کد خبر: ۳۲۷۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱

چرا مرجان های کیش و چابهار سفید شدند؟

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیته بررسی وضعیت آبسنگ های مرجانی اعلام کرده که ۴۳ درصد از مرجان های کیش و ۵۰ درصدچابهاردچار پدیده سفید شدگی شده اند.
آفتاب‌‌نیوز : داود میرشکار در نشست خبری که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: پس از دریافت گزارش هایی از سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی در برخی جزایر جنوبی کشور از جمله ابو موسی، چابهار، خارک، خارکو، نایبند، تنب بزرگ و تنب کوچک که بر این اساس گروهی برای پایش وضعیت مرجان ها تشکیل و به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه ورود به تنب بزرگ و کوچک به علت برخی ملاحظات با تاخیر انجام شد اظهار داشت: اما در نهایت بررسی ها نشان داد که ۴۳ درصد از آبسنگ های مرجانی جزیره کیش سفید شدند.

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سفید شدگی شاخصی برای ارزیابی سلامت آبسنگ های مرجانی است تصریح کرد: از آنجایی که برخی از مرجانها کاملا سفید نشده اند از این رو امکان برگشت آنها بسیار زیاد است.

میرشکار با بیان اینکه  پایش مرجان ها در دو مرحله انجام می شود یکی در شرایط بروز پدیده و دیگری زمانی که هوا تا حدودی خنک شده  تأکید کرد: باشدبر این اساس می توان ارزیابی کرد که چند درصد از مرجان ها به شرایط نرمال بازگشته اند.

به گزارش مهر، وی افزود:بررسی های اولیه در چابهار که حدود ۵۰ درصد آبسنگ های مرجانی آن سفید شده اند نشان داد که بیشترین علت آن فعالیت های انسانی و تا حدودی کدورت آب اعلام شد.
مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست  یادآور شد: همچنین در سه منطقه شرق و غرب جزیره خارکو و شمال جزیره خارک نیز بررسی انجام شد و مشخص شد که  مرجان های بخش شرقی و شمالی جزیره خارک در سلامت به سر می برند اما غرب جزیره خارکو به علت ساکن بودن جریان های آبی و افزایش دما حدود ۴۰ درصد از مرجان ها سفید شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین