کد خبر: ۳۲۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

ادامه موج سواری دلواپسان پس از تایید برجام

توافق هسته یی میان ایران و 1+5 پس از گذر از مجلس و شورای نگهبان در نهایت با تعیین چند الزام به تایید مقام معظم رهبری رسید اما گویا مُهر تایید مجموعه ی نظام بر پیکره ی «برجام» (برنامه ی جامع اقدام مشترک) نیز پاسخگوی اقلیت تندروی مخالف توافق نیست تا از همه ابزارهای خود برای مانع تراشی در برابر این مسیر استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز : چشم ها به پانزدهم دسامبر (بیست و چهارم آذرماه) دوخته شده تا روز اجرای توافق هسته یی و عملیاتی شدن رفع تحریم ها را مشاهده کنند. در این فضا گویی عده یی که پیشینه ی آنها در مخالفت با گفت وگوهای هسته یی بر کسی پوشیده نیست با رها کردن میز کنفرانس ها و همایش های به ظاهر علمی، امروز ابزارهای دیگری همچون تهدید و توهین را برگزیده اند. انتخاب ابزارهای ستیزه جویانه از این دست، خود حاکی از نومیدی این اقلیت تندرو است.

ناتوانی شماری از نمایندگان جریان دلواپس در مجلس به منظور جلوگیری از تصویب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» بیش از پیش زمینه را برای توهین و تهدید علیه دولت و تیم مذاکره کننده فراهم ساخت زیرا به باور آن ها مجلس آخرین و محکم ترین سنگر امید برای توقف توافق هسته یی به شمار می رفت؛ سنگری که سرانجام بدون تلاش فراوان به آسانی فتح شد.

ماه گذشته نتیجه ی تصویب کلیات و سپس جزییات طرح اجرای برجام باعث شد تا «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی و نیز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که هر 2 جزو تیم مذاکره کننده ی هسته یی به شمار می روند به کشته شدن و دفن زیر سیمان در قلب رآکتور اراک تهدید شوند.

اعلام رسمی لغو تحریم ها از طرف اتحادیه ی اروپا و آمریکا و پس از آن انتشار بیانیه ی مشترک از جانب ظریف و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده ی گفت وگوهای هسته یی ایران و 1+5 در بیست و ششم ماه گذشته بر خشم این اقلیت تندرو افزود تا در ایام سوگواری امام حسین (ع) بر منافع حزبی و سیاسی باخته ی خود پافشاری کنند.

در ادامه ی همین فرافکنی های بی سرانجام بود که شامگاه شنبه (دوم آبان ماه) در مراسم عزاداری بیت رهبری که «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت این اقلیت تندرو با شعارهایی تند و جهت دار سیاسی از جمله شعار بی محتوای «امان نامه ی برجام/ تلاش بی سرانجام » بار دیگر از فضای محرم برای پیگیری منافع سیاسی خود بهره جستند.
تداوم رفتارهای خارج از چارچوب این اقلیت تندرو واکنش حجت الاسلام و المسلمین «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات را در پی داشت تا در مراسم عزاداری شب شام غریبان در مرقد امام خمینی (ره) بر لزوم حرکت همه جناح ها، جریان ها و افراد زیر پرچم رهبری تاکید و بر افراط گری های معدودی تندرو انتقاد کند؛ گروهی که حدود 80 درصد از منافع ملی تامین شده در توافق هسته یی را نادیده می گیرند و تیم هسته یی را خائن و ساده لوح می نامند.

افرادی که امروز از هر فضا و شرایطی برای به چالش کشیدن توافق هسته یی بهر می گیرند به طور حتم پیشینه ی تحریم ها و تهدیدهای نظامی غرب را به خاطر دارند؛ تهدیدهایی که پس از توافق ایران و 1+5 به فرصت تبدیل شد. به دنبال بهره گیری از این فرصت در نهایت ایران از سوژگی خارج شد و اجماع جهانی در به رسمیت شناختن فعالیت های هسته یی صلح آمیز ایران شکل گرفت. اینک بهانه قدرت های بزرگ مبنی بر تلاش تهران در تولید و کاربرد سلاح هسته یی برطرف شده است و کشورهای گوناگون جهان زنجیره وار در ترافیک ورود به ایران و با هدف بررسی بازار و سرمایه گذاری در کشور ما قرار گرفته اند.

از طرفی این اقلیت تندرو با درنظر گرفتن منافع حزبی و سیاسی خویش، مشکل های اقتصادی موجود که بر اثر تحریم ها ایجاد و تقویت شده اند را نادیده می گیرند. بر پایه ی آمارها، تحریم ها روزانه نزدیک به 150 میلیون دلار بر اقتصاد ایران هزینه وارد می کند. همین امر افزون بر رشد چشمگیر قیمت ها به افزایش بیکاری انجامیده است. در صورتی که این رقم به بخش اشتغال اختصاص یابد پیش بینی می شود روزانه به طور روزانه شاهد ایجاد بیش از 2 هزار و 250 شغل تازه در کشور باشیم. این تنها یک بخش بسیار ناچیزی از اهمیت لغو تحریم ها است.
مسوولان نظام که نظر موافق خود را با توافق صورت گرفته ابراز کرده اند به خوبی متوجه تاثیر تداوم وضعیت تحریمی بر زندگی مردم و منافع ملی هستند. از این رو، قبل از تصویب طرح اجرای برجام در مجلس، آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» از مراجع تقلید در پیامی به نمایندگان بااشاره به هزینه ها و ضررهای هنگفت ناشی از تعلل تعیین تکلیف برنامه ی جامع اقدام مشترک تاکید کرد که مصالح عمومی کشور نباید فدای منافع جناحی شود.

درمجموع، طی گفت و گوهای 2 سال از «طرح اقدام مشترک» گرفته تا «بیانیه ی سوییس» و «توافق وین» همیشه راه برای انتقادهای سازنده با هدف جلوگیری از دبه کردن طرف مقابل و دستیابی به توافقی برد – برد باز بوده است. بنابراین در این مدت نقد و انتقادهای فراوانی در قالب همایش ها، سخنرانی ها، اظهارنظرها و غیره صورت گرفت که در شکل گیری توافقی بهتر بی تاثیر نبود.

در وضعیت کنونی اما توافق هسته یی در هر 2 طرف، مسیر و روال حقوقی و قانونی خود را با موفقیت پیموده است و فرافکنی های بیشتر در این زمینه حتی در ماه محرم و سوء استفاده از احساسات مردم نمی تواند بر تندیس برجام خدشه یی وارد کند؛ آن هم توافقی که پس از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، سرانجام مُهر تایید رهبری را پای خود دارد. رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته در نامه یی به رییس جمهوری برجام را با رعایت 9 الزام مورد تایید قرار داد.

در اهمیت و لزوم پایان دادن به این جنس از نقد و انتقادها بود که پیشتر (بیست و چهارم مهرماه ) آیت الله «احمد جنتی» امام جمعه موقت تهران موضوع برجام را تمام شده تلقی و تاکید کرد که این موضوع در محافل عمومی مورد بحث قرار نگیرد؛ امری که مورد توجه مخالفان توافق قرار نگرفت و آن ها با هر ابزار، در هر فرصت و به هر قیمتی در راستای اهداف از پیش تعیین شده ی خود به برجام حمله می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین