کد خبر: ۳۲۶۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶

پاسخ وزیر ارتباطات به ادعای مدیر تلگرام

اختلال چند روزه تلگرام به دلیل اختلال در کانال‌های ارتباطی بوده و ربطی با فیلتر‌ شدن ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری صدا و سیما نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ادعاهای مدیر شبکه اجتماعی تلگرام درباره درخواست این وزارتخانه برای فیلتر این شبکه گفت: ادعای وی نوعی فرار به جلو بود و او زمانی که به خطای خود پی برد ؛ عقب نشینی کرد.

محمود واعظی پس از دیدار با همتای روس خود به خبرنگاران افزود: در خصوص ادامه فعالیت شبکه های اجتماعی خط قرمز ما رعایت مسائلی اخلاقی است که در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم و به تلگرام نیز تذکر داده شد و تا آنجایی که اطلاع دارم این شبکه بخش های غیراخلاقی خود را برای ایران فیلتر کرده است.

وی درباره اختلال تلگرام در چند روز اخیر گفت: اختلال چند روزه تلگرام به دلیل اختلال در کانال‌های ارتباطی بوده و ربطی با فیلتر‌ شدن ندارد.

واعظی افزود: در دو هفته گذشته سه تا از کانال‌هایی که ما را به دنیا وصل می‌کند شامل کانال موجود در خاک ترکیه، باب‌المندب و خلیج فارس دچار مشکل شده و همه سایت‌هایی که مسیرشان از این کانال‌ها می‌گذشت، دچار اختلال شده بود و تلگرام تصور کرده بود که این اختلال مربوط فیلتر است.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در برخورد با شبکه‌های اجتماعی گفت: سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی که مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند فیلتر نمی‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث فیلترینگ را خارج از محدوده اختیارات این وزارتخانه دانست و افزود: کارگروهی تشکیل می شود که در آن مصادیق مربوط به بحث فیلترشدن به تصمیم گذاشته می‌شود ؛ از طرف این کارگروه اگر سایتی غیراخلاقی و یا دارای تصاویر یا فیلم‌های مستجهن باشد فیلتر می‌شود و وزارت ارتباطات تنها کارهای فنی آن را برعهده می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اساس کار دولت، اعتماد به مردم است، گفت: در این دو سال من مدافع حریم خصوصی مردم بودم. مردم نیز باید بدانند دولت حریم خصوصی آنها را حفظ می‌کند.

واعظی درباره مشکلات اینترنتی اخیر بیان کرد: آنچه که مربوط به محتوای داخل کشور است مشکل ندارد و مشکلات به خطوطی که در سرورهای خارج از کشور وجود دارد بر می‌گردد.

وزیر ارتباطات درباره سرعت پایین اینترنت در ایران نیز گفت: یکی از راهکارهای افزایش سرعت ، تولید محتوای داخلی است و اگر همه دستگاهها ، سازمان ها و حتی مردم عادی محتوای داخلی تولید کنند و نیازی به استفاده از محتوای خارج از مرز نباشد، سرعت اینترنت افزایش خواهد یافت.
وی افزود: اکنون دو هدف عمده را دنبال می کنیم که یکی از آنها تولید محتوا و دیگری امنیت شبکه است که در این زمینه در حال گفتگو با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستیم و در مذاکرات خود با کشورهایی مانند روسیه و چین نیز که نگران جاسوسی از فضای مجازی هستند به این نکته توجه شده است.

واعظی همچنین با اشاره به حرکت بسیاری از کشورهای جهان به سوی تولید محتوای داخلی افزود : کره جنوبی که ده سال پیش از ما به فکر تولید محتوای داخلی بوده است اکنون 81 درصد از نیازهای خود را در فضای مجازی از تولیدات داخلی و تنها 19 درصد را از خارج تامین می کند.

وی گفت: در زمان تشکیل دولت جدید محتوای داخلی در کشور فقط 10 درصد بود و اکنون این محتوا به حدود 40 درصد رسیده است و ما تلاش خواهیم کرد آن را به 80 درصد برسانیم.

واعظی با اشاره به همکاری بسیاری از دستگاهها و سازمان های دولتی برای آماده کردن شبکه ملی اطلاعات گفت : هم اکنون از 137 دستگاه، 70 دستگاه بسیاری از خدمات خود را بر بستر اینترنت ارائه می دهند که امیدواریم این موضوع گسترش یابد.

وزیر ارتباطات افزود: وظیفه ما آماده کردن زیرساخت‌های لازم در شبکه ارتباطی کشور است و به همین دلیل پنهای باند داخلی کشور که در دوسال پیش تنها 600 گیگابیت برثانیه بود، اکنون به حدود 4000 گیگ رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین