کد خبر: ۳۲۲۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

رمزگشایی از علت مرگ شاعر شیلیایی پس از 42 سال

کارشناسان پیکر پابلو نرودا شاعر شیلیایی را برای کشف دلیل مرگ وی و پاسخ به ابهامات خانواده اش مبنی بر مسمومیت او توسط رژیم آگوستو پینوشته دیکتاتور پیشین این کشور، کالبدشکافی می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
گروهی متشکل از 13 کارشناس بین المللی تلاش خواهند کرد منشا عفونت استافیلوکوس اورئوس را که در جسد نرودا یافت شده بیابند. این باکتری ابتدا توسط کارشناسان پزشکی قانونی دانشگاه موریکا اسپانیا در بقایای جسد نرودا دیده شد. 

تردیدهای زیادی در مورد دلیل مرگ این شاعر شیلیایی تبار در سال 1973 وجود دارد؛ به ویژه از وقتی راننده او مدعی شد هنگام درمان بیماری سرطان پروستان در درمانگاهی در سانتیاگو شاهد تزریقی مشکوک به سینه او بوده است.

نرودا که قصد داشت برای مبارزه با رژیم دیکتاتور پینوشه شیلی را به سوی مکزیک ترک کند، چند ساعت بعد از این تزریق در سن 69 سالگی درگذشت.

دلیل مرگ او سرطان پروستات پیشرفته اعلام شد، اما مقامات در سال 2013 به درخواست اعضای حزب کمونیست شیلی جسد وی را نبش قبر کردند.

با آنکه تحقیقات پزشکی قانونی در شیلی به این نتیجه منجر شد که ماده شیمیایی مرتبطی در رابطه با مرگ وی وجود ندارد؛ یافته های تحقیقی در اسپانیا تردیدهای خانواده وی را تایید کرد.

مقامات شیلی بعد از آن اعلام کردند گروهی متشکل از کارشناسان آمریکایی، اسپانیایی، شیلیایی و دانمارکی اکنون روی دی ان ای/DNA نرودا وجود این باکتری را بررسی می کنند. 

رودریگو لیدو، رییس بخش برنامه حقوق بشر وزارت کشور شیلی گفت: مهم ترین هدف از این تحقیقات تایید این موضوع است که آیا وی به مرگ طبیعی مرده است یا درگذشت وی عاملی خارجی داشته است.

نرودا که در سال 1971 جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد، در 23 سپتامبر 1973 درگذشت. زمان مرگ وی مقارن با 12 روز بعد از برکناری سالوادور آلنده رییس جمهوری پیشین و منتخب این کشور در کودتایی توسط پینوشه بود. پینوشته 17 سال در شیلی بر سر قدرت بود و سه هزار و 200 تن از مخالفان خود را کشت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، وی که بسیار به آلنده نزدیک بود در موقعیت های دیپلماتیک مختلفی از جمله آرژانتین و اسپانیا به عنوان کنسول خدمت کرد. 

گابریل گارسیا مارکز نویسنده مشهور کلمبیایی، نرودا را بزرگ ترین شاعر قرن بیستم نامیده بود، نرودا در ایران نیز نویسنده شناخته شده ای است و بسیاری از اشعار او به فارسی ترجمه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین