به جلسات کمیسیون برجام، تصریح کرد: ...برخی دوستان مکرر می‌گفتند که آقای جلیلی حرف‌هایی دارند که باید بزنند، اما یکی از سوالات جدی از ایشان این بود که چرا در زمانی که خودتان مذاکرات را هدایت می‌کردید یک بار هم به مجلس نیامدید گزارش بدهید. نمایندگانی که در دوره هشتم نماینده بودند در این‌باره... می‌گفتند آن زمان که ایشان مذاکره می‌کرد ما حساس نبودیم بلکه مملکت روی چیزهای دیگری مثل انتخابات 88 حساس بود. در حالی که به نظر من یک اشتباه استراتژیک اتفاق افتاده است و الان باید از نمایندگان آن دوره سوال شود که چرا آن موقع این سوالات را مطرح نمی‌کردید. آیا واقعاً مسأله هسته‌ای این‌قدر بی‌اهمیت بود که حتی یک بار هم از آقای جلیلی نخواستید به مجلس بیاید.

جلیلی در دوره قبل هرگز تمایلی به ارایه گزارش به مجلس نداشت

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم گفته است: جلیلی در مجالس هشتم و نهم به‌رغم دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای ارایه گزارش از روند مذاکرات و پاسخ به سوال‌های نمایندگان هیچگاه در این کمیسیون یا جلسات مجلس حاضر نشد. احمد شوهانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم با انتقاد از دعوت سعید جلیلی به کمیسیون ویژه برجام می‌گوید: به دلیل اینکه آقای جلیلی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قبلی هیچ نقشی در روند مذاکرات اخیر و همچنین توافق تاریخی به‌دست‌آمده نداشته‌اند، بعید است که بتوانند کمکی به بررسی برجام که حاصل زحمات آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده آن‌ها است بکنند.

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!

تفاوت برخورد کمیسیون برجام با عراقچی و جلیلی

جعفرزاده ایمن‌آبادی‌، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم درباره عملکرد و رفتار کمیسیون برجام با اعضای تیم مذاکره‌کنندگان فعلی و سابق معتقد است: در کمیسیون برجام اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی فقط به فلک بسته نشدند. ما به‌طور کلی از عملکرد کمیسیون ویژه رضایت نداریم چراکه به‌راحتی زحمات تیم مذاکره‌کننده فعلی، نادیده انگاشته می‌شود و در عوض با آقای جلیلی رفتاری عجیب و فرا‌تر از حد تصور انجام می‌گیرد.

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!

خواب خوش دلواپسان که پریشان شد

در کنار همه این انتقادها و واکنش‌ها، بی‌شک افکار عمومی نیز ادعاها و رفتارهای خلاف منافع ملی جلیلی و همفکرانش را نخواهند پذیرفت. توافق هسته‌ای موجی از نشاط و امید را به جامعه و کشور تزریق کرده و جهان با روی باز به استقبال آن رفته است. اما همین توافق خواب خوش را از دلواپسان گرفته و آن‌ها به هردری می‌زنند و بر هر طبلی می‌کوبند تا بلکه راه و چاهی پیدا کنند و دوباره کشور و مردم را گرفتار مشکل و بحران کنند. البته مردم با تمام وجود اثرات سال‌های مدیریت و اداره امور کشور توسط احمدی‌نژاد و جلیلی و دیگر یارانشان را لمس کرده‌اند و در 24 خرداد 92 با صدای بلند نظر خود را اعلام کرده‌اند تا جریان‌های سیاسی بشنوند و بفهمند که مردم چگونه می‌اندیشیند و چه می‌خواهند. رای مردم به روشنی نشان داد که اگر حرکت و رفتار سیاست‌مداران با مطالبات آن‌ها همسو و هم‌جهت نباشد، از چرخه قدرت کنار خواهند رفت و فرمان مدیریت کشور را گروهی دیگر که به نظر و رای مردم احترام بگذارد، به‌دست خواهند گرفت. اما دریغ از گوش شنوای دلواپسان برای حرف و نظر مردم. آن‌‌طور که جلیلی و همفکرانش سخن می‌گویند، همچنان ترجیح می‌دهند وضعیت مردم و کشور مثل هشت سال گذشته باشد، گویی دلشان برای قطعنامه‌ها و خطر جنگ، برای تحریم‌ها و رنج مردم تنگ شده است. اما جناب آقای جلیلی و جریان همسویش باید بدانند که زمانه تغییر کرده، نه دولت احمدی‌نژاد برسرکار است و نه مردم دیگر تحمل چنین دولت با چنان تفکری را دارند. مردم ایران اعتدال و تدبیر و دیپلماسی را برگزیده‌اند، آنها آرامش و پیشرفت را خواسته‌اند و نه گفتمان‌های افراطی و تنش‌زا. مردم بیش از آنکه دنبال تهاجم با جهان باشند، خواهان تعامل با دنیا، توسعه کشور و زندگی‌ای بهتر هستند. بنابراین بد نیست که طیف دلواپس قدری هم به این خواسته مردم احترام بگذارد.

داستان سعید جلیلی و توافق هسته‌ای؛ آرزویی که از دست رفت!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸۹
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
42
450
جلیلی ....صلاحیت ورود در مسایل هسته ای را ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
تو داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
لطفا بفرمایید آقای دکتر صلاحیت چه کاری رو داره شاید لیستش بهتر و زودتر آماده بشه.
نمی دونم کی و چی به این آقا اجازه داده حرف بزنه و دخالت کنه این آدمها از قحطی رجال دوران دکتر سر برآوردند و گرنه ...
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
26
267
جلیلی میخواهد همه مردم ایران...از دست بدهند.
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
میشه یکی سرنوشت و سابقه دکتر جلیلی و محل دریافت دکترایش را برایم بنویسد
چرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
24
337
درود بردکترظریف وعراقچی
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
18
254
بنظرم مهم به نتیجه رساندن توافق بود که بحمدلله انجام شد. این اظهارات که برخی از سر دلسوزی و برخی نیز از سر حسادت و ناتوانی و برخی دیگر از طرف کاسب تحریم است را نباید زیاد جدی گرفت. خدا قوت سرداران میدان دیپلماسی
مجلسی
|
Austria
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
13
149
به نظر من جلیلی... با این حرفهایش
رضا
|
Georgia
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
17
202
این بنده خدا که تا حالا اینجور جاها نرفته بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
270
29
اره الان توی این دوسال داریم طعم موفقیت مذاکرات و نتیجه اقتصادی اون رو میبینیم
مخصوصا تو بورس؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بتازید که دوسال بیشتر نمونده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
رو کیلو چند؟
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
13
232
اگه یه ذره منصف باشی می بینی دیگه از تورم روزانه 40 درصدی خبری نیست ،ثبات در بازار را می بینی ، دست زمین خواران ، دکل خواران ،اختلاس گران ، کویر خواران ، دریا خواران ، حیران خواران ، نفت خواران و ... دارد کوتاه می شود خطر جنگ برطرف شده و....
پاسخ ها
فرزند ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
...کوتاهی دست زمین خواران ، دکل خواران ،اختلاس گران ، کویر خواران ، دریا خواران ، حیران خواران ، نفت خواران و ...عجب عالی اومدی هموطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
11
150
غیر از این چه انتظاری از دولت ...دارید جلیلی هم یکی از اوناست
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
12
87
این جلیلی بود که با حضور در انتخابات 92 با ایجاد شکاف در اصول گرایان شرایط امروز را رقم زد .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
86
11
بله، جناب دکتر ظریف حتما می دونند که خلاف جریان غالب شنا کردن خطرات خودش رو داره، ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
9
67
راست میگین شماها مملکت گل وبلبل شده مردم رو بدبخت کرد ...بیکاری فقر فساد...
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
13
129
نتايج انتخابات سال 92:آقاي روحاني 18ميليون و 613هزار و329راي
و آقاي جليلي 4ميليون و 168 هزار و 946 رأي
آقاي جليلي بهتر نيست كه فكر كنيم انتخابات سال 96 آقاي روحاني سي ميليون رأي داره و شما چي ؟
بهتر نيست كه واقع گرا باشيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
اگر جیب مردم قشر متوسط وضعیف جامعه پر پول بشه شاید دوباره 18 میلیون رای داشته باشد وگرنه اتفاق دیگری می افتد.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
161
21
الان مثلن دیگه همه چی ارومه.....
بله ارزو براورده نشد زمان دکتر جلیلی چون نگذاشت غربی ها به خواسته ی خودشان برسند
الان براورده شده چون اقایان طبق خواسته ی دشمن عمل کردند
بله قربان چشم قربان حاصل این توافق ننگ بود..................
س س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
6
98
ما نفهمیدیم آقای جلیلی....کلا همه کارن... الانم که ميگه توافق رو من کردم نه دیگران انگليسيم بخاطر ضیق وقت نرفتن دنبالش...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
9
97
جناب آ قای دکتر جلیلی این همه بد بختی ، مذلت ، افسردگی و سر خوردگی نسل جوان که حاصل سیاست ها ،ندانم کاری ها ولجاجت شما و ...هست را نمی بینید؟ ...یک‌دندگی و قربا‌نیان پی در پی‌، هنوزآتش خشم و کینه توزی شمارا فرو ننشانده؟
امین
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
7
83
این گروه با این حرفا می خوان از مردم انتقام بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
101
12
از عکسهایی که بر روی سایت گذاشتید معلوم است که چه طرز تفکری دارید و باید منتظر گزارش مجلس و ارائه طرح نمایندگان مجلس باشید زیرا دولت اراده ای برای ارسال لایحه ندارد و مطمئن باشید که نمایندگان مجلس هم بیکار نیستند که بنشینند فقط حرفهای شما را گوش کنند باید انتظار گل وقت اضافه مجلس را داشته باشید و بر اساس قانون رفتار کنید رفتارهای غیر قانونی در این مملکت جایی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
بله بر اساس قانون رفتار کنید درست مثل احمدی نژاد و دولت پاکدستش و اعوان و انصارش !!!!.
علیلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
5
97
درود بر بزرگ مرد تاریخ هسته ای ایران ظریف
خلیج فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
4
50
تا کی دروغ بار مردم میکنید
مردم گشنه ان دو سال گذشت خدا کنم این دو سال کاری کنید
همه چی تموم شد توافق هم 99 درصدش حل شد
دیگه تو رو خدا فکرتون به مشکلات مردم باشه ...
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
52
9
خدایی تصویر اخر نگاه کنید(ثبات اقتصادی)
نه !!منظورم متن تو دستش نیست...
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
بله خیابونو داره برعکس میره و حق مردمو گذاشته زیر پا اونوقت داره از حق حرف میزنه،جالب نیست؟
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
21
8
مواظب باشید در 9 دی مثل ...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
17
مردم تاکنون بجز تبلیغات از طرف موافقین و تخریبات از طرف مخالفین اثری ملموس و قابل محاسبه در زندگی روزمرشان ندیده اند بخصوص اینکه دولتمردان و اقتصاد دانان هم مداوم میگویند برجام اثر انچنانی بر اقتصاد کشور ندارد لذا کوفتن بر طبل موافقت یا مخالفت ثمری جز خسته کردن مردم و دلزدگی از دولت ندارد باید صبر کرد و دید ایا همانگونه که اقای روحانی گفت هم چرخ صنعت هسته ای و هم چرخ زندگی مردم هم زمان خواهد چرخید (البته بدون لنگی )یا خیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
86
10
جلیلی به دنبال توافق عزتمندانه بود
نه این توافقی که اینقدر امتیاز دادن و بهش افتخار می کنند
این توافق سالها قبل هم می تونست به دست بیاد
مهم اینه که تیم جلیلی از خطوط قرمز رهبری عبور نکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
آره از زير خطوط عبور كردند كه يه وقت طوريشون نشه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
جلیلی توانایی حل مسئله هسته ای را نداشت که چه برسد از خطوط قرمز عبور بکند.
علی ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
6
63
به اقای جلیلی ودوستانشان توصیه می کنم ازتاریخ درس بگیرندواصول علم سیاست رافراگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
اگر با درس اشنا بودند که این مشکلا رو ما نداشتیم مشکل اینه که اهل درس نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
4
47
ايشان الان چكاره مملكتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
چون پشتشون به تنور اصولگرایان گرم هست همه کاره اند
فراست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
5
51
عملکرد آقای جلیلی در زمان هدایت تیم مذاکر کننده هسته ای 3 دست آورد بزرگ داشت اول تبدیل میز مذاکره از مستطیل به دایره ،دوم تعیین تاریخ مشخص برای مذاکره مرحله بعدی در هر مرحله و سوم صدور یک قطعنامه محدود کننده تر یا بیانیه تهدیدآمیزتر برای ایران نسبت به مذاکره مرحله قبلی.
محمد
|
Saudi Arabia
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
8
52
آقاي جليلي تونه تنهارقابت راباختي بلكه اخلاق راهم باختي ،من قبلاتورابه عنوان يك ديپلمات ضعيف، سالم وبااخلاق كه ازنظرديپلماسي خيلي ضعيف هستي مي شناختم امااكنون تورايك ديپلمات ضعيف دروغگو مي شناسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
7
56
آقای جلیلی تو رو خدا دست از سر ما بردار.. تو رو به خدا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
احسنت افرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
10
42
جلیلی استاد معارف است ، بهتر است برود سر کلاسش درس بدهد چه به سیاست
شمشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
45
راستی این همه ضررکه دراثربی تدبیری آقایان جلیلی واحمدی نژادبه این مملکت زده شدکی باید پاسخگو باشد.
نفت میادین مشترک رارقیب برد،پولهای نفت فروخته شده بلوکه شد،نفت ملی به خاطردورزدن تحریمها خصوصی شدآنهم به چندنفروسازمان خاص(دست همچون بابک و.....)، دزدیهازیادشد
به نظرم بایدتنبیهی باشدکه مسئولین بعدی سنجیده ترعمل کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
33
اینجا مملکت ایران اسلامی است و باید منافع کل ملت در اولویت همه چیز قرار گیرد. حالا اگر عده ای این توانایی و مدیریت را نداشتند و نتوانستند کاری را به انجام برسانند، شرف و بزرگی حکم می کند که بزرگی و توانایی طرف مقابل را که توانسته کشور عزیزمان را به چنین پیروزی و سربلندی برساند را تحسین و کمک و یاری کنند. جلیلی و همفکرانش بدانند که کل ملت مومن، متدین و فهیم ایران اسلامی همه شاکر خدای بزرگ و پشتیبان آقای دکتر ظریف و کار بس بزرگشان هستند و همیشه دعاگویشان هستند که در پناه حق استوار و پابرجاتر از قبل باشند انشاءا. . .
یک فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
6
35
مثل اینکه منفعت عده ای در گرو جنگ،تهدید،تنش و ستیز با دنیاست.آقای جلیلی تاریخ مصرف حرف های شما تمام شده بجز معدودی همفکران شما کسی برای این حرف های شما ...
وقتی حضرت آقا میفرمایند از تیم مذاکره کننده رضایت دارم شما چه کاره هستید؟
خدا میداند اگر حمایت های دلسوزانه رهبری نبود تیم مذاکره کننده را به جرم خیانت...
شش سال مذاکره کردید و نتیجه ای جز شش قطعنامه و فشار بیشتر بر کشور بدست نیاوردید.
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
51
5
سعید جلیلی زمانی هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را برعهده داشت. وی بدون آن‌که نتیجه مثبتی از سال‌ها دیدار و گفت‌وگوهایش با غرب برای کشور حاصل شود، مجبور شد میدان مذاکره را به دیپلمات‌هایی بدهد که در چندین ماه گفت‌وگوی فشرده توانستند این مذاکرات را به سرانجامی تاریخی به‌نفع مردم و کشور برسانند!!!!!!!!!!!!! سرانجام تاریخی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مسخره ها این توافق که رفع تحریم توش نیست وتقریبا تمام فعالیت های هسته ای رو تعطیل میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
36
جلیلی و همفکرانش بفهمند که ملت غیور و مومن و شهیدپرور ایران اسلامی با رای قاطع و کوبنده خود به جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و محبوب و منتخبشان اعلام کرده اند که از هر چه دروغ و ریاست متنفرند و محکم پشت سر رئیس جمهور عزیزشان ایستاده اند تا ایشان دلگرم تر از قبل با توکل به خداوند یگانه، در راه صراط مستقیم الهی و حق و حقیقت قدم بردارند. ملت مومن و متدینی که شهیدان به خون خفته را در کشور خود دارد از هیچ چیز جز غضب خدای قادر متعال نمی ترسد و نمی هراسد.
یک مومن واقعی هرگز از پیروزی برادر مومنش به رشک و حسد نمی افتد.
باید گفت بزرگی کار بزرگ بزرگانی چون آقای دکتر ظریف و همکارانش برای همیشه در جریده تاریخ ثبت است بنابراین کوبیدن کار بزرگ این مومنین شریف، چیزی جز . . . در بر ندارد چرا که آفریدگار تمام هستی ناظر بر اعمال همه بندگانش هست.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
41
8
سلام علیکم
با احترام به نظرات هموطنان عزیز به نظر من آقای دکتر جلیلی در یک جلسه تخصصی مطالب خودشان رابیان نمودند اگر قصد تخریب را داشتند می توانستند در فضای مطبوعات وغیره این کار را انجام دهند.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
37
خوشحالی مردم بعد از توافق گویا تمام مسئله ها می باشد حتی بررسی برجام کار اشتباهی بود . این ذهنیت هست الان امریکایی ها دوست دارند ایران برجام رد کنه ایرانیا هم دوست دارند امریکا رد کنه تا همو مقصر کنن اما اینو باید مطمعن باشیم اگر برجام در سنا تصویب بشه اما در ایران تصویب نشه فشار تحریم ها 100 برابر بیشتر خواهد شد لطفا این موضوع را در نظر بگیرید چون این یک توافق جهانی بوده
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
7
34
بنده به عنوان کسی که به اقای جلیلی رای دادم نظرم این هست که اگه ایشون اصلا صحبت نمیکردند بهتر بود
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
4
34
عجیب است کسی که در مذاکرات چند ساله اش کاری از پیش نبرد از کسی که کار را تمام کرد و پیروز شد ایراد بگیرد ، بنظر بنده آقای جلیلی دنبال تریبونی برای بر سر زبان افتادن است آن هم با انگیزه رسیدن به مجلس.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
4
31
به نظر من هم اقای جلیلی دخالت نکند
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
3
32
جالبه که کمیسیون بررسی برجام و صدا وسیما و بقیه می خواستن به ضرر تیم مذاکره کننده عمل کنند ولی مردم با هوشیاری خودشون این ترفند رو خنثی کردند و همه جا اعلام کردند که همواره از دلاوران دیپلماسی خودشان دفاع می کنند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
2
28
حقیقتا به صدا و سیما باید احسنت گفت!!!!!!!!!!!! آقا در مدت فراوانی که به تمام اجلاس رفته وبا اون کارنامه اش هنوز ملت را وامدار خودش میدونه!!!اصلا هدف از آوردن جلیلی در این موقعیت به صدا و سیما کار درستی نبود. آن هم در سالی که همدلی وهم زبانی نامیده شده است.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
5
31
اینا همه حرفاییه که میخوان موفقیت روحانی ظریف رو کوچک جلوه بدن وگرنه مجلس ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
4
36
من قصد بي احترامي ندارم ولي آقاي جليلي اصلاً بدرد مسائل سياسي نميخورن و بهتره توي همون دانشگاه يه كرسي براي تدريس بهشون بدن و همونجا فعاليتشونو ادامه بده
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
5
34
زمانی که 800 میلیارد دلار درآمدهای کشور از سوی دولت ناکارآمد قبلی به تاراج رفت، معلوم نیست این دلسوزان به چه کار دیگری مهمتر از موضوع به تاراج رفتن منابع مردم مشغول بودند که در آن زمان هیچ اعتراضی نکردند؟
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
38
5
شما با مواضعتون بیشتر از هر کسی دیگه دارید به مذاکرات ضربه میزنید و تفرقه میدازید برید از خدا بترسید...
این کار داره به صورت کارشناسی تو کمسیون بررسی میشه و همه طرفها دارن حرفاشون رو میزنن و اینکه چگونه شد مذاکرات به نتیجه رسید یا اینکه به نتیجه نرسید دارن راجع بهش صحبت میکنن و شما اجازه ندارید با مواضع غلطتون در مقام قاضی قرار بگیرید که انشاالله خدا پاسخ تون خواهد داد اونوقت است که رسوا میشید وگذشت زمان به این پاسخ خواهد داد که چه کسایی راست میگن ...
بسیجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
3
32
اگر به گفته آقای جلیلی غرب رفع تحریم ها را در آلماتی پذیرفته بود چرا ایشان توافق را قبول نکرد... ؟؟؟؟
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
8
35
باسلام بنظر من اقاي جليلي و همفكراشون بهتره تا دير نشده بس كنند
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
6
26
بهتراست جلیلی وزن خودرا بداند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
37
9
من سخنان آقای جلیلی را درباره مزاکرات را نشنیدم و قضاوتی هم درباره ایشان نمی کنم.
توی این مقاله چند چیز را میشه فهمید :
بازی با کلمات، مبهم بودن، خراب کردن آقای جلیلی، جو سازی، ظاهرا مقاله داره خودش رو جر میده تا فقط رد کنه بدون دلیلی که توش بازی با کلمات و گنده گویی نباشه.

از خودمون نمی پرسیم چرا چند تا از سخنان آقای جلیلی را به صورت مستقیم ذکر و ردش نکرده؟ شایدم.....

بیایید بدون تاثیر گرفتن از کسی یا جایی خودمان با عقل درباره توافق به نتیجه برسیم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
عباس جان موافقم که به سخنان گوش نمیدهیم ولی اگر لینکی از مذاکرات آقای جلیلی و محتوای آن دارید به من هم بگین .الان مذاکرات تیم جدید کاملا زیر ذره بین بوده است از پارامترهای کمی (تعداد تجهیزات و زمان ها و ....) تا موضوعات فرعی ( توجه کنید به داستان های پرتاب خودکار و ایرانی رو تهدید نکن و ....)
خوب دوست عزیز در مورد جزئیات مذاکرات آقای دکتر جلیلی چی داریم که بتوانیم بهتر قضاوت کنیم.
حیدر
|
Germany
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
6
32
دربرجام مجلس نمی تواند یک کلمه زیاد یاکم کند فقط روی اعصاب ملت راه می روند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
44
11
دوستت داریم جلیلی قهرمان وازاده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
46
12
زمانی که جلیلی رئیس مذاکره کننده ها بود 19000 سانتریفیوژ تحویل داد اما امروز چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
کاملا درست میگی اما مثل دوستانت یچیزایی رو که به ضررته نگفتی مثلا این که درزمان جانب آقای جلیلی 7 قطعنامه ی تحریمی بر علیه ما صادر شد در زمان همون اقا برنامه ی هسته ای ایران به عنوان تهدیدی برای دنیا معرفی شد در زمان دوست شما حق غنی سازی که هیچ اصلا انرژی هسته ای ما به رسمیت شناخته نمیشد اما الان اگه هیچ دستاوردی این مذاکرات نداشت که البته خیلی دست اوردا داره همین که مسئله ی هسته ای ما به رسمیت شناخته شد و از همه مهمتر حق غنی سازیمون این یه موفقیته برای اقای ظریف و دوستانش و کل مردم ایران
Fatemeh
|
Germany
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
5
34
صدا وسيما مطمئن باش با تيريبون دادن به افرادي مثل جليلي نميتوني نظرمردمو عوض كني. روزي ميرسه كه خودت ...احمدي نژاد وگروهشو ميگي.
hasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
19
3
اگر او هم میخواست مثل تیم آقای روحانی اینهمه امتیاز بدهد همان زمان به این توافق میرسید.والسلام
ایرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
1
16
آقای جلیلی بنام وجدان، به نام شرف وبنام اسلام اگر معتقد به آنی دست از لجاجت کورکورانه بردار واینقدر در جهت تخریب تیم مذاکره کننده که بارها از سوی مقام معظم رهبری تائید گردیده نباش
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
18
1
احمدی نژاد جلیلی رو قبول نداره .....
خود احمدی نژاد هم اصلاح طلبه ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
2
14
اون انگليسي ترجمه کردنش توي کميسيون بيشتر باعث گشودگي خاطر شد.يعني منم بلدم ها...حسابي معلوم بود که در مقابل وزير محترم آقاي دکتر ظريف احساس حقارت مي کنن. همه توي کميسيون داشتن سرگيجه مي گرفتن از حرف هاي عجيبش و توي دلشون مي گفتن به کي دل بسته ايم ما.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
25
4
درودبرجلیلی مخلص ،مقاوم وباصداقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
24
3
چراهمچون جن که ازبسم الله می برسدشما ازسعیدجلیلی هراس دارید!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
وای مردم از خنده !!!!!1
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
22
7
واقعا متاسفم براتون
در سايت رجا بند به بند توافق بررسي ميگردد و اينجا هوچي گري و مغلطه بازي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
شما اینجا نیا همون رجا به دردت میخوره
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
2
15
اقای جلیلی خودش انسان بسیار خوبی است نه سیاستمدار خوبی مذاکره با غول های سیاسی کار سخت و اگاهی و اشراف بالائی در شناخت قوانین بین المللی میخواهد که ایشان نداشتنند . مسائل این روز ها را هم ما ملت ندیده میگیریم چون خوب میدانم که ایشان در معذوریت اخلاقی عده ائی گیر افتاده اند که حرف هایشان را میخواهند از زبان ایشان بزنند و و این را مسلم میدانم که روزی ایشان برای دروغ هایشان از مردم شریف ایران طلب بخشش خواهند نمود .شهامت های گذشته هنوز قدری در ایشان وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
1
20
اختلاس های دوران اقای احمدی نژاد از اهداف عزت مدارانه اقای جلیلی بود اقای جلیلی خودشان هم خوب می دانند که سواد مذاکره نداشتند و این مترجم بود که برایش می فهماند چه بگوید اقای جلیلی و اقای احمدی نژاد باید از مردم در جلو دوربین بخاطر مشکلاتی که در دوره هشت ساله برای کشور ایجاد کرده اند عذر خواهی کنند این ازضعف ...است که امثال ایشان آزاد می گردند و اقای جلیلی و دلواپسان محترم خوب بدانند که مردم خدمتگذار را با غیر ان تشخیص داده اند شما فکر می کنید مثل یارانه باز سر مردم کلاه خواهید گذاشت انشاالله در اسفند ماه تکلیف همه اتان روشن خواهد شد .
دلواپس باغیرت
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
17
4
کاش این توافق صورت نگیره تا حسابی دلتون بسوزه افتاب سانسوری کاش صورت نگیره یه جنگ حسابی به پا شه اصلا ما مردم عاشق جنگ با امریکا هستیم بابا ما مردم نخاییم با امریکا توافق کنیم چه کسیو باید ببینیم ما فقط جنگ مخاییم با امریکا تا قدرتمونو نشون بدیم فقط جنگ جنگ جنگ
حسن...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
3
21
جلیلی به جای حسادت برو دنبال نون باش...
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
22
2
راستشو جلیلی گفته نه دولت داستگویان
عباس آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
22
6
همه چیز و دادن که دیگه افتخار نیست....
آقای ظریف همه چیزو داده رفته ...
و هیچ امتیازی نگرفته به همین دلیل هم هست که دوستان می ترسند در مجلس بررسی بشه و دستشون رو بشه...
يزدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
21
4
خدمت همه ي هموطنان عزيز
فقط بدانيد امريكا دشمن است و دلش واسه ما نسوخته
وفقط گرفتن حق قانوني ماست
اقاي ظريف از كسي صحبت مي كنه كه رياست آژانس را خودشون انتخاب كرده و به او مي گويند نظارت كن و چرا اقاي ظريف در توافق ها حرفي از ترور دانشمندان هسته اي ما نمي زنه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
3
11
خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
memol
|
Seychelles
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
13
2
این همه تخریب جلیلی و زحماتش برای چیه.حتی اگر تصور کنیم که ایشون در مدت 6 سال مسئولیتش هیچ کاری نکرده و فقط زمان خرید بازهم جای تقدیر داره.اگر دستاوردی نداشت پس داشتیم سر چی مذاکره میکردیم ؟میدونم نه شما از رو حانی دست برمیدارید و نه احمدی نژادی ها از احمدی نژاد ولی اینهمه تخریب و تکرار اسم احمدی نژاد و تیم سابق یه وقتی اثر معکوس پیدا میکنه و بدتر تبلیغشون میکنید.همه جا هی مینویسین احمدی نژاد فلان و فلان...
فريدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
3
6
من همشهري جليليم و به ايشان راي دادم ولي حالا ميفهمم اشتباه راي دادم
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
0
ایشان هیچ سابقه ای در دولت ندارند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین