کد خبر: ۳۱۹۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

مرگ نزدیک به 3000 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در سال گذشته

قدیرزاده گفت: مسوولان سازمان پزشکی قانونی کشور سعی دارند با برگزاری دوره های آموزشی خطرها و آثار منفی مصرف مواد مخدر و روانگردان ها و راهکارهای پیشگیری از مصرف چنین موادی را بیش از پیش به قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان آموزش دهند.
آفتاب‌‌نیوز : کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور و درمانگر اعتیاد گفت: پارسال 2 هزار و 986 نفر در ایران بر اثر سوء مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان ها جان خود را از دست دادند.
 
محمدرضا قدیرزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان نسبت به سال 92 حدود یک درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: درصد افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در کشور بین زنان نسبت به مردها بیشتر شده است.

قدیرزاده اظهار کرد: پارسال 295 زن در کشور بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها فوت شدند که این میزان نسبت به سال 92 حدود 30 درصد رشد نشان می دهد.

وی عنوان کرد: این امر بسیار نگران کننده بوده و نوعی زنگ خطر است و باید مساله اعتیاد بین زنان کشور جدی گرفته شده و برای رفع این معضل مهم اجتماعی چاره اندیشی شود.

قدیرزاده ابراز داشت: برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در کشور باید تمام قشرها از جمله مردم، خانواده ها و دولت با جدیت وارد عرصه شوند زیرا تلاش در این زمینه وظیفه یک گروه یا دستگاه اجرایی خاص نیست.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور و درمانگر اعتیاد افزود: رسانه های ارتباط جمعی و مطبوعات کشور اقدام به آموزش ها و آگاهی بخشی مستمر در مورد پیشگیری و برخورد قاطع با تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر و روانگردان ها کنند.

قدیرزاده بدون اشاره به آمار، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده حدود 46 درصد زندانیان کشور به طور مستقیم با مواد مخدر و روانگردان ها مرتبط بوده و به دلیل تولید، توزیع، مصرف و یا حمل چنین موادی دستگیر شده اند.

وی بیان کرد: در صورت افزوده شدن سایر جرایم از قبیل سرقت، تجاوز به عنف و زورگیری این میزان به حدود 80 درصد می رسد.

قدیرزاده بدون اشاره به آمار، اظهار کرد: بررسی های انجام شده بیانگر آن است که بیش از 50 درصد طلاق ها در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر و روانگردان ها است.

وی بدون اشاره به آمار، عنوان کرد: 25 درصد دلیل قتل ها در کشور به طور مستقیم با بحث مصرف مواد مخدر و روانگردان ها مرتبط بوده و 40 درصد سرقت ها نیز بر اثر مصرف چنین موادی است.

قدیرزاده ابراز داشت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان ها موجب کاهش چشمگیر وقوع انواع جرایم و بزهکاری ها در کشور می شود.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور و درمانگر اعتیاد افزود: یکی از سیاست ها و برنامه های مهم قوه قضائیه بحث پیشگیری از وقوع جرم بوده و از دلایل اصلی بروز انواع جرایم در کشور نیز مصرف مواد مخدر و روانگردان ها است.

قدیرزاده گفت: مسوولان سازمان پزشکی قانونی کشور سعی دارند با برگزاری دوره های آموزشی خطرها و آثار منفی مصرف مواد مخدر و روانگردان ها و راهکارهای پیشگیری از مصرف چنین موادی را بیش از پیش به قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان آموزش دهند.

وی بیان کرد: رویکرد مهم سازمان پزشکی قانونی کشور بررسی و تجزیه و تحلیل انواع مواد مخدر جدید در حال توزیع در ایران است.

قدیرزاده اظهار کرد: توزیع ماده مخدر جدید 'گُل' از دو سال قبل در کشور آغاز شده و مصرف آن نیز در حال افزایش روزافزون بین قشرهای مختلف مردم از جمله جوانان است.

وی عنوان کرد: عده ای به اشتباه تصور می کنند که ماده مخدر 'گُل' یک ماده گیاهی و بدون خطر است.

قدیرزاده ابراز داشت: در حالی که ماده مخدر 'گُل' از گیاه شاهدانه تهیه شده و در اصل همان 'ماری جوانا' است و برخی مواد مخدر و روانگردان ها از جمله 'فتامین' نیز برای افزایش سرخوشی کاذب مصرف کنندگان به آن افزوده می شود.

وی افزود: ماده مخدر 'گُل' بسیار اعتیادآور بوده و آثار منفی آن غیر قابل جبران است و زمینه ساز مصرف سایر مواد مخدر از قبیل شیشه و هروئین خواهد بود.

محمدرضا قدیرزاده برای شرکت در کارگاه آموزشی یک روزه 'آشنایی با انواع مواد مخدر و پیامدهای منفی سوء مصرف آنها' به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

این کارگاه آموزشی به همت اداره کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین