کد خبر: ۳۲۱۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶

پوران درخشنده: فیلمی که به اسکار معرفی می‌کنیم باید شناسنامه ایرانی داشته باشد

پوران درخشنده که پیش از این تجربه حضور در هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار را داشته است، تاکید دارد باید اثری به این رقابت جهانی معرفی شود که شناسنامه ایرانی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران که تجربه داوری فیلم های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار را داشته است درباره معیار انتخاب آثار برای معرفی به آکادمی اسکار گفت: مهمترین معیار انتخاب فیلم برای اسکار این است که آثار شناسنامه ایرانی داشته باشند و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی زندگی در ایران را معرفی کنند. همچنین بالا بودن ضریب کیفی فیلم‌ها  از جهت کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، نکات فنی و رعایت زبان سینما از دیگر معیارهای داوری آثار برای معرفی به اسکار است.

کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در پاسخ به انتقاد برخی از سینماگران مبنی بر اینکه در معرفی فیلم برای آکادمی اسکار بیشتر مصلحت‌اندیشی می‌شود تا در نظر گرفتن مسایل سینمایی، بیان کرد: به هیچ عنوان به مصلحت اندیشی در انتخاب و معرفی آثار به اسکار معتقد نیستم زیرا این نوع رفتار به نفع سینمای ایران نیست.

درخشنده ادامه داد: زمانی که در هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار حضور داشتم با هرگونه اعمال سلیقه های شخصی مخالفت می کردم و می گفتم که در انتخاب آثار باید منفعت سینمای ایران را در نظر گرفت. معرفی چهره درست و انسانی از سینمای ایران به مهمترین رویداد سینمایی در عرصه بین المللی از جمله وظایف داوران است، اما متاسفانه تجربه حضور من در هیات های داوری فیلم برای اسکار حاکی از وجود نگاه های غیرکارشناسی در انتخاب آثار بوده است.

این کارگردان سینمای ایران داوری فیلم برای معرفی به اسکار را سخت تر از داوری در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد و گفت: داوری فیلم های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار نوعی مسئولیت اجتماعی را برای داوران به همراه دارد و حتی فکر می‌کنم داوری آثار برای معرفی به اسکار سخت تر از انتخاب فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر است.

درخشنده در پایان گفت: فیلم‌هایی که امسال برای معرفی به آکادمی نامزد شده‌اند، ندیده ام و نمی توانم بگویم که کدامیک از آنها برای معرفی مناسب‌تر هستند، اما معتقدم فیلمی باید انتخاب شود که حیثیت سینمای ایران را حفظ کرده و در عین حال برای مردم جهان حرف برای گفتن داشته باشد.

به گزارش مهر، «در دنیای تو ساعت چند است؟ » ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری و «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی آثاری هستند که در حال حاضر توسط هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی بررسی می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین