کد خبر: ۳۲۷۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹

از برخورد با عاملان قراردادهای سفید تا ممنوعیت حضور زنان در مشاغل سخت

افزایش تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم، برخورد با عاملان قراردادهای سفید و بکارگیری دوباره زنان پس از اتمام مرخصی زایمان از مهمترین اخبار هفته جاری بود.
آفتاب‌‌نیوز :
علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - این هفته اعلام کرد که در هر دقیقه پنج نفر به آمار جویندگان کار افزوده می‌شود.

به گفته وی در سال‌های گذشته قدرت خرید کارگر طوری بود که اگر روزی 1000 تومان در جیب خود می‌گذاشت هنگام شب می‌توانست با 600 تومان به خانه‌اش بازگردد ولی امروز فاصله افزایش مزد در بازنشستگان خدمات کشوری و تورم، 200 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ربیعی 18 درصد از مشاغل کشور را سخت و زیان آور نامیده و گفته است: تا سال 1384 یک میلیون و 100 هزار نفر مستمری بگیر داشتیم که این رقم در سال 1392 به 2 میلیون و300 هزار نفر رسیده است.

از نگاه وی داروی درمان بیماری اقتصادی امروز جامعه، «اقتصاد مقاومتی» است و هیچ دولتی نباید رضایت مقطعی را به تهدید منافع در درازمدت ترجیح دهد.

وزیر کار همچنین راه‌اندازی کمپین علیه تولیدات داخلی را کار اشتباهی دانست و افزود: با جدیت به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است و به تولید داخل توجه دارد.

او از اجرای طرح تکاپو در هفت استان کشور خبر داد و گفت: در جامعه ایران مردم شغل را مصادف با استخدام می‌دانند در حالی که این نوع نگرش باید تغییر کند.بر همین اساس رسته‌های شغلی موجود را شناسایی کرده‌ایم تا شغل‌های غیر رسمی نیز رسمی شود و این نگرش غلط تغییر کند.

افزایش 33 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دو سال گذشته از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

به گفته دلاور نظری مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با افزایش 33 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دو سال گذشته، 12 هزار تشکل در سطح کشور فعالیت دارند.

وی افزود: در دولت یازدهم با توجه ویژه‌ای که به این تشکل‌ها صورت گرفت، افزایش بیش از 3000 تشکل را شاهد بودیم.

آنطور که مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار گفته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم‌اکنون از قدرت زیادی برخوردارند و با توجه به ماده 18 قانون کسب و کار، با حضور در شورای عالی کار در تعیین دستمزدها و مسائل ایمنی محیط کار نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این هفته نوزدهمین جلسه تخصصی کمیته راهبردی اتاق تعاون ایران برگزار و بر اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه نجات بخش کشور تاکید شد.

در این جلسه اعضای کمیته، ابعاد اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک راهبرد لازم الاجرا در دستور کار خود قرار دادند.

در هفته‌ای که گذشت، مشاور معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی اعلام کرد که با عاملان قراردادهای سفید امضا برخورد می‌شود و کارگران می‌توانند با مراجعه به ادارات کار در شهرستانها این مساله را از طریق بازرسان اداره کار پیگیری کنند.

به گفته مهناز آقا محمدی، این مساله از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی پذیرفته شده نیست.

وی تصریح کرد: با همه کارفرمایانی که قرارداد سفید امضاء از کارگران خود بگیرند برخورد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مشاورمعاون روابط کار وزیر کار خبری هم در مورد عدم به کارگیری مجدد زنانی که از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند، داده و گفته است:کارفرمایانی که از به‌کارگیری مجدد بانوان باردار ممانعت کنند مورد برخورد واقع شده و رای بر بازگشت مجدد کارگر پس از اتمام مرخصی زایمان در مورد آنها صادر خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین حضور زنان در مشاغل سخت و زیان آور را طبق قانون کار ممنوع دانسته و اظهار کرده است: در معاونت روابط کار درصدد اجرای طرحی هستیم که میزان زیان‌آور بودن این مشاغل را به حداقل برساند تا کارگران این حوزه پس از 20 سال بازنشستگی بتوانند به خوبی از این دوران استفاده کنند.

این هفته صادقی - رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری - از مزایای اجرای برنامه پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این برنامه کاهش دوره پرداخت و برقراری عدالت بیشتر در زمان پرداخت به بازنشستگان را شاهد باشیم.

وی کوتاه شدن دوره پرداخت مستمری را زمینه ساز افزایش عدالت در زمان پرداخت ارزیابی کرد و گفت: دوره زمانی طولانی 20 روزه‌ای که در گذشته برای پرداخت حقوق در نظر گرفته شده بود، باعث بروز مشکلات زیادی در اجرای برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی می‌شد و عملیات اداری این سازمان را دچار مشکل می‌کرد.

به اعتقاد صادقی پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان باعث شفافیت بیشتر گردش مالی سازمان تأمین اجتماعی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین