کد خبر: ۳۲۷۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

نفت ارزان خیلی دوام ندارد

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد کشورها نباید روی پایین باقی ماندن قیمت نفت حساب کنند، زیرا به دلیل کاهش سرمایه گذاری و افت تولید آمریکا، عرضه نفت ممکن است از اواسط سال 2016 کاهش یابد.
آفتاب‌‌نیوز : آژانس بین المللی انرژی هشدار داد کشورها نباید روی پایین باقی ماندن قیمت نفت حساب کنند، زیرا به دلیل کاهش سرمایه گذاری و افت تولید آمریکا، عرضه نفت ممکن است از اواسط سال 2016 کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی هشدار داد کشورها نباید در هنگام برنامه ریزی برای سیاست های انرژی شان، روی پایین باقی ماندن قیمت نفت حساب کنند، زیرا به دلیل کاهش سرمایه گذاری و افت تولید آمریکا، عرضه نفت ممکن است از اواسط سال 2016 کاهش یابد.

افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و تصمیم اوپک برای عدم کاهش تولید خود موجب شده تا قیمت جهانی نفت از ژوئن 2014 تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یابد.

فیت بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در نشست هفته بین المللی انرژی سنگاپور گفت: «اینکه توجه خودمان به امنیت نفت را به خط سیر قیمت نفت در کوتاه مدت گره بزنیم، یک اشتباه بزرگ خواهد بود.»

بیرول که در ماه سپتامبر به ریاست آژانس بین المللی انرژی رسیده افزود، اگر قیمت ها در سطح فعلی باقی بماند، میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت در سال 2016 عمدتا در مناطق تولید نفت پرهزینه مجددا کاهش خواهد یافت. این در حالی است که میزان سرمایه گذاری در طول امسال نیز بیش از یک پنجم کاهش یافته است.

«اگر این پیش بینی درست باشد، این اولین بار در 2 دهه گذشته است که ما شاهد کاهش میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت در 2 سال متوالی خواهیم بود... باید به تاثیرات میان مدت و دراز مدت این کاهش سرمایه گذاری بیاندیشیم.»

بیرول گفت، میزان تولید نفت خام آمریکا به اوج خود رسیده و انتظار می رود در سال 2016، تا 400 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

این کارشناس ارشد نفتی اضافه کرد، ریسک های ژئوپلتیک در خاورمیانه که می توانند موجب اختلال در عرضه نفت شوند همچنان باقی هستند، هرچند که لغو تحریم های ایران می تواند موجب افزایش تولید این کشور به میزان 400 تا 600 هزار بشکه در طی یک سال آینده شود.

با این حال وی افزود، مازاد عرضه نفت حداقل تا اواسط سال 2016 ادامه خواهد داشت و آژانس بین المللی انرژی انتظار ندارد قیمت نفت در کوتاه مدت شاهد ترمیم قابل توجهی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین