کد خبر: ۳۲۱۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

تحلیل سیدحسن نصرالله درباره حوادث فاجعه بار در مراسم حج

دبیر کل حزب الله لبنان با تسلیت فاجعه منا تاکید کرد که وقوع حوادث پی‌در‌پی در مراسم حج دلیل وجود خلل در دولت سعودی است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از شبکه خبری المنار، ‫سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در آغاز مصاحبه خود گفت اولا می‌خواستم عید را تبریک بگویم اما متاسفانه حوادث سال‌های جاری به ویژه آنچه در مشعر منا رخ داد و فاجعه‌ای که برای حجاج بیت الله الحرام روی داد واقعا رویدادی غم انگیز بود.‬
دبیر کل حزب الله لبنان گفت: در عین حال هم عید را تبریک می‌گویم و هم غم و اندوه خود را برای بازماندگان حادثه منا اعلام می‌کنم‬‎ و برای درگذشتگان این حادثه رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر الهی مسئلت می‌کنم.
حادثه منا برای مسلمانان و غیر مسلمانان یک فاجعه بود
نصرالله افزود: من معتقدم حادثه منا‬‎ چه برای مسلمانان و چه برای غیرمسلمانان یک فاجعه بود‬‎ و همه آنها در حال انجام مناسک دینی حج الهی بودند‬‎ و این حادثه یک حادثه دردناک است‬.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به وسعت حادثه منا افزود: این یک رویدادی است که می‌تواند همواره رخ دهد من نمی‌خواهم این حادثه را محدود و کوچک جلوه دهم البته این مسئله می‌تواند به دلیل رویدادهای منطقه و مسائل و بحران‌های سیاسی روی دهد البته در این میان این مسئله می تواند باعث ضایع شدن حقوق کشته‌ها، مجروحان و دولت‌های آنها شود‬‎. امروز می‌خواهم مسئله را به گونه ای دیگر مطرح کنم نظام سعودی در یمن، سوریه و دیگر مناطق جنگ افروزی می‌کند‬‎. زمانی که عربستان سعودی خود وظیفه خدمت رسانی به حجاج را برعهده دارد و تا زمانی که اجازه نمی‌‌دهد کسی به آنها کمک کند تا این وظیفه را به درستی انجام دهند بنابراین وظیفه به عهده عربستان است.‬
جدای از مسائل سیاسی، عربستان در حادثه منا مسئول است
نصرالله با اشاره به عمق حادثه منا در حج تاکید کرد: وقوع این حادثه، تاثیر بسیار بزرگی بر هر انسان می‌گذارد و تاثیر آن بر مسلمانان بسیار بیشتر است؛ چرا که ارتباط دینی وجود دارد‬‎. آنها در سرزمین مقدس در حال انجام فرایض اسلامی مهمی بودند از این رو شمار قربانیان، افراد ناپدیده شده و مجروحان بسیار زیاد است این حادثه بسیار عظیم و فاجعه بار است‬. جدای از مسائل سیاسی و تحولات منطقه‌ای، دولت عربستان سعودی در این حادثه مسئول است چرا که وظیفه ساماندهی و برگزاری مراسم حج را برعهده دارد‬.
باید تحقیقاتی در مورد حادثه منا با حضور کشورهای قربانی انجام شود
وی با اشاره به اینکه انداختن بار مسئولیت بر دوش حجاج در واقع برای ساده انگاری مسائل است‬‎ گفت: باید تحقیقاتی در این زمینه انجام شود و ما خواستار مشارکت نمایندگان کشورها در این تحقیقات هستیم به ویژه کشورهایی باید در این تحقیقات حضور پررنگ تری داشته باشند که بیشترین قربانیان و مجروحان از آنها بوده و باید در این کمیته تحقیقات مشارکت داشته باشند‬ تا بر واقع گرایانه بودن تحقیقات تاکید شود‬‎.

وقوع حوادث پی‌در‌پی در مراسم حج دلیل وجود خلل در حکومت عربستان است
وی افزود من گمان می‌کنم این مسئله در سطح سازمان همکاری اسلامی مطرح خواهد شد و دو پیشنهاد یا طرح وجود دارد : اداره مراسم حج و دوم، تشکیل هیئت نظارتی که نمایندگان کشورهایی که شمار بیشتری از حجاج را دارند حضور یابند‬. پافشاری دولت سعودی در ممانعت از حضور کشورهای اسلامی و مشارکت آنها در امور حج غیر منطقی است‬‎ وقوع رخدادهای پی در پی در مراسم حج دلیل بر وجود خللی در دولت سعودی است.
حزب الله در رخدادهای منطقه تاثیرگذار است
سید حسن نصرالله با اشاره به نقش و جایگاه حزب الله در تحولات منطقه گفت: حزب الله لبنان در رخدادهای منطقه‌ای تاثیرگذار است و کسانی که می‌خواهند ما را بیش از این توصیف کنند، این مسئله به خودشان ارتباط دارد ما به دلیل روابطمان و همپیمانانی که داریم از یک نوع تاثیرگذاری منطقه‌ای برخوردار شده‌ایم‬‎.
وی تاکید کرد: پنج سال از جنگ جهانی بر ضد سوریه می‌گذرد که هدف از آن سرنگونی نظام سوریه و سلطه بر آن است،‌ اما شاهد هستیم که سوریه پایدار و مقاوم است و همپیمانان سوریه هم در کنار این کشور پایدار هستند و هرگز از سوریه چشم پوشی نکرده‌اند با وجود تمام فشارهایی که اعمال شده است و این نتایج اصلی‌ای است که ما تا امروز به آن دست یافته‌ایم‬.
امروز شاهد شکست ائتلاف ضد داعش و راهبردهای آمریکا هستیم
نصرالله با تاکید بر شکست طرح های آمریکا در منطقه گفت: ما امروز شاهد شکست راهبرد‌های آمریکا و نیز شکست ائتلاف بین المللی ضد داعش هم هستیم‬‎. امروز اروپایی‌ها در برابر یک چالشی قرار گرفته‌اند و آن مسئله پذیرش پناهجویان است به ویژه اینکه اروپایی‌ها مدعیان دفاع از حقوق بشر هستند‬‎.
پایان دادن به جنگ علیه سوریه، راه حل بحران آوارگان است
برای حل این مشکل یا باید علت این مشکل را درمان کنند و آن پایان دادن به جنگ بر ضد سوریه است و یا اینکه این پناهجویان را در کشورهای خود بپذیرند‬‎. یکی از عوامل مهمی که باعث این شکست شده است، توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک است؛ چرا که آمریکایی‌ها گمان می‌کردند در جریان مذاکرات، ایران حاضر است در قبال سوریه، سازش کند‬.این مسئله هم پایان یافت و آمریکا اذعان کرد که تمام مذاکرات هسته‌ای، تنها درباره موضوع هسته ای بوده است‬‎.
البته یک سری از عوامل در این شکست سهیم بوده است، امروزه یکی از عوامل مهم آن، دخالت روسیه است همین مسئله باعث شده است تا همگان و از جمله آمریکا و ترکیه، یقین داشته باشند که روسیه در این مسئله جدی است‬‎. موضع کلی روسیه این است که این کشور از همان آغاز رویدادهای سوریه در کنار دمشق ایستاد و از طریق رسانه‌ای و ارسال سلاح از سوریه حمایت کرده است‬. اما در بخش مربوط به مسئله نظامی، این حمایت‌ها هرگز فراتر نرفته بود که بخواهد به سطح ارسال جنگنده به همراه خلبان روس منجر شود.‬
منافع بزرگ روسیه ایجاب می‌کند که دمشق را تنها همپیمان خود بداند
سید حسن نصرالله با اشاره به منافع مسکو در سوریه تاکید کرد: اکنون روسیه به این نتیجه رسیده است که منافع بزرگ این کشور اقتضا می‌کند که سوریه را تنها همپیمان خود بداند‬‎. و منافع سیاسی و موقعیت بین‌المللی و تاثیرگذاری بر اوضاع منطقه را مد نظر دارد‬‎. اما با تمام این اوصاف، آمریکا و برخی کشورهای عربی همچنان امید دارند که بتوانند مسکو را متقاعد کنند از دمشق فاصله بگیرد‬. از این رو پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای به روسیه دادند تا این کشور را به خروج از ائتلاف با سوریه متقاعد کنند اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید حتی کار به جایی رسید که برخی گمان می‌کردند که روس‌ها در موضوع حمایت خود از سوریه جدی نیستد‬‎.
نصرالله با اشاره به حوادث اوکراین و اهمیت آن برای روسیه گفت: بخش دومی که در آن رویدادهای مهمی حاصل شده مربوط به اوکراین و شیوه تعامل روسیه با آن و نیز مسئله توافق هسته ای با ایران است‬. روس‌ها از آمریکایی‌ها خواستند تا سپر موشکی خود را بعد از توافق با ایران برچینند؛ چرا که تنها بهانه آمریکایی‌ها برای استقرار این سپرموشکی، ایران بود ولی با این وجود (توافق هسته‌ای) آمریکایی‌ها حاضر به برچیدن این سپرموشکی نشدند این مسئله برای روسیه اهمیت بسزایی داشت همچنین باید بگوییم که شمار زیادی از داعشی‌ها از چچن و مناطق اطراف آن بوده‌اند‬‎. و در صورتی که به فدراسیون روسیه برمی‌گشتند این مسئله تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به شمار می‌آمد‬.
نصرالله در این‌باره افزود: از ماه‌ها قبل موضوع دخالت روسیه در مسئله سوریه مطرح بود و روسیه همواره خواستار برپایی ائتلاف منطقه‌ای جدید با مشارکت ایران، عراق، ترکیه در کنار ائتلاف موجود به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش بود‬‎. دیدارهایی میان فرماندهان عالی‌رتبه ای از این کشورها انجام شد و مذاکرات جدی‌ای برای تشکیل نیروی واقعی برای مبارزه با تروریسم صورت گرفت‬.
نصرالله با اشاره به جدیت مواضع ایران و روسیه در قبال بحران سوریه گفت: از این رو ما معتقدیم دخالت روسیه در موضوع سوریه، علل مستقیم داشته است و هر آنچه امروز شاهد آن هستیم ترجمه هر آنچیزی بود که ما سال‌های قبل بیان می‌کردیم؛ یعنی می‌گفتند که سوریه قرار است سرنگون شود و ما اعلام می‌کردیم همپیمانان سوریه آن را اجازه نخواهند داد‬.
مواضع ایران و روسیه در قبال بشار اسد بسیار جدی است
موضع روسیه درباره بشار اسد رئیس جمهور سوریه جای شکی ندارد و حتی این مسئله درباره ایران هم صدق می‌کند؛ چرا که از طریق تلاش‌هایی می‌خواستند ایرانی‌ها را متقاعد کنند به دنبال جایگزینی برای اسد باشند مواضع ایران و روسیه بسیار جدی است آنها حامیان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند‬‎. ما همواره با هر گونه مشارکت،‌دخالت و حمایت نیروها از این جبهه حمایت می‌کنیم؛ چرا که با همین مشارکت‌هاست که می‌توانند در دور کردن خطرات بزرگی که سوریه و منطقه را تهدید می‌کند، سهیم باشند.‬
ورود مستقیم روسیه یک مسئله مثبت است و نتایج مثبتی دارد
نصرالله تاکید کرد: با توجه به برداشت ما و درک ما از خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند، معتقدیم ورود عامل روسیه یک مسئله مثبت است و به خواست خداوند‌، نتایج مثبتی را هم بر جای خواهد گذاشت.روسیه لااقل با چهار کشوری که نام بردیم، هماهنگ شده عمل می‌کند.
آنچه ایران از سوریه می‌خواهد این است که در محور مقاومت باقی بماند و ایران در هیچ مسئله داخلی سوریه دخالتی ندارد و هر آنچه بر خلاف آن گفته می‌شود واقعیت ندارد.‬‎ تصمیماتی که در سوریه گرفته می‌شود، صددرصد سوری است و آنچه برای ایران در این باره مهم است این است که سوریه از طریق تروریسم سرنگون نشود.‬
موشک‌ها و جنگنده‌های دقیق روسیه در سوریه مستقر شده است
دخالت روسیه هنوز به اندازه‌ای که لازم باشد، کامل نشده است اما شمار قابل قبولی از جنگنده‌ها، موشک‌ها و توپخانه‌هایی که هدف‌گیری دقیقی دارد، به همراه امکانات بسیار بزرگ و کادر مجرب حضور دارند‬‎. این حجم از حضور روسیه در مسیر نبرد آینده تاثیرگذار خواهد بود‬‎. آنها اعلام کرده‌اند که اگر دمشق از آنها بخواهد نیرو به سوریه اعزام کنند آمادگی آن را دارند. اما امروز سوریه چنین درخواستی نداشته است ولی ممکن است چنین درخواستی را ارائه کند آمریکایی‌ها از مسئله خاصی نگران هستند اما با این نگرانی زندگی می‌کنند‬‎. و سعی دارند به صورت همزمان دستاوردهایی کسب کنند‬.
نصرالله درباره برخی اخبار از توافق آمریکا و روسیه بر سر مسئله سوریه گفت: آنچه درباره توافق روسی آمریکایی درباره سوریه گفته شده است سخنی غیردقیق است. چرا که اگر کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم دخالت کنند این مسئله بسیار مثبت خواهد بود و ترکیه به عنوان مثال فقط کافی است مرزهای خود را به روی تروریست‌ها ببندد و اموالی که برای آنها ارسال شده و سلاحی که در اختیار تروریست‌ها قرار می گرفته، دیگر ارسال نشود و فقط کافی است نفتی را که به نفع داعش، اموالی را عاید می‌کرده، دیگر نفروشد این امر می تواند خدمت بسیار بزرگ به موضوع مبارزه با تروریسم باشد و مثلا کافی است که برخی کشورها به حمایت رسانه ای خود از تروریسم پایان دهند‬‎.
آمریکا سردمدار تروریسم است و صلاحیت مبارزه با آن را ندارد
نصرالله با تاکید بر عدم جدیت آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: دولت آمریکا، سردمدار تروریسم است‬‎ از این رو آمریکا برای مبارزه با تروریسم صلاحیت ندارد‬. زیرا معتقدیم آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست بلکه حتی بر این باوریم که آنها(آمریکایی‌ها) از تروریسم برای تحقق منافعشان استفاده می‌کنند‬‎. مسئله حضور حزب الله در سوریه : از همان آغاز فعالیت‌مان در سوریه اعلام کردیم این فعالیت، اهداف لبنانی و سوری را دنبال می‌کند‬‎. این فعالیت از القصیر تا قلمون و تا تپه‌های عرسال ادامه یافت‬‎. ما مصمم هستیم تا تروریسم را از تمام مرزهای لبنان و سوریه که به هم پیوسته هستند دور کنیم و تروریست‌ها را از مرزها دور کنیم‬.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین