کد خبر: ۳۲۲۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

یازگشت مشتریان نفت ایران با توافق هسته ای / کدام کشورها بیشترین سفارش خرید نفت از ایران را دارند؟

بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی اصلی ترین دلیلی را که باعث شده واردات نفت از ایران توسط این کشورها افزایش یابد، موضوع توافقنامه هسته ای می دانند که اواخر تیر ماه امسال میان ایران و کشورهای 1 +5 در وین به امضا رسید.
آفتاب‌‌نیوز : تازه ترین آمارها نشان می دهد که واردات نفت کشورهای قاره آسیا از جمهوری اسلامی ایران در ماه اوت (مرداد - شهریور) امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

 بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی اصلی ترین دلیلی را که باعث شده واردات نفت از ایران توسط این کشورها افزایش یابد، موضوع توافقنامه هسته ای می دانند که اواخر تیر ماه امسال میان ایران و کشورهای 1 +5 در وین به امضا رسید.

کشورهای چین، هند، کره و ژاپن بزرگترین خریداران نفت ایران مجموعا در ماه اوت امسال یک میلیون بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده اند که بیانگر یک افزایش 10 درصدی در برابر سال گذشته در همین دوره است.

روزنامه «ژاپن تودی» در گزارشی اعلام کرد: اگرچه ایران پس از تحریم های غرب متحمل مشکلات زیادی شد که از جمله آن می توان در بخش انرژی به آن اشاه کرد، اما این کشور با قدرت هر چه تمام در حال بازگشت به شرایط مطلوب گذشته خود است.

نشریه خاطرنشان می کند که فروش نفت در مجموع برای کشورها به دلیل نوسانات بهای نفت و پایین آمدن آن همراه با چالش بود اما ایران به آینده بازار خوشبین است .

بنابر این گزارش، ایران به کشورهای خریدار نفت پیشنهاد مشارکت در تولید و استخراج نفت و گاز را از ذخایر بزرگ خود داده و این مساله می تواند ایران را به دوران اوج گذشته خود در حوزه انرژی بازگرداند.

ایران تا سال 2011 میلادی نزدیک به دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می کرد که به یک میلیون بشکه محدود شد اما با گذر از این دوره پس از امضای توافق وین شرایط بسیار با گذشته فرق کرده است.

آمارها نشان می دهد که ژاپن در ماه گذشته میلادی روزانه 179 هزار و 249 بشکه نفت از ایران وارد کرده و کل خرید چهار کشور آسیایی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون از ایران بالغ بر یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت در روز بوده است.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت این کشور از ایران نیز در ماه اوت 61.4 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد داشته و چین در این مدت از ایران روزانه 503 هزار و 110 بشکه نفت وارد کرده است.

واردات نفت چین از ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بین 500 تا 580 هزار بشکه نفت در روز در نوسان بوده است.

شرکت ملی نفت کره جنوبی نیز اعلام کرد که واردات نفت این کشور هم از ایران در ماه اوت امسال 130 هزار و 689 بشکه در روز بود که به دلیل کاهش انتقال ها و تحولات منطقه ای 2.7 درصد کاهش در برابر یک ماه قبل از آن داشته است.

این شرکت خاطرنشان کرد که در مجموع واردات نفت کره از ایران سیر صعودی دارد و پیش بینی می شود میزان واردات تا 180 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

هند نیز در ماه اوت امسال (مرداد - شهریور) نیز روزانه 198 هزار و 800 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین