کد خبر: ۳۲۱۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

بیش از 80 درصد متقاضیان شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بخش خصوصی هستند.
آفتاب‌‌نیوز : نتایج به دست آمده از بررسی اسامی تهیه‌کنندگان متقاضی حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نشان می‌دهد، 80.1 درصد متقاضیان از بخش خصوصی بوده و 19.9 درصد از تهیه‌کنندگان دولتی هستند.

بر اساس این گزارش؛ تهیه‌کنندگان بخش دولتی را انجمن سینمای جوانان ایران و هشت تهیه‌کننده دولتی دیگر تشکیل می‌دهند.

«انجمن سینمای جوانان» با 249 اثر، «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» با 34 اثر، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با 21 اثر، «سازمان صدا و سیما» و «شهرداری تهران» هر کدام با 9 اثر، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با 7 اثر، «موسسه فرهنگی صبا» با 2 اثر و سایر ادارات دولتی با 5 اثر متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هستند.

استان اصفهان دارای بالاترین متقاضی حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماگران استان اصفهان با 114 اثر صاحب بیشترین و استان ایلام با یک اثر دارای کمترین متقاضی حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستند.

از مجموع 1701 اثر ارسال شده به این جشنواره، 952 اثر مربوط به شهرستان‌ها است که استان اصفهان با 114 اثر بیشترین متقاضی حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را دارد.

بر اساس این گزارش، استان خراسان رضوی با 80 اثر، البرز با 76 اثر، گیلان با 72 اثر، خوزستان با 58 اثر، فارس با 56 اثر اردبیل و همدان هر کدام با 48 اثر، قم با 47 اثر، مازندران با 46 اثر، آذربایجان شرقی با 37 اثر، آذربایجان غربی با 33 اثر، کردستان با 32 اثر، قزوین با 31 اثر، بوشهر با 24 اثر، یزد با 21 اثر، زنجان و کرمانشاه هر کدام با 18 اثر، کرمان با 17 اثر و استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و مرکزی هرکدام با 14 اثر در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

همچنین استان‌های لرستان با 9 اثر، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با 8 اثر، سیستان و بلوچستان با 7 اثر، گلستان با 6 اثر، هرمزگان با 5 اثر، خراسان شمالی و سمنان هر کدام با دو اثر و استان ایلام با یک اثر متقاضی حضور در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.

گفتنی است؛ سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ 20 تا 26 آبان ماه در تهران برگزار خواهد

دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با ادای احترام به زنده یاد «هما روستا» آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان روز دوشنبه 6 مهر ماه ساعت 10 صبح در پارک «شانو» با حضور مردم و گروه‌های شرکت ‌کننده برپا می‌شود.

مراسم افتتاحیه با حضور عموم مردم شهر مریوان و مسئولان فرهنگی و اجرایی شهر و استان کردستان همانند دوره‌های گذشته اجرا می‌شود.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از سال 1376 به هدف ارتقای جایگاه تئاتر خیابانی و ظرفیت موجود کردستان در این حوزه نمایشی راه‌اندازی شد که در سال 1384 به شکل سراسری به طور مستمر در حال برگزاری است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به دلیل درگذشت «هما روستا»، بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران، به احترام وی مراسم افتتاحیه با یک دقیقه سکوت همراه خواهد بود.

در این دوره از جشنواره 22 نمایش در بخش رقابتی، 7 نمایش در بخش آیینی – سنتی و 4 کار در بخش بین‌الملل حضور دارند. نمایش «فرشته ماهی‌ها در خاک» کاری از علی عمرانی نیز در بخش مهمان جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

نزدیک به 400 هنرمند خیابانی از ایران، ایتالیا، اسپانیا، یونان، آمریکا و جمهوری آذربایجان در دهمین جشنواره بین‌المللی خیابانی از 6 مهر تا 9 مهر در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی، آثار خود را اجرا می‌کنند. در کنار آثار اجرایی، کارگاهی سه روزه با حضور اساتید آمریکایی برپا می‌شود.

لازم به ذکر است دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری رحیم جعفری از 6 الی 9 مهرماه در شهر مریوان برگزار می شود.

سالن‌های اجرای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

چهارده سالن و فضای فرهنگی شهر همدان برای برپایی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مهیا می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، چهارده سالن و فضای فرهنگی شهر همدان از 9 مهر ماه جاری و به مدت 5 روز شاهد اجرای 37 اجرای نمایش صحنه‌ای ، 22 اجرای نمایش خیابانی ، 27 جلسه کارگاه آموزشی خواهند بود.

در بخش صحنه‌ای مجتمع فرهنگی بوعلی با سه سالن اصلی ، پلاتو و سالن استاد نصراله عبادی ، مجتمع شهید آوینی با دو سالن اصلی و تئاتر شهر ، تالار فجر ، سالن ارشاد و کانون مهدیه میزبان هنرمندان و مخاطبان تئاتر خردسال ، کودک و نوجوان خواهند بود.

در بخش خیابانی نیز شهربازی رنگین کمان , پارک کودک و محوطه سالن آوینی میزبان عموم خانواده ها می شوند.

بخش کارگاهی جشنواره بیست و دوم تئاتر کودک و نوجوان که هر ساله در سینما کانون متمرکز بود، در دوره بیست و دوم در سه سالن سینما کانون ، پلاتو مجموعه کانون و پلاتو مجتمع آوینی برگزار می شود

آیین افتتاح بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 19 روز پنجشنبه 9 مهر ماه 1394 در شهربازی رنگین کمان شهر همدان برگزار می شود.

موافقت با ساخت یک فیلم در شبکه نمایش خانگی

شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت یک فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی ، بر اساس جلسه 29 شهریور شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم نامه "اخمالو خان " به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر مشهدی عباس موافقت به عمل آمد.

همچنین در این جلسه با ساخت یک عنوان فیلم مستند نیز موافقت به عمل آمد.

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت

هنر، بازآفرینی حقیقت هاست. حقیقت‌هایی که با کیمیای هنر، جاودانه می‌شوند. تئاتر، یکی از صحنه‌های تحقق این جاودانگی است. هنری کهن که مانایی حقیقت‌ها و دانایی مخاطبان خویش را به اجرا می‌گذارد. دفاع مقدس از رویداد‌های بنیادآفرینی است که میهن‌دوستی و ایثار مردمان ایران زمین را نمایان ساخت. تئاتر امروز می‌تواند در پی آن باشد تا با درک ظرفیت انسانی این رویداد عظیم و باز تعریف معنویات صحنه‌های نبرد و دلاوری‌های رزمندگان، تاریخ روزگار خویش را جاودانه نماید. تئاتر پایداری با الهام گرفتن از صحنه‌های رویارویی رزمندگان که ایثارانه ایمان و خاک خویش را به بهای خون خود پاس داشتند، پرچمدار دیگر دوستی و صلح طلبی ملت ایران است. تئاتر دفاع مقدس فرصت مغتنمی است که با نکوداشت شهیدان و ارج گزاری ایثارگران، مروج فرهنگ با دیگران بودن و برای دیگران، «نبودن» باشد. آرمان‌های مقدس این جشنواره را پاس می‌دارم.

پیام حسین پارسایی دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به مناسبت آغاز اجراهای عمومی این جشنواره

اشاره به مفهوم مقاومت در نگاه کلان بدون در نظر گرفتن از خودگذشتگی دلیر زنان و مردان ایرانِ سرافراز، رخدادی بزرگ و حماسه آفرین است که تنه به اسطوره زدند و مفهوم پرتلالو "ایستادگی" را تعریفی دوباره کردند.

ملت بزرگ ایران دارای افتخارات درخشان بی شمار است. نگین این افتخارات دوران طلایی دفاع مقدس است که به مثابه گنجینه بی پایان و سرچشمه الهام بخش بر پیشانی تاریخ این سرزمین می‌درخشد و تا قرن‌ها خواهد درخشید و امروز در کشورهای منطقه و جهان اسلام شاهد تبلور و تجلی شعاع فرهنگ پایداری و مقاومت و بیداری هستیم که برآمده از متن دین، باورها و مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی ماست.

تئاتر مقاومت به ارزش‌های والای انسانی مزین شده و میراث گران بهایی است در عرصه مبارزه با استکبار جهانی تا با بهره جستن از مرام و منش شهیدان درعرصه‌های مختلف، یارای مقاومت داشته باشیم و با زبان فاخر و نجیب هنر پاس بداریم دفاع جانانه حماسه آفرینان این مرز و بوم را.

بی تردید شکل نوین برگزاری این دوره از جشنواره و توجه و تاکید به اجرای عمومی آثار منتخب تئاتر مقاومت گامی است هرچند کوچک در مسیر هدف‌های بلند و بزرگ تا از طریق آن چشم‌اندازی بگشاییم به گستره لایتناهی زیبایی‌ها، عظمت‌ها، حماسه‌ها، عشق‌ها و شهادت‌هایی که ملت و سرزمین ما را بیمه کرده است. امیدوارم این حرکت ضمن جریان‌سازی درست و هدفمند در جهت تقویت و گسترش فرهنگ مقاومت و بازشناسی ظرفیت‌ها و ارزش‌های هنر دفاع مقدس طلیعه بخش افق‌های تازه ای در حوزه تئاتر کشور شود.

پیام تسلیت جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح در پی فاجعه منا

جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ی قربانیان و درگذشتگان فاجعه منا عنوان کرد: مصیبت بزرگ و اندوه عظیم فاجعه منا، عید قربان را به قربانگاه مؤمنان و عاشقان حرم کبریا مبدل کرد و بی‌تدبیری دولت آل سعود، سراسر جهان اسلام را در عزای حجاج و مؤمنین از دست رفته در این فاجعه مصیبت بار نشانده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح از دست رفتن جمع کثیری از مسلمانان جهان و کشور عزیزمان در فاجعه‌ی منا را به عموم هم وطنان مسلمان تسلیت می‌گوید.

ازدواج آقای می سی سی پی» نقد و بررسی می‌شود

بیست و پنجمین نشست از فصل نوین برنامه‌های دوشنبه‌های نقد تئاتر کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، به نقد و بررسی نمایش « ازدواج آقای می سی سی پی» به نویسندگی فردریش دورنمارت و کارگردانی احسان فلاحت پیشه اختصاص دارد.

جلسه نقد و بررسی نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» کاری از احسان فلاحت پیشه با حضور سعید محبی و رضا آشفته از اعضای این کانون، دوشنبه ششم شهریورماه پس از اجرای نمایش برگزار می‌شود.

در نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» بازیگرانی همچون محمدصادق ملکی، آرش (علی) فلاحت پیشه، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، آرزو نبوت، پژمان عبدی، فرانک جلیلی بازیگران این نمایش‌ هستند. این نمایش هر روز ساعت 20 در تالار استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

کانون ملی منتقدان تئاتر با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در راستای گسترش کمی و کیفی نقد حضوری تئاتر کشور و با برنامه‌ریزی دقیق، در قالب برنامه دوشنبه‌های نقد تئاتر هر هفته و با حضور منتقدان عضو این کانون و عوامل اجرایی نمایش‌ها به نقد و بررسی یکی از نمایش‌های روی صحنه می پردازد. ورود به این نشست برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

ایجاد پاتوق آموزشی و نمایشی فیلم کوتاه در «پردیس ملت»

به همت موسسه تصویر شهر، پاتوق فیلم کوتاه در «پردیس سینمایی ملت» از اواسط مهرماه برپا می‌شود.

سیدعلی احمدی با اعلام خبر برنامه‌ریزی برای ایجاد پاتوق فیلم کوتاه در «پردیس سینمای ملت» گفت: امروز فیلم‌های بلند سینمایی وضعیت چندان مطلوبی در گیشه و بعضاً کیفیت تولید ندارند و لزوم توجه دوچندان به فیلمسازان کوتاه که آینده سینمای این کشور در دستان آنهاست، بیش از پیش به چشم می‌آید.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که فیلم کوتاه و مستند می‌تواند بعضی از خلا‌های هنری و تکنیکی سینمای ایران را پر کند. این اتفاق مهم، بدون حمایت و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در حوزه فیلم کوتاه میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تصویر شهر به عنوان یک موسسه تولیدی – خدماتی در سینمای ایران که مدیریت پردیس های ملت، تماشا، راگا و رازی را برعهده دارد، تصمیم به ایجاد «پاتوق آموزشی و نمایشی فیلم کوتاه» در پردیس سینمایی ملت گرفته است.

بر اساس این گزارش، موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که علاوه بر فعالیت‌های مربوط به تولید، اکران و...، در حوزه تبلیغات نیز در حال تلاش برای ایجاد کمپین «سینما_منتظر_شماست» در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام است تا از این طریق، توجه مردم را به سینما رفتن جلب کند.

«کدو زری» به نیاوران رسید

نمایش عروسکی «کدو زری» به کارگردانی محمد اعلمی از روز چهارشنبه 8 مهرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

نمایش «کدو زری» به کارگردانی محمد اعلمی که برگرفته از افسانه‌های قدیمی و فولکلور ایرانی است پس از حضور در پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.

گیتی مرتضوی و راضیه برومند نویسندگان «کدو زری» هستند و محمد اعلمی علاوه بر کارگردانی طراحی دکور و ساخت عروسک را هم به عهده دارد.

فروزان بهرامپور، سلمان فرخنده، محمد لقمانیان، علی اعتصامی فر، مینا رمضانی و حامد زحمتکش بازی سازان این نمایش اند.

همچنین حامد زحمتکش دستیار کارگردان؛ علی بی نیاز و سیاوش عظیمی موسیقی؛ علی اعلمی طراح دکور؛ زینب اعلائی، پریسا نعمتی مقدم و نگار خزایی طراح لباس؛ علی اعتصامی فر طراح عروسک؛ محمد اعلمی و علی اعتصامی فر ساخت عروسک و احسان نصرتی طراح پوستر و بروشور دیگر عوامل اجرایی «کدو زری» هستند.

«کدو زری» هر شب ساعت بیست روی صحنه می رود. گفتنی است این نمایش به دلیل برنامه های فرهنگسرای نیاوران سه شنبه ها اجرا نخواهد داشت.

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

نمایش «منهای دو» به کارگردانی نرجس حسن زاده، دوشنبه ششم مهر درسالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه می رود.

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، نمایش «منهای دو»، نوشته ساموئل بنشتریت و ترجمه شهلا حائری به کارگردانی نرجس حسن زاده و بازی روح الله رسولی، سپیده ثاقب، محسن رستم زاده، محمد رجبی، سعید اکبری و نرجس حسن زاده از دوشنبه، ششم مهر، ساعت 20:30 به مدت دو هفته درسالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه می رود.

علاقه مندان می توانند، بلیط این نمایش را از سایت تیوال به نشانیwww.tiwall.com خریداری نمایند.

تماشاخانه سه نقطه در میدان ولی عصر(عج)، بلوار کشاورز، خیابان کبکانیان، نبش خیابان مرتضی زاده، شماره 12 واقع شده است.

«بهترین سال‌های زندگی ما» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، یکصدو بیست و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 6 مهر به نمایش فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» ساخته ویلیام وایلر اختصاص دارد.

پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی آن با حضور امیر پوریا و کیوان کثیریان برگزار می شود.

بهترین سال‌های زندگی ما فیلمی درام به کارگردانی ویلیام وایلر محصول سال ۱۹۴۶ کشور آمریکا است. فیلمنامه این فیلم سیاه و سفید را رابرت ای شروود براساس کتابی به همین اثر مک‌کینلی کانتر نوشته‌است. این فیلم (که هنگام تولید با نام‌های «دوباره در خانه» و «افتخاری برای من» هم خوانده می‌شد) مثل تعداد دیگری از فیلم‌های ویلیام وایلر، برای تعریف قصه خود از یک زمان طولانی بهره گرفته‌است.

فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» دوشنبه 6 مهر ساعت 17:30 در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

کارگاه کوچک محمد رحمانیان از نیمه مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا این کارگاه در یکی از پلاتوهای تماشاخانه تازه تاسیس ارغنون برگزار خواهد شد.

این کارگاه که آموزش بازیگری در سطح مقدماتی را بر در می‌گیرد که در دوازده جلسه برگزار می‌شود.

قرار است علاقه‌مندان در دوره مقدماتی این کارگاه با مبانی بازیگری آشنا شوند.

کلاس‌های بازیگری در روزهای شنبه و سه‌شنبه از ساعت 16 تا 18 برپا خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین