کد خبر: ۳۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۳

انگلیس در پنج ماه گذشته، 9 بار براي آزادي گنجي به ايران فشار آورده است

آفتاب‌‌نیوز : جك استراو وزير خارجه انگليس كه «سخنران ويژه» مراسم سالانه «انجمن خبرنگاران خارجي» در لندن بود در سخنراني خود از اكبر گنجي حمايت كرد. وي در تجليل از اكبر گنجي كه ادعاهاي بي‌اساسي عليه بعضي از مسؤولين كشور منتشر كرده بود، گفت: «گنجي نويسنده‌اي شجاع است كه نقش مقام‌هاي رسمي ايران را در قتل دانشگاهيان مخالف افشا كرد.» استراو افزود: «گنجي به عنوان اعتراض به زنداني شدن خود اعتصاب غذا كرد، وكيلش به اتهام جاسوسي به زندان افتاد، دوستانش تهديد شدند، خود وي نيز به گفته همسرش مورد شكنجه و ضرب و شتم قرارگرفته است.» وزير خارجه انگليس سپس فاش كرد كه «در پنج ماه گذشته، 9 بار براي آزادي گنجي به ايران فشار آورده است.» استراو از گنجي خواست در مقابل جمهوري اسلامي مقاومت كند و در نهايت افزود: «من از قدرداني- انجمن خبرنگاران خارجي لندن- نسبت به شجاعت وي خوشحالم.»

استراو در عين حال با اشاره به نمونه گنجي از رسانه‌هاي غربي خواست به جاي معرفي بن‌لادن به عنوان مظاهر اسلام، «گنجي‌ها» را به عنوان الگو مطرح كنند و در عين حال اسلام را نه مجموعه اي يكپارچه بلكه با سني‌هاي مخالف شيعه و شيعيان مخالف اهل سنت را مورد ملاحظه قرار دهند.



چرايي اقدامات غرب

استراو در عين حال از ابعاد مخالفت اروپا و آمريكا با ايران كه ناشي از پيشرفت‌هاي مهم تكنولوژيكي كشورمان است، در مجلس انگليس پرده برداشت.

وزير امور خارجه انگليس اگرچه اذعان كرد به چيزي كه بتوان براساس آن ادعاهاي هسته‌اي عليه ايران را اثبات كرد، دست نيافته است، گفت: ايران در حال توسعه تسليحات دوربرد است.

جك استراو كه در پارلمان انگليس به سؤال ديويد هميلتون كه پرسيده بود: «چه چيزي اين حق را به ما مي‌دهد كه انرژي هسته‌اي خود را توسعه دهيم و در همين زمان به كشور ديگري نظير ايران بگوئيم از حق توسعه انرژي هسته اي برخوردار نيستيد»، گفت: ايران در سطح پاييني از گزينه‌هاي توسعه يك برنامه تسليحات هسته‌اي قرار دارد و رويكرد كنوني اروپا براي كنترل برنامه هسته‌اي ايران مطلوب است.

وزير امور خارجه انگليس در عين حال به پيشرفت‌هاي موشكي ايران اشاره كرد و گفت: اين حقيقت كه دولت ايران در حال توسعه موشك‌هاي دوربرد است مسلم و مشخص است اما اين احتمال كه آنها در حال استفاده از برنامه‌هاي هسته‌اي خود بر روي توسعه تسليحات هسته‌اي هستند، هنوز قطعي نشده است.



در اين مراسم، «انجمن خبرنگاران خارجي» بيانيه اي در تجليل از مخالفت گنجي با جمهوري اسلامي صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده بود: عطش روشنفكري موجب تغيير گنجي از يك ستيزه‌جويي اسلام‌گرا به انديشمندي اصيل و مدافع مقوله‌هاي جهاني دموكراسي، حقوق بشر، آزادي عقيده، جدايي دين از سياست و مقاومت مدني عليه استبداد شد. او برخي سران رژيم از جمله رئيس‌جمهور اسبق اكبر هاشمي رفسنجاني را متهم به قتل 5 نويسنده كرد.»

همزمان با سخنان دخالت‌جويانه استراو، حداقل 25 تن از نمايندگان مجلس انگليس روز پنجشنبه گذشته با صدور بيانيه‌اي از عدم پذيرش «بهائيان» به عنوان «شهروندان متدين» در جمهوري اسلامي انتقاد كردند. در اين بيانيه كه توسط «لمبيت اوپيك» نماينده عضو حزب ليبرال دمكرات انگليس تهيه و به امضاي 25 نماينده ديگر رسيد، آمده است: «با آنكه در سال‌هاي اخير تغييراتي در شيوه ورود به دانشگاه‌هاي ايران پديد آمده است، بهائيان به عنوان بزرگترين اقليت ديني در اين كشور، همچنان از دسترسي به تحصيل منع مي‌شوند.»

اين پنجمين بيانيه اين دوره از پارلمان انگليس عليه ايران مي‌باشد. پيش از اين، پارلمان كنوني انگليس درباره وضعيت بهائيان در ايران، دستگيري يك مخالف ايراني، نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و اظهارات رئيس‌جمهور عليه رژيم صهيونيستي اعلاميه‌هاي دخالت جويانه‌اي عليه ايران صادر كرده بود.

اقدامات رياكارانه استراو در دفاع از آزادي رسانه‌ها و اكبر گنجي- به عنوان يك روزنامه نگار- در حالي است كه همين ديروز دولت‌هاي آمريكا و انگليس مواجه به اين پرسش در اروپا و بيرون از آن شدند كه چرا به روزنامه‌نگاران عراقي پول داده‌اند كه آنچه آمريكايي‌ها و انگليسي‌‌ها مي‌خواهند در مطبوعات عراق درج شود.

از سوي ديگر آمريكايي‌ها و انگليس ها كه اينك از «آزادانديشي» گنجي سخن مي‌گويند در بحبوحه درگيري نظام جمهوري اسلامي با دروغ پردازاني نظير گنجي از ارائه «كمك‌هاي موثر» به اين طيف ابايي نداشتند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۸۴/۰۹/۲۴
0
0
اهانت به گنجي اهانت به ميليون ها ازادي خواه است. حتي كيهان مثل شما نامرد نيست.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۸۴/۰۹/۲۵
0
0
با سلام
مي خواستم بگويم اگر آقاي جك استرا از اكبر گنجي دفاع مي كند و به ايران فشار مي آورد كه ايشان را آزاد كنند با يد بگويم كه اول به فكر تبعه خودش باشد كه بدون دليل محكمه پسند نزديك يك سال است كه در لهستان بازداشت شده است اگر واقعا؛ به فكر حقوق بشر است به لهستان فشار بياورد تا ايشان راآزاد كنند. آقاي علي اصغر منظرپور ايراني الاصل و تبعه انگليس فقط به صرف صدور برخي كالا ها به ايران در لهستان بازداشت شده است.و از سوي سفارت انگليس كوچكترين اقدامي جهت آزادي وي صورت نپذيرفته است. بخش كنسولي سفارت ايران آماده ارايه اطلاعات بيشتر در اين ضمينه مي باشد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین